Vereniging Milieudefensie


Ontwikkelingsplan Schiphol: groei, groei, groei

In het eind maart gepubliceerde Ruimtelijk Ontwikkelingsplan laat Schiphol geen misverstand bestaan over haar ambities tot 2015: alles staat in het teken van ongebreidelde groei van het aantal vluchten en passagiers. Groei op Schiphol, groei in Lelystad en extra veel groei van het luchtvrachtvervoer.

In het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan staan veel fraaie termen om de indruk te wekken dat achter de blinde groeiambitie een 'hogere' visie schuilgaat. Maar of het nu gaat over de mainportstrategie, de metropolitane strategie, de ontwikkeling van een airport city, een corridor met bedrijven langs de A4 en de A10 of een innovatief vrachtconcept, het komt allemaal neer op méér groei. Alle krokodillentranen die Schipholbaas Cerfontaine recent plengde over klimaatverandering ten spijt, staat het vizier gericht op het halen van 600.000 vliegbewegingen en 65 miljoen passagiers in 2015 en ruim 4% meer passagiers per jaar.

Klimaat
Intussen bagatelliseert de luchthaven de klimaatgevolgen van de uitdijende luchtvaartsector. Er wordt gesteld dat de luchtvaart wereldwijd slechts 2% zou bijdragen aan klimaatverandering, terwijl de bijdrage van Schiphol aan de door Nederland veroorzaakte opwarming van de aarde ruim boven de 10% ligt. Onder het kopje "actief klimaatbeleid" komt Schiphol niet verder dan het opsommen van plannen van anderen en het voornemen zuiniger te zijn met energie op de luchthaven zelf. De plannen van de luchtvaartsector zullen echter alleen de groei van de uitstoot iets afremmen. Energie besparen op Schiphol is prima, maar valt in het niet bij de sterk groeiende uitstoot van de vliegtuigen zelf.

Lawaai
De plannen om de geluidsoverlast te beperken, bestaan uit een stapel doekjes voor het bloeden, waarbij ieder dorp nu zelf het soort doekje mag kiezen. Meten van geluid bij de koppen van de baan is nuttig voor de luchthaven. Zo kan Schiphol controleren of de vliegtuigmaatschappijen stil vliegen en niet te veel geluidsruimte opsouperen. Maar stiller wordt het niet van het meten van geluid. Ook schieten omwonenden weinig op met de inspanningen om vliegtuigen stiller te maken. Minder lawaai per vliegtuig betekent namelijk dat er meer vliegtuigen binnen de lawaaigrenzen passen. Of het gemiddelde vliegtuig over tien jaar veel stiller is valt overigens te betwijfelen. De technische trucs zijn vooralsnog praktisch uitgeput, terwijl vliegtuigen steeds groter en dus lawaaiiger worden. Schiphol maakte al eerder kenbaar dat de wettelijke normen zouden moeten worden aangepast (salderen, actualiseren) aan de groeiwens van de sector.

Luchtkwaliteit
Verder valt in het rapport te lezen dat Schiphol zich in toenemende zorgen maakt over de consequenties die de regelgeving rond luchtkwaliteit heeft voor de groei van de luchthaven. De nomen voor luchtkwaliteit komen namelijk uit Brussel en zijn minder flexibel dan bijvoorbeeld de Nederlandse wettelijke grenzen voor lawaai. De lucht op de luchthaven is zo vies dat het de vraag is of het Nationaal Salderingsprogramma Luchtkwaliteit (bedoeld om projecten die de luchtkwaliteit verder verslechteren), voor Schiphol de weg kan effenen. Schiphol laat dit jaar nog onderzoeken of de Nederlandse wet genoeg ruimte biedt om de groeiambities, die gepaard gaan met veel extra uitstoot van ongezonde uitlaatgassen, waar te kunnen maken

Vliegramp
Aan het gevaar dat vliegtuigen opleveren voor de omgeving, de externe (on)veiligheid, wordt geen woord vuil gemaakt. Schiphol beweert zelfs dat de veiligheid alleen afhankelijk is van de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen op de luchthaven. Dat is natuurlijk niet zo, ook vliegen zelf gaat soms mis. Schiphol zwijgt er echter over, omdat het vorige kabinet de norm voor het groepsrisico (waarmee geprobeerd wordt de kans op een vliegramp te beperken) terzijde heeft geschoven. Er hoeft formeel niks meer geregeld te worden, dus het probleem bestaat niet, is kennelijk de redenering.

Er is in het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan wel een lichtpuntje te ontdekken: Bij het Bulderbos komt een mooie nieuwe spottersplaats.