Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
5 april 2007
Consumenten autobranche kiezen nieuwe auto via digitale snelweg
Maar ze kopen nog steeds bij de dealer
Consumenten in de autobranche zullen de komende jaren steeds vaker het
internet gebruiken bij het oriënteren op een nieuwe auto. Wel zal de
consument nog steeds een bezoekje brengen aan de traditionele
autodealer voordat hij daadwerkelijk over gaat tot aankoop. De functie
van het internet stelt de consument in staat doelgerichter naar een
autowinkel te gaan. Het oeroude showroomconcept is daarbij nog niet
over de houdbaarheidsdatum heen. Dit blijkt uit onderzoek van de
sector Automotive van TNS NIPO.
De particuliere autokoper zal in de toekomst zijn nieuwe auto niet
daadwerkelijk via internet kopen. Wel neemt het oriënteren via
internet sterk toe. In het aanschafproces spelen verschillende
dimensies een rol. TNS NIPO onderzocht er zes. Het prijsniveau en het
type verkoopkanaal (autodealer of anders) zijn de belangrijkste
elementen in het aanschafproces. Daarna komt het persoonlijke contact
met een verkoper. In dit contact wil de consument graag onderhandelen
over de prijs. Minder belangrijk zijn de proefrit, de locatie van één
of juist meerdere verkooppunten en de inruil van de huidige auto.
Onderzocht is of de verkoop van (nieuwe) auto's via internet zich net
zo zal ontwikkelen als bijvoorbeeld de verkoop van reizen via
internetwinkels. Er is gevraagd hoe men denkt over een taxatie of
proefrit aan huis, besteld via het internet. Dit zijn zaken die
uitstekend bij de verkoop via internet passen, maar waar de consument
niet bepaald op zit te wachten. Een aantal mogelijkheden die verkoop
via internet zou kunnen bieden, zijn voor een groot aantal consumenten
helemaal onacceptabel. Daarbij valt te denken aan het niet kunnen
inruilen van de huidige auto (81%) en het niet kunnen maken van een
proefrit (69%). Maar ook in een virtuele proefrit op internet (63%) en
een virtuele showroom op internet (47%) zien maar weinig mensen brood.
Wat vinden de future shapers en future makers?
Aan de hand van een wereldwijd gebruikt model met een aantal
standaardvragen is een groep consumenten gesegmenteerd - de zogenaamde
future shapers en future makers - die de toekomst van de automarkt
sterk zullen beïnvloeden. Kenmerkend aan deze groep is dat ze zich
vaak of altijd via internet oriënteren (73%), vaker dan andere
consumenten. Ruim een kwart (27%) zegt zeer veel waarde te hechten aan
een single-brand dealer, meer dan dat andere consumenten dat doen. Tot
slot spreekt de daadwerkelijke aankoop via internet ze nog minder aan
dan de overige consumenten.
Vincent Groen, manager TNS NIPO Automotive: 'We verwachten niet dat de
online verkoop van nieuwe auto's een hoge vlucht zal nemen. Het zal
beperkt blijven tot vijf tot tien procent in de komende jaren. Maar
het is wel duidelijk dat steeds meer consumenten het internet zullen
gebruiken om het aantal kandidaat-auto's verder in te perken. Hierdoor
zal de klassieke autowinkelformule nog verder gaan veranderen. In
plaats van in het hart van het verkoopproces te staan, krijgt de
autowinkel in de toekomst steeds meer een functie van orderhuis. Toch
verwachten we dat het klassieke rechtstreekse contact met een
merkdeskundige daarbij overeind blijft, ook voor future makers en
future shapers, de pleitbezorgers van nieuwe ideeën en producten. De
aspirant autokoper gaat straks met zijn keuze naar een plek waar hij
zijn toekomstige aankoop kan 'aantrekken', beleven en ervaren. Per
slot van rekening blijft een nieuwe auto een van de duurste geurtjes
ter wereld.'
C0783 | TNS NIPObase (CAWI) | Het veldwerk vond plaats 16 t/m 21 maart
2007. Hierbij zijn 630 automobilisten ondervraagd (n=630).
De resultaten van dit onderzoek zijn op 5 april 2007 gepresenteerd op
de AutoRai, tijdens een NIMA seminar van de werkgroep Marketing &
Onderzoek. Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO
vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Vincent
Groen (tel: 020 522 54 60) of Aldo Bloemhoff (tel: 020 522 57 09).
TNS NIPO