Kabinet van de President van de republiek Suriname


Toespraak van de President van de Republiek Suriname, Z.E. Drs. R. R. Venetiaan
in verband met de officiële aanvang van de Rehabilitatie en Upgrading van de Nieuwe Haven Terminal
op donderdag 05 april 2007

1. Meneer de Minister van Transport, Communicatie en Toerisme, tevens Minister van Openbare Werken
2. Minister van Planning en Ontwikkelingssamenwerking
3. Overige leden van de Raad van Ministers

4. De vertegenwoordigster van de Europese Unie in Suriname, Mw. E. Laakso

5. Leden van de vaste commissie van het Ministerie van Transport, Communicatie en Toerisme in de Nationale Assemblee

6. De Raad van Commissarissen en Directie van N.V. Havenbeheer Suriname

7. De Surinaamse Scheepvaart Associatie en andere Havengebruikers

8. Havenbeheerders

9. Havenarbeiders en de vertegenwoordigende vakbeweging
10. De arbeiders die hier aan de slag zullen gaan en hun manager

11. Dames en Heren Genodigden.
Verschuivingen in de aard van het goederenvervoer, de bouw van de schepen, de logistiek en de organisatie van de wereldhandel, maken dat overal in de wereld in havens zich ontwikkelingen voltrekken ondermeer ten aanzien van de haveninfrastructuur.
In deze ontwikkelingen gaan de Europese en Aziatische havens vóór in het streven tot verhoging van de efficiëntie en capaciteit van de havens.
Deze draad is ook opgepakt in het Caraibisch gebied, met Kingston, Jamaica en Port of Spain, Trinidad and Tobago.
---

Bij deze ontwikkelingen gaat het mondiaal om aspecten zoals: de rehabilitatie van de haveninfrastructuur
uitbreiding van capaciteit en modernisering van de haven infra en superstructuur
investeringen in equipement en organisatie welke moeten leiden tot verhoogde productiviteit en effectiviteit in de elektronische datauitwisseling tussen schepen en havens, terminaloperators en terminal administrators investeringen in de natte infrastructuur zoals het uitdiepen van de vaargeul
investeringen in het wegennet om het havenverkeer te verwerken
investeringen in havensecurity en
investeringen in humanresourses.
Zonder de pretentie uitputtend te zijn geweest, geef ik U de toon en de trend van de ontwikkeling waar wij ons niet aan kunnen onttrekken.
Het is zonder meer duidelijk dat de rehabilitatie van onze haven belangrijk is voor het internationaal scheepvaart verkeer, maar meer nog belangrijk en noodzakelijk is voor onze nationale economie. Onze import en onze export zijn afhankelijk van een goed functionerende haven met voldoende capaciteit, zowel wat betreft de verwerkingscapaciteit als op het stuk van het draagvermogen van de kade.
Als wij in ogenschouw nemen dat er sprake is van een verdrievoudiging van de lading in volume van 2007 ten opzichte van 1995 kunnen wij stellen dat de rehabilitatie niet alleen noodzakelijk is, maar ook alleszins gerechtvaardigd. Het beleid van de Regering om zoveel als mogelijk de voorwaarden te scheppen voor een goed investeringsklimaat, een goede handels en industriële infrastructuur en een gezonde economie, komt in dit project heel duidelijk tot uitdrukking.

---

Vandaag gaan wij van start zoals andere sprekers reeds naar voren hebben gebracht, reeds in 1995 haar basis heeft met de indiening bij de EU van een prefeasibility studie welke de titel droeg van "Prefeasibility study about the restructuring, and modernization of the port of Paramaribo ­ Critical approach". Vanaf dat moment hebben de EU, de Regering van Suriname via voornamelijk de ministeries van PLOS en TCT, de N.V. Havenbeheer Suriname en de Scheepvaart Associatie, als partners dit project verder ontwikkeld, tezamen met de aangetrokken consultants die het ontwerp ter hand namen. De haven geeft zowel direct als indirect aan minimaal 2000 personen emplooi en maakt daarom vele gezinnen afhankelijk van een gezond functionerende havenorganisatie.
De haven die reeds voor een groot deel volgens het landlord model wordt bestuurd gaat verder in deze ontwikkeling en zal een gemeenschappelijk kade operatie hebben onderleiding van N.V. Havenbeheer Suriname.
Dames en heren, de Regering zal erop toezien dat naast de verbetering van de fysieke infrastructuur, ook organisatorisch verbetering wordt gerealiseerd, zodat onze goederen op de meest efficiënte en effectieve wijze kunnen worden afgehandeld. Hierbij zullen de voorschriften inzake milieu en veiligheid zeker in acht genomen worden.
Wij roepen alle actoren van de Haven/maritieme sector op om onze arbeidskrachten, onze menselijke potenties mee te nemen in de technologische ontwikkeling middels tijdige en gepaste training en scholingsprogramma's.
De haven wordt opgeroepen om samen met alle andere relevante actoren in de strategische planning van de haven en aanverwante sectoren ontwikkelingen op het gebied van industriezones, distributiecentra op te nemen en samen met transshipment business naar onze buurlanden als realistische opties uit te werken.

---

Surinamers, ondersteuning van vrienden zoals de EU is altijd welkom, maar wij zullen moeten plannen en er voor zorgdragen dat wij in de toekomst de volgende uitbreiding en of herstructurering zelf zullen moeten kunnen financieren, hetzij uit de cashflow van het bedrijf, hetzij via de kapitaalmarkt, het zij via partnerschappen met de private sector.
De haven is de pols van onze economie en vormt tevens een draaischijf voor economische ontwikkelingen. Wij spreken de hoop uit dat de werkzaamheden binnen de geplande periode van 2 jaar vlot worden afgerond.
Suriname dankt de donor, de Europese Unie, voor haar bijdrage maar ook, dank aan alle andere partners, en personen in dit proces, waaronder de contractors, directievoerders en havenactoren, met wie een zo goed mogelijke communicatie met elkaar wordt gevraagd, teneinde ongerief en inkomstenderving te minimaliseren en de veiligheid te maximaliseren.
In de dank ronde betrek ik de directie, staf en personeel die ondanks alle moeilijke tijden middels eigen inspanningen van het bedrijf en medewerking van de Surinaamse haven sector, er voor hebben zorggedragen dat er zich geen calamiteiten hebben voorgedaan, door regelmatige herstel werkzaamheden uit eigenmiddelen te realiseren in afwachting op de algehele rehabilitatie en modernisering.
De Regering is bezig het door DNA goedgekeurde Meer Jaren Ontwikkelingsprogramma uit te voeren.
Goede havenfaciliteit zullen meer dan noodzakelijk zijn om de resultaten van dit programma te kunnen accommoderen en te stimuleren.
Volk en Regering rekenen daarom op een voortvarende uitvoering van de werkzaamheden die nu gestart worden. Gods zegen daarbij.

---