Time : 11:04:51
Date : 04 April 2007
Sender Name: Ovam
Persuitnodiging: OVAM start afgraving en grondwaterzuivering van zwaar verontreinigd bedrijfsterrein CARCOKE te Brugge
PERSUITNODIGING
Donderdag 5 april, 11u45
U wordt vriendelijk uitgenodigd op de site Carcoke,
Lisseweegsesteenweg 12 te Zeebrugge vanaf 11u45 op 5 april 2007
met mogelijkheid tot nemen van beelden en interviews.
OVAM start de afgraving en grondwaterzuivering van zwaar
verontreinigd bedrijfsterrein CARCOKE te Brugge
Een nieuwe fase in de sanering van de Carcoke-site breekt aan. Na de
ontmanteling en afbraak van de fabriek van 2004 tot 2006, start de
Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) nu met de eerste
voorbereidingen tot het eigenlijke ontgraven van de site. In haar
aanpak geeft de OVAM prioriteit aan de zwaarst verontreinigde
punten, zoals de twee illegale teerstorten. Veiligheid voor de
omgeving en de betrokken werknemers staat daarbij voorop.
Nog tot juni 2007 zullen de laatste restanten van de afbraakwerken
worden afgevoerd. Vanaf juni start de sanering van de twee illegale
teerstortplaatsen en de zuivering van het eveneens zwaar
verontreinigde Zijdelings Vaartje dat door het terrein loopt. Vanaf
augustus start het uitgraven van de met oplosmiddelen verontreinigde
grond en het plaatsen van een waterzuivering. Het einde van deze fase
wordt voorzien tegen mei 2008. De waterzuivering zal nog jaren
actief blijven, zonder dat dit echter nog het gebruik van het terrein
zal belemmeren.
Enkele resultaten van de voorafgegane sloop: in de periode van 2004
tot 2006 werd 3000 ton gevaarlijk afval en 2500 ton niet-gevaarlijk
afval afgevoerd naar verbranding. 50.000 Ton gebroken puin is na
reiniging heraangewend in de bouwsectoren, 15000 ton gewassen puin
zal heraangewend worden op het terrein in het kader van de
saneringswerken.
Sinds de start van dit saneringsdossier in 1996 en de eerste
voorstellen van aanpak voor de sanering is er heel wat geëvolueerd op
vlak van saneringstechnieken: de OVAM bekijkt of de inzet daarvan de
sanering kan helpen optimaliseren. Ook met de nabestemming van het
terrein zal worden rekening gehouden bij de uitvoering van de
sanering.
De zwaarst verontreinigde locaties op het bedrijfsterrein waar de
OVAM nu start, zijn ontegensprekelijk de locatie waar de zeer
brandgevaarlijke ijzeren gaswassers zich bevonden en de 2 illegale
stortplaatsen van Carcoke zelf. Op de eerste locatie zitten zeer veel
oplosmiddelen in de bodem ( benzeen- tolueen- ...). Op de beide
stortplaatsen zit er teer gemengd met het kwik.
Na de ontgraving van deze locaties zal een rechthoekige 'vijver'
ontstaan waar de OVAM een blijvende waterzuivering zal bouwen. Onder
de site bevindt zich namelijk een gigantische bel verontreinigd
grondwater. Daarin verzamelt zich het vervuilde grondwater dat als
gevolg van de afgraving bovenkomt. Op termijn zal hier een grofmazig
net van wateronttrekkingsputten geïnstalleerd worden, gekoppeld aan
de waterzuivering. De zuivering van het grondwater op de site zal
meerdere jaren in beslag nemen.
Naast werken op de site heeft de OVAM de aannemer opdracht gegeven
om het Zijdelingse Vaartje dat het terrein doorkruist proper te
maken. In het slib ter hoogte van de fabriek is immers teer en andere
producten afkomstig van Carcoke aangetroffen.
Het huidige saneringsplan van de site Carcoke hield nog geen rekening
met de daadwerkelijke bestemming van de site binnen de haven maar
enkel met een gebruik als industriegebied. Dit is in de huidige
Europese en Vlaamse milieubeleidcontext een achterhaald model dat
bovendien geen optimaal gebruik maakt van middelen. Steeds meer
worden bodemsaneringen afgestemd op de bestemming en
functioneelgebruik van het terrein om zo ook een meerwaarde te
creëren.
Parallel met deze saneringsfase heeft de OVAM daarom een aanvullende
studieopdracht gegeven om na te gaan of en hoe de uitgestippelde
initiële saneringsmaatregelen beter kunnen afgestemd worden op recent
ontwikkelde bodemsaneringtechnieken en ook op de nabestemming.
Daarbij wordt o.m. geëvalueerd of bv. het isoleren van bepaalde van
de verontreinigingen dezelfde garanties kan bieden ten opzichte van
het volledig afgraven van de site.
Bij deze beoordeling van technieken en aanpakken spreekt het voor
zich dat eventuele restrisico's van de resterende bodemvervuiling
niet groter mag zijn dan deze die er ook zouden zijn geweest ingeval
de huidige variante van de bodemsanering zou zijn uitgevoerd.
De totale kost van deze fase bedraagt 7,2 miljoen EURO. De uitvoering
van de saneringswerken werd toegewezen aan N.V. DEC (opruiming-
uitgraving- waterzuivering- Zijdelings Vaartje), T.V.ENVISAN-De NUL
(sanering illegale teerstorten) en N.V. SORESMA (begeleiding van de
werken en uitvoering van de studie).