Time : 11:04:51
Date : 04 April 2007
Sender Name: Ovam

Persuitnodiging: OVAM start afgraving en grondwaterzuivering van zwaar verontreinigd bedrijfsterrein CARCOKE te Brugge

PERSUITNODIGING
Donderdag 5 april, 11u45

U wordt vriendelijk uitgenodigd op de site Carcoke, Lisseweegsesteenweg 12 te Zeebrugge vanaf 11u45 op 5 april 2007 met mogelijkheid tot nemen van beelden en interviews.

OVAM start de afgraving en grondwaterzuivering van zwaar verontreinigd bedrijfsterrein CARCOKE te Brugge

Een nieuwe fase in de sanering van de Carcoke-site breekt aan. Na de ontmanteling en afbraak van de fabriek van 2004 tot 2006, start de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) nu met de eerste voorbereidingen tot het eigenlijke ontgraven van de site. In haar aanpak geeft de OVAM prioriteit aan de zwaarst verontreinigde punten, zoals de twee illegale teerstorten. Veiligheid voor de omgeving en de betrokken werknemers staat daarbij voorop. Nog tot juni 2007 zullen de laatste restanten van de afbraakwerken worden afgevoerd. Vanaf juni start de sanering van de twee illegale teerstortplaatsen en de zuivering van het eveneens zwaar verontreinigde Zijdelings Vaartje dat door het terrein loopt. Vanaf augustus start het uitgraven van de met oplosmiddelen verontreinigde grond en het plaatsen van een waterzuivering. Het einde van deze fase wordt voorzien tegen mei 2008. De waterzuivering zal nog jaren actief blijven, zonder dat dit echter nog het gebruik van het terrein zal belemmeren.
Enkele resultaten van de voorafgegane sloop: in de periode van 2004 tot 2006 werd 3000 ton gevaarlijk afval en 2500 ton niet-gevaarlijk afval afgevoerd naar verbranding. 50.000 Ton gebroken puin is na reiniging heraangewend in de bouwsectoren, 15000 ton gewassen puin zal heraangewend worden op het terrein in het kader van de saneringswerken.
Sinds de start van dit saneringsdossier in 1996 en de eerste voorstellen van aanpak voor de sanering is er heel wat geëvolueerd op vlak van saneringstechnieken: de OVAM bekijkt of de inzet daarvan de sanering kan helpen optimaliseren. Ook met de nabestemming van het terrein zal worden rekening gehouden bij de uitvoering van de sanering.

De zwaarst verontreinigde locaties op het bedrijfsterrein waar de OVAM nu start, zijn ontegensprekelijk de locatie waar de zeer brandgevaarlijke ijzeren gaswassers zich bevonden en de 2 illegale stortplaatsen van Carcoke zelf. Op de eerste locatie zitten zeer veel oplosmiddelen in de bodem ( benzeen- tolueen- ...). Op de beide stortplaatsen zit er teer gemengd met het kwik.

Na de ontgraving van deze locaties zal een rechthoekige 'vijver' ontstaan waar de OVAM een blijvende waterzuivering zal bouwen. Onder de site bevindt zich namelijk een gigantische bel verontreinigd grondwater. Daarin verzamelt zich het vervuilde grondwater dat als gevolg van de afgraving bovenkomt. Op termijn zal hier een grofmazig net van wateronttrekkingsputten geïnstalleerd worden, gekoppeld aan de waterzuivering. De zuivering van het grondwater op de site zal meerdere jaren in beslag nemen.

Naast werken op de site heeft de OVAM de aannemer opdracht gegeven om het Zijdelingse Vaartje dat het terrein doorkruist proper te maken. In het slib ter hoogte van de fabriek is immers teer en andere producten afkomstig van Carcoke aangetroffen.

Het huidige saneringsplan van de site Carcoke hield nog geen rekening met de daadwerkelijke bestemming van de site binnen de haven maar enkel met een gebruik als industriegebied. Dit is in de huidige Europese en Vlaamse milieubeleidcontext een achterhaald model dat bovendien geen optimaal gebruik maakt van middelen. Steeds meer worden bodemsaneringen afgestemd op de bestemming en functioneelgebruik van het terrein om zo ook een meerwaarde te creëren.
Parallel met deze saneringsfase heeft de OVAM daarom een aanvullende studieopdracht gegeven om na te gaan of en hoe de uitgestippelde initiële saneringsmaatregelen beter kunnen afgestemd worden op recent ontwikkelde bodemsaneringtechnieken en ook op de nabestemming. Daarbij wordt o.m. geëvalueerd of bv. het isoleren van bepaalde van de verontreinigingen dezelfde garanties kan bieden ten opzichte van het volledig afgraven van de site.
Bij deze beoordeling van technieken en aanpakken spreekt het voor zich dat eventuele restrisico's van de resterende bodemvervuiling niet groter mag zijn dan deze die er ook zouden zijn geweest ingeval de huidige variante van de bodemsanering zou zijn uitgevoerd.

De totale kost van deze fase bedraagt 7,2 miljoen EURO. De uitvoering van de saneringswerken werd toegewezen aan N.V. DEC (opruiming- uitgraving- waterzuivering- Zijdelings Vaartje), T.V.ENVISAN-De NUL (sanering illegale teerstorten) en N.V. SORESMA (begeleiding van de werken en uitvoering van de studie).