Gemeente op de rails
De gemeente Medemblik is nu drie maanden oud. In deze maanden is heel
hard gewerkt door de organisatie om alle diensten die de gemeente
levert goed op de rails te zetten. In de voorbereiding op de fusie en
de activiteiten in dit eerste kwartaal zijn beleidsafspraken gemaakt
voor diverse onderwerpen. Ook zijn op allerlei onderdelen nadere
afwegingen en procedure-afspraken gemaakt.
Het spreekt voor zich dat de samenvoeging van de drie gemeenten nog
niet op alle terreinen tot volledige harmonisatie heeft kunnen leiden.
Maar hier wordt wel hard aan gewerkt! Behalve dat dit veel werk is,
dient het ook zeer zorgvuldig te gebeuren. Met ingang van 1 januari
2009 moet er voor de gehele nieuwe gemeente geldend beleid zijn.
Hierover leest u meer in de maandelijkse column van burgemeester
Kozijn op de website.
Alles is wennen, niet alleen voor de organisatie en de politiek, maar
zeker ook voor u als inwoner.
Paspoort of rijbewijs in eigen gemeentehuis afhalen
Zo is het onder andere nog even wennen aan drie gemeentehuizen.
Feitelijk: één gemeentehuis (in Midwoud) en twee gemeentelijke
serviceloketten (Wognum en Medemblik). Waar kunt u terecht voor welke
zaken?
In december is bij alle huishoudens een gemeentelijke wegwijzer
bezorgd waarop deze informatie is te vinden. Geen wegwijzer meer? Op
de website is deze, inmiddels geactualiseerde wegwijzer, via de
homepage te vinden.
Zo nu en dan komen er inwoners van Wognum in Medemblik aan de balie
van Burgerzaken om bij voorbeeld een reisdocument aan te vragen. Bij
navraag bleken deze inwoners niet geheel op de hoogte van de
serviceloketten in de gemeentehuizen van de voormalige gemeenten. Voor
het rijbewijs kunt u twee ochtenden per week in Wognum terecht, drie
ochtenden in Medemblik en dagelijks in Midwoud.
Het gemeentehuis in Midwoud is, zoals gezegd, de hoofdvestiging van de
gemeente Medemblik. Hier vergaderen de fracties, commissies en de
gemeenteraad en hier bevinden zich alle publieksbalies.
U kunt er terecht voor: Burgerzaken, Bouwen en Wonen, Milieu,
Ruimtelijke Ontwikkeling, Economische Zaken en Vergunningen.
De loketten zijn dagelijks geopend van 09.00 tot 12.30 en van 13.30
tot 16.00 uur, behalve op vrijdagmiddag.
Op maandagavond is er een openstelling van 18.00 tot 20.00 uur. U kunt
dan terecht voor alle bovengenoemde diensten.
In het voormalige stadhuis van Medemblik is het college van
burgemeester en wethouders en de directie gehuisvest. Hier zijn ook de
afdelingen Financiën (w.o. belastingen), Bestuur en Veiligheid (w.o.
brandweer, apv-vergunningen) en de staf (w.o. het bestuurssecretariaat
en communicatie) ondergebracht.
Drie ochtenden in de week kunt u hier terecht voor Burgerzaken:
Maandag, woensdag en vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur (o.a. voor
reisdocumenten, rijbewijzen, aangiften burgerlijke stand).
In het voormalige gemeentehuis van Wognum zijn de volgende afdelingen
gehuisvest:
Samenleving (o.a. WMO, welzijn, onderwijs) en Openbare Ruimte (w.o.
buitendienst)
De balie van Burgerzaken in Wognum is twee ochtenden per week open:
Dinsdag en donderdag van 09.00 12.30 uur (o.a. voor reisdocumenten,
rijbewijzen, aangiften burgerlijke stand).
Gemeentegids / plattegrond
In mei/juni verschijnt de nieuwe gemeentegids van Medemblik. De
bovengenoemde gegevens zijn uiteraard hierin opgenomen met nog veel
meer informatie. Het vergt de nodige tijd om de grote hoeveelheid
informatie vanuit de drie oude gemeenten actueel in één gids
samenbrengen te brengen. Voordat de gedrukte gids met een losse
plattegrond huis-aan-huis in de gemeente wordt bezorgd, is deze via de
gemeentelijke website al te raadplegen.
Gemeente Medemblik