Gemeente Medemblik

Gemeente op de rails

De gemeente Medemblik is nu drie maanden oud. In deze maanden is heel hard gewerkt door de organisatie om alle diensten die de gemeente levert goed op de rails te zetten. In de voorbereiding op de fusie en de activiteiten in dit eerste kwartaal zijn beleidsafspraken gemaakt voor diverse onderwerpen. Ook zijn op allerlei onderdelen nadere afwegingen en procedure-afspraken gemaakt.

Het spreekt voor zich dat de samenvoeging van de drie gemeenten nog niet op alle terreinen tot volledige harmonisatie heeft kunnen leiden. Maar hier wordt wel hard aan gewerkt! Behalve dat dit veel werk is, dient het ook zeer zorgvuldig te gebeuren. Met ingang van 1 januari 2009 moet er voor de gehele nieuwe gemeente geldend beleid zijn. Hierover leest u meer in de maandelijkse column van burgemeester Kozijn op de website.

Alles is wennen, niet alleen voor de organisatie en de politiek, maar zeker ook voor u als inwoner.

Paspoort of rijbewijs in eigen gemeentehuis afhalen

Zo is het onder andere nog even wennen aan drie gemeentehuizen. Feitelijk: één gemeentehuis (in Midwoud) en twee gemeentelijke serviceloketten (Wognum en Medemblik). Waar kunt u terecht voor welke zaken?

In december is bij alle huishoudens een gemeentelijke wegwijzer bezorgd waarop deze informatie is te vinden. Geen wegwijzer meer? Op de website is deze, inmiddels geactualiseerde wegwijzer, via de homepage te vinden.

Zo nu en dan komen er inwoners van Wognum in Medemblik aan de balie van Burgerzaken om bij voorbeeld een reisdocument aan te vragen. Bij navraag bleken deze inwoners niet geheel op de hoogte van de serviceloketten in de gemeentehuizen van de voormalige gemeenten. Voor het rijbewijs kunt u twee ochtenden per week in Wognum terecht, drie ochtenden in Medemblik en dagelijks in Midwoud.

Het gemeentehuis in Midwoud is, zoals gezegd, de hoofdvestiging van de gemeente Medemblik. Hier vergaderen de fracties, commissies en de gemeenteraad en hier bevinden zich alle publieksbalies.

U kunt er terecht voor: Burgerzaken, Bouwen en Wonen, Milieu, Ruimtelijke Ontwikkeling, Economische Zaken en Vergunningen.

De loketten zijn dagelijks geopend van 09.00 tot 12.30 en van 13.30 tot 16.00 uur, behalve op vrijdagmiddag.

Op maandagavond is er een openstelling van 18.00 tot 20.00 uur. U kunt dan terecht voor alle bovengenoemde diensten.

In het voormalige stadhuis van Medemblik is het college van burgemeester en wethouders en de directie gehuisvest. Hier zijn ook de afdelingen Financiën (w.o. belastingen), Bestuur en Veiligheid (w.o. brandweer, apv-vergunningen) en de staf (w.o. het bestuurssecretariaat en communicatie) ondergebracht.

Drie ochtenden in de week kunt u hier terecht voor Burgerzaken:

Maandag, woensdag en vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur (o.a. voor reisdocumenten, rijbewijzen, aangiften burgerlijke stand).

In het voormalige gemeentehuis van Wognum zijn de volgende afdelingen gehuisvest:

Samenleving (o.a. WMO, welzijn, onderwijs) en Openbare Ruimte (w.o. buitendienst)

De balie van Burgerzaken in Wognum is twee ochtenden per week open:

Dinsdag en donderdag van 09.00 12.30 uur (o.a. voor reisdocumenten, rijbewijzen, aangiften burgerlijke stand).

Gemeentegids / plattegrond

In mei/juni verschijnt de nieuwe gemeentegids van Medemblik. De bovengenoemde gegevens zijn uiteraard hierin opgenomen met nog veel meer informatie. Het vergt de nodige tijd om de grote hoeveelheid informatie vanuit de drie oude gemeenten actueel in één gids samenbrengen te brengen. Voordat de gedrukte gids met een losse plattegrond huis-aan-huis in de gemeente wordt bezorgd, is deze via de gemeentelijke website al te raadplegen.