Ingezonden persbericht


Onderzoek: 'hoorschade onder jongeren toenemend probleem'

Amsterdam, 5 april 2007 - Hoorschade is een groot probleem onder jongeren maar zij nemen weinig preventieve maatregelen. 71% van de jongeren is zich wél bewust van de risico's op hoorschade als zij zich te lang blootstellen aan lawaai maar onderneemt geen actie om hoorschade te voorkomen. Dit blijkt uit een onderzoek onder 500 jongeren in opdracht van GAIN, de brancheorganisatie van de Audiologische Industrie die zich richt op technologie ter verbetering van het gehoor. Het onderzoek, uitgevoerd door Trendbox, is onderdeel van de campagne 'Hoor jij erbij' die vrijdag 6 april as. van start gaat tijdens het dance-event Awakenings.

Brancheorganisatie GAIN wil met deze campagne jongeren (16 - 29 jaar) bewust maken van de risico's die zij lopen. Tijdens Awakenings worden speciale oordopjes en flyers uitgedeeld. Daarnaast worden jongeren opgeroepen via de speciale 'Hoor jij erbij' site van GAIN, die deze week online zal zijn, een digitale hoortest te doen.

Het onderzoek naar gehoorschade onder 500 jongeren in de leeftijd van 16 tot 29 jaar had als doel in beeld te brengen hoe jongeren omgaan met gehoorproblemen en de preventie hiervan. De meest opvallende resultaten:
* 71% van de jongeren weet dat ze een groot risico lopen op hoorschade als ze een club of discotheek bezoeken;
* 45% van de jongeren heeft last van zijn gehoor na te lange blootstelling aan lawaai of harde geluiden, bij 33% mondt dat uit in tijdelijke slechthorendheid;
* bij 43% van de jongeren houden de klachten (na overmatig en langdurig lawaai) ongeveer 12 uur aan;
* 38% van de jongeren neemt nooit voorzorgsmaatregelen om hoorschade te beperken of te voorkomen;
* jongeren zijn zich bewust van de risico's die ze lopen, nemen echter weinig voorzorgsmaatregelen maar 85% zegt wel het dragen van een hoortoestel een probleem of zelfs een heel groot probleem te vinden.

Audioloog Dr. Jan de Laat, Audiologisch Centrum van het Leids Universitair Medisch Centrum: "In mijn praktijk zie ik een toenemend aantal jongeren met hoorschade. Het valt mij op dat jongeren zich wel bewust zijn van de risico's die ze lopen maar weinig doen om die te vermijden. Ik ben daarom ook blij dat er een campagne wordt gestart die gericht is op vergroten van bewustzijn en preventie."

Het moderne leven stelt ons dagelijks bloot aan harde geluiden (tijdens het werk, het verkeer) én we zoeken het zelf ook op (concerten, dance-events, bioscoop, mp-3 spelers). Voortdurend wordt ons gehoor op de proef gesteld met als gevolg onherstelbare hoorschade. Toch duurt het gemiddeld 10 jaar voordat mensen hun hoorprobleem aanpakken, terwijl het hoortoestel grote innovatieve veranderingen heeft ondergaan op het gebied van technologie, vormgeving en draagcomfort. De hoorsets van tegenwoordig zijn modern, bijna onzichtbaar en effectief. In de sportwereld worden deze innovatieve toepassingen al lange tijd ingezet o.a. bij wielrennen en hockey.

De preventiecampagne van GAIN loopt hiermee vooruit op de Week van het Oor (21 april - 28 april 2007).