Consumentenbond

Onderzoek Consumentenbond naar bel&winacties op tv

4 april 2007

Belspellen in strijd met de wet

Belspellen op commerciële televisiezenders in Nederland hebben geen duidelijk promotioneel karakter en zijn daarmee in strijd met de wet. In de gedragscode Promotionele Kansspelen is vastgelegd dat belspellen alleen zijn toegestaan ter promotie van een product of organisatie. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de meeste bel&win-spellen worden uitgezonden zonder een duidelijk promotioneel karakter. Wordt er wel een boek of dvd getoond, dan vervult dit product geen enkele rol en staat de uitzending geenszins in het teken van promotie van dit artikel.
Belspellen op televisie worden op dit moment gedoogd. Voorwaarde daarbij is dat aanbieders van bel&winspellen de Gedragscode Promotionele Kansspelen naleven. De Consumentenbond heeft twee dagen lang bij vijf commerciële televisiezenders (RTL 4, RTL 5, SBS6, NET5, Talpa/Tien) alle uitgezonden belspellen (30 programma's) bekeken en gebeld om te controleren of zij zich houden aan de Gedragscode Promotionele Kansspelen. Het onderzoek toont aan dat consumenten onvoldoende worden voorgelicht over de spelregels van het betreffende belspel: hoe wordt de winnaar aangewezen, is de te winnen prijs gegarandeerd of moet je nog een aanvullende vraag beantwoorden? Soms is het voor consumenten ook onduidelijk wat de te winnen prijs inhoudt. Hoeveel geld bevat die geldkoffer?

Ook mogen presentatoren van belspellen volgens de gedragscode kijkers niet aansporen tot buitensporige deelname. Uit het onderzoek blijkt dat er wel degelijk sprake is van gedrag dat aanzet tot deelname. Er worden teksten gebruikt als "Als je nog nooit gebeld hebt, bel dan nu. (...) Als je één keer belt, ben je een held. Als je twee keer belt, ben je helemaal geweldig. (...) Wat verdien je per maand? Het zijn echt maandbedragen. (...)Denk aan je kinderen, denk aan jezelf". Wel laten alle belspellen duidelijk zien wat de kosten zijn voor deelname, deze mogen alleen bestaan uit telefoonkosten met een maximum van EUR0,60 per gesprek.

De Consumentenbond pleit ervoor de Gedragscode Promotionele Kansspelen te verankeren in wettelijke regels. Er moet een toezichthouder worden aangewezen die deze regels effectief kan gaan handhaven. Ook moet bij de herziening van de Wet op de Kansspelen het begrip promotioneel kansspel verduidelijkt worden. Zo kan de huidige praktijk worden aangepakt van belspellen waarin wel een artikel getoond wordt zonder dat er sprake is van enige vorm van promotie. Daarnaast moet de voorlichting over de speluitleg en informatie over de winkansen van consumenten veel beter.