Gemeente Breda

Voortgangsrapportage Brede scholen

Afspraken over samenwerking, sluitende exploitatie en bouw vergen extra tijd

In september 2004 heeft de gemeenteraad het strategisch plan Brede Scholen Breda vastgesteld en daarmee officieel drie Brede Scholen aangewezen: Huis van de Heuvel, Brede school Geeren Noord en Brede school Vlierenbroek. Brede Scholen hebben als doel de onderwijskansen voor kinderen te vergroten. Samenwerking tussen diverse organisaties binnen een Brede School zorgt betere kwaliteit en meer effectiviteit van het onderwijsproces. Het college van B&W geeft nu in een Voortgangsrapportage aan de raadscommissie Onderwijs een actuele stand van zaken over de Brede Scholen. Wethouder Snier van Onderwijs: De partners in de Brede Scholen hebben duidelijke afspraken gemaakt. Eerst regelen we samen het beheer en exploitatie. Dan pas gaan we stenen stapelen.

Het succes van de Brede Scholen rust op drie pijlers: inhoudelijke samenwerking, beheer & exploitatie en bouwwerkzaamheden. Ook in die volgorde. Er wordt pas aanbesteed voor de bouw als de partners sluitende afspraken hebben gemaakt over de visie op de samenwerking en over beheer en exploitatie. De afgelopen jaren hebben gemeente, schoolbesturen en andere partners hierover intensief en constructief overleg gevoerd.

Gesprekken over inhoudelijke samenwerking bij de Brede School in Heuvel en over eigendom, beheer en exploitatie in Heuvel en Geeren Noord hebben veel tijd gekost. Dit heeft ook geleid tot bijsteling van de programmas van eisen. Bovendien wordt bij de Brede Scholen Vlierenbroek en Geeren Noord onderzocht of, door aanpassing van de oorspronkelijke bouwplannen, de kwaliteit beter kan. De daadwerkelijke oplevering van de drie Brede Scholen zal hierdoor later plaatsvinden dan oorspronkelijk gepland was.

Samenwerking tussen partners zorgt naast verbetering van de kwaliteit en effectiviteit van het onderwijsproces, voor betere kwaliteit in de zorgstructuur, de opvoedingsondersteuning en de ontwikkelingsstimulering en meer betrokkenheid van de ouders. Bovendien wordt het multifunctioneel gebruik van accommodaties bevorderd.

Plan van Aanpak

Hoewel de Brede Scholen fysiek nog geen brede scholen zijn, functioneren zij wel al als proeftuin. Zo is er de afgelopen jaren al veel ervaring opgedaan. Deze ervaringen worden verwerkt in een Bredas Plan van Aanpak voor brede school ontwikklingen. Breda, 5 april 2007

Te downloaden:

* voortgangsnotitie brede scholen.pdf