Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 6 april 2007

Makers beste Alfa GT dagbladuitingen naar Parijs
Strijd om een ticket naar de Best YET finale in Parijs

In het Amsterdamse Pakhuis De Zwijger hebben deze week 22 jonge creatieve teams tijdens een workshop gewerkt op een briefing van adverteerder Alfa Romeo; ondersteun met een dagbladadvertentie de introductie van de vernieuwde Alfa GT.

Jaarlijks organiseert Cebuco, de marketing organisatie van de Nederlandse landelijke- en regionale dagbladen, samen met de ADCN een workshop met een echte opdracht van een adverteerder. Afgelopen week is er door junior creatieven gewerkt op een briefing van Alfa Romeo, toegelicht door Niels de Gruijter (marketingcommunicatie manager).

De moeilijkheidsgraad van de opdracht voor de juniorcreatieven zat hem in het pakkend en onderscheidend onder de aandacht brengen van de vernieuwde Alfa GT. Een zeer sportieve door Bertone ontworpen auto die gezien mag worden. Een team van top reclamemakers namen gedurende de dag de coaching van de deelnemers op zich: Mischa Schreuder (artdirector, TBWA\NEBOKO), Ramon Stalenhoef (copywriter, TBWA\NEBOKO), Jeff de Wolf (freelance senior artdirector, Hunky Dory), Henny van Varik (senior artdirector, de Wiseguys.nl), Kim Mannes-Abbott (freelance concept designer), Fien McColl (creative director, 707 Brand Communications) en Joost van Liemt (creative director, .bone).

Voor zowel adverteerder als seniorreclamemaker werkt het betrokken zijn in het creatieve proces van de jonge deelnemers met het tot stand komen van de verschillende dagbladuitingen inspirerend. Met de verschillende vragen die rezen over de USP, de propositie, bewijsvoering en merkpersoonlijkheid groeide de interactie tussen de aanwezigen. Om de Alfa GT meer te kunnen 'beleven' reed Niels zijn GT voor zodat iedereen even achter het stuur kon kruipen.

De jury kreeg 22 presentaties te beoordelen die onderling behoorlijk uiteenlopend waren qua idee en kwaliteitsniveau. Uiteindelijk ontstond er een intensieve discussie welk concept het winnende moest worden. Twee teams hadden namelijk min of meer hetzelfde idee gepresenteerd. De beslissing van de jury kon dan ook niet geheel unaniem genomen worden. Het was echter net díe toevoeging in de pay off, die voor een meerderheid van de juryleden de doorslag gaf dat het zich onderscheidde als winnend idee. Het ontwerp van Willemijne van Zelst en Margot Pol van Etcetera had volgens de juryleden de meeste stopping power. De nadruk ligt op het sexy imago van de Alfa GT. Het jongetje mag van zijn moeder niet naar de auto kijken. "De nieuwe Alfa GT. 18+" luidt de pay off. De link 18+ in combinatie met de visual maakte deze uiting rond. Een eervolle tweede plaats was er voor het concept "Jongensdromen komen uit" van Yvo de Lange en Flip Sorée van Stopkracht. De dinkytoys zijn aan de kant geschoven om plaats te maken voor een echte Alfa GT voor de deur.

De twee teams gaan eind mei mee naar de internationale finale van Best YET in Parijs. De juryleden, bestaande uit de coaches, aangevuld met Erik Ros en Rob Versluys van Alfa's bureau Storm, adverteerder en organisatie waren zeer verrast door de talenten die zich deze dag aandienden.
---

Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.