Ingezonden persbericht


Cranfield University en Amadeus: bedrijfscultuur en bedrijfstak bepalend voor het gebruik van programma's om zelf te boeken

Hoofddorp, april 2007: Consultancyfirma's en bedrijven met een platte organisatiestructuur waar het senior management het goede voorbeeld geeft, zijn gemiddeld meer geneigd om programma's om zelf te boeken (SBT's) te gebruiken dan andere bedrijven. Dit blijkt uit een nieuw, wereldwijd onderzoek door het Business Travel Research Centre van Cranfield University in opdracht van Amadeus, wereldleider op het gebied van technologie- en distributiesystemen voor de reis- en toeristenindustrie.

In het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder vierhonderd bedrijven wereldwijd, werd gekeken in welke mate deze bedrijven online reisbeheerprogramma's gebruiken. Uit het onderzoek bleek dat sommige organisaties met programma's om zelf te boeken veel tijd en geld besparen bij het boeken van zakenreizen: gemiddeld 25,6% op de fees van reisbeheerorganisaties en nog eens 9,1% op de vliegtickets zelf. Desalniettemin benutten veel bedrijven deze programma's niet optimaal omdat het senior management niet de juiste online bedrijfscultuur stimuleert.

Wat betreft het soort bedrijf, bleek het gebruik van programma's om zelf te boeken het meest voor te komen bij consultancyfirma's en logistieke ondernemingen, respectievelijk 67% en 65%. Openbare nutsbedrijven en landbouwbedrijven scoorden met slechts 10% veel lager.

Bij alle organisaties is ook de bedrijfscultuur een belangrijke factor voor het gebruik van programma's om zelf te boeken. Uit het rapport komen drie groepen bedrijven (Corporate Clusters) naar voren, die een beeld geven van welk type organisatie programma's om zelf te boeken waarschijnlijk wel en waarschijnlijk niet gebruikt:


* Enthousiaste gebruikers - gemiddeld gebruik 81%
* Gebruikers met bureaucratische belemmeringen - gemiddeld gebruik 45%
* Achterblijvers - gemiddeld gebruik 12,3%

Ook bleek uit het onderzoek dat bedrijven met een 'zelfbedieningsmentaliteit', waar werknemers contracten online beheren, dit soort programma's veel vaker gebruiken. Ook leeftijd speelt een rol. Jongere reizigers zijn eerder geneigd om 'het zelf te doen'. Een plattere organisatiestructuur en het feit dat het management het concept van zelf boeken aanvaardt of zelfs stimuleert, hebben ook een positieve invloed op het gebruik van dergelijke programma's, net als een ruim aanbod. In het laatste geval krijgen gebruikers een duidelijk overzicht van de diverse keuzemogelijkheden te zien, waaronder de vluchten en tarieven van goedkope luchtvaartmaatschappijen.

Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek zegt Jerome Destors, Commercieel Directeur Amadeus e-Travel: "Dit onderzoek laat eens te meer zien hoe belangrijk Amadeus het vindt om met nuttige inzichten, strategieën en oplossingen te komen voor bedrijven en reisagenten. Bedrijven kunnen uit het rapport opmaken hoe ze het gebruik kunnen opvoeren. Ten aan zien van onze partners uit de reiswereld stellen de resultaten van het onderzoek Amadeus in staat om betere en geïntegreerde technologie te leveren ter verbetering van hun efficiency."

Uit het onderzoek bleek ook dat bedrijven met lagere uitgaven voor reizen - minder dan USD 2,5 miljoen per jaar - beter in staat zijn om het zelf boeken van reizen te stimuleren. Dit suggereert dat de voordelen van het gebruik van het boekingsinstrument makkelijker kunnen worden overgebracht als de communicatielijnen tussen de reismanager en de zakelijke reizigers korter zijn. Daarnaast is het aantal reizigers kleiner, wat betekent dat mond-tot-mondcommunicatie waarschijnlijk een grotere rol speelt.

Ook tijd is een belangrijke factor, waarbij de grootste gebruikstoename wordt waargenomen in het eerste jaar van implementatie van een dergelijk programma. Bedrijven kunnen verwachten dat in het eerste jaar ongeveer 40% van de boekingen online gaat plaatsvinden. Daarna, in het tweede en derde jaar, neemt de groei af tot telkens 10%, omdat elk volgende gebruiksniveau moeilijker te bereiken is.

De volledige onderzoeksresultaten kunnen worden gedownload van: http://www.amadeus.com/corporations/cranfield


- einde -

Opmerkingen voor de redactie:

Over Amadeus

Amadeus is voor aanbieders, verkopers en afnemers van reizen de favoriete technologiepartner in de industrie. Amadeus levert distributie-, IT- en point of sale -oplossingen waarmee de klant kan inspelen op, groeien binnen en succes hebben in de snel veranderende reisindustrie. Tot de groepen klanten behoren aanbieders van reizen (luchtvaartmaatschappijen, hotels, autoverhuurbedrijven, spoorwegmaatschappijen, veerbootbedrijven, cruiselijnen, verzekeringsmaatschappijen en touroperators), verkopers van reizen (reisbureaus) en afnemers van reizen (bedrijven en reizigers). De oplossingen zijn ingedeeld in vier categorieën: Distribution & Content, Sales & e-Commerce, Business Management en Services & Consultancy.

De belangrijkste bedrijfslocaties van Amadeus bevinden zich in Madrid (hoofdkantoor en marketing), Nice (ontwikkeling) en Erding (operationele taken - centrum voor gegevensverwerking). Daarnaast heeft Amadeus regionale kantoren in Miami, Buenos Aires en Bangkok. Op klantniveau is Amadeus actief in 76 landen en op meer dan 215 markten.

De onderneming is eigendom van WAM Acquisition, waarvan BC Partners, Cinven, Air France, Iberia en Lufthansa de aandeelhouders zijn. Bij Amadeus werken wereldwijd bijna 6.700 medewerkers van 95 nationaliteiten.

Meer informatie over Amadeus vindt u op: www.benelux.amadeus.com

Contactgegevens:
Amadeus Benelux
Rene Schukkink
Tel.: +31 23 554 1430
Fax :+31 23 562 4272
E-mail: infonl@benelux.amadeus.com


---- --