Ingezonden persbericht

Veenendaal, 5 april 2007

GINAF X-serie nu leverbaar met DUAL MODE AS-Tronic

Compromisloos automatisch schakelen met weg- en terreinstand

De automatisch schakelende ZF AS-Tronic versnellingsbak heeft al enige tijd geleden zijn intrede gedaan bij GINAF. Inmiddels hebben vele gebruikers de voordelen van deze versnellingsbak ervaren. De door ZF in samenwerking met GINAF speciaal ontwikkelde software maakte de AS-Tronic ook prima geschikt voor off-road gebruik. Mede door dit goede compromis stijgt het percentage GINAF's die ermee zijn uitgerust nog steeds.

Nu kiezen

Toch kan er bij (een) GINAF altijd nog een schepje bovenop. De afgelopen maanden is daarom door de GINAF engineers hard gewerkt aan de allernieuwste generatie AS-Tronic met Dual Mode.
De chauffeur krijgt hiermee nu de mogelijkheid te kiezen tussen een weg- en een terreinstand. De versnellingsbak kan daarmee in beide omstandigheden nu optimaal en zonder concessies zijn werk doen.

Comfort en verbruik

Het schakelgedrag van de versnellingsbak op de weg is volledig gericht op die zaken die daar van belang zijn: optimaal comfort voor de chauffeur en een gunstig brandstofverbruik.

Sneller schakelen

Vanwege de grote rolweerstand van de wielen in het terrein is het belangrijk snelheid te kunnen maken en te houden. Om dat te bereiken moet het ontkoppelen, schakelen en weer koppelen zo snel mogelijk gebeuren. Dit is ook bij het wegrijden van groot belang. Hoe minder de koppeling slipt, hoe langer de levensduur.
Wanneer de omstandigheden erom vragen, kan de chauffeur de terreinstand inschakelen. Een gevolg hiervan is, dat het ontkoppelen en schakelen naar een hogere of lagere versnelling veel sneller verloopt. De totale schakeltijd wordt dan zo kort, dat dit voor een mens niet valt te evenaren. De koppeling wordt als het ware als een schakelaar bediend.

Tot het uiterste getest

Nadat de GINAF engineers 'klaar' waren, werd het testvoertuig in handen gegeven van Evert van Ginkel, de eigenaar van GINAF Trucks. Gezien zijn expertise en ervaring op dit gebied wordt zijn mening nog steeds zeer gewaardeerd. Van Ginkel: "Het is ongelooflijk wat er nu in extreem zware situaties mogelijk is. Ik heb het voertuig (uit de X-serie met de nieuwe Clean5 Engine, red.) tot het uiterste aan de tand gevoeld. Bij de X-serie hebben we er bewust voor gekozen de chauffeur alle mogelijkheden die de aandrijflijn biedt, zoals lage gearing en langs- en dwarssperren met aparte schakelaars in eigen hand te geven. Alleen op deze manier kunnen de mogelijkheden van de aandrijflijn ten volle worden benut. Dit, gecombineerd met het hoge koppel en de elasticiteit van de nieuwe Euro-5 motoren en Dual Mode AS-Tronic, maken het voertuig in het terrein bijna niet meer te stoppen".
Tot op heden werd aangenomen dat alleen met een handgeschakelde versnellingsbak de beste terreinprestaties kunnen worden bereikt.
De combinatie van de toch al superieure aandrijflijnen van de GINAF X-serie en Dual Mode AS-Tronic zullen een eind maken aan deze gedachte. Bij onze 'ultieme testchauffeur' is dit inmiddels al gebeurd...

Voor meer informatie:

GINAF Trucks bv, afd. Marketing en Communicatie
Luc Scholtus, 06-51104945 / 0318-557459