Gemeente Utrecht

2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN

43 Vragen van de heer C.G. Jansen op de Haar
(ingekomen 16 maart 2007
en antwoorden door het college verzonden op 10 april 2007)

De PvdA is een groot voorstander van het gebruik maken van nieuwe mogelijkheden bij het streven naar een goede informatievoorziening en transparantie in de richting van bewoners en bezoekers van de stad.

Tijdens de opening van het centrum voor ondernemerschap en innovatie presenteerde het bedrijf Geo-games een aantal van haar diensten. Een van diensten maakt het mogelijk om via google earth de stad in 3d te bekijken. Daarbij is het niet alleen mogelijk om de gebouwen te bekijken, maar ook om er informatie over te krijgen.

Voor bewoners is het bijvoorbeeld mogelijk om een toekomstvisie op de stad te geven. Je zou er aan kunnen denken om te laten zien hoe de ontwikkeling van het stationsgebied en de HOV om de Zuid de komende jaren gaat verlopen. Ook zou er aan gedacht kunnen worden om informatie over gebouwen met een publieke functie via deze weg te verstrekken.

Ook voor toeristen is het een interessante mogelijkheid. Wie kijkt er nou tegenwoordig niet eerst even op Google Earth voor hij/zij op vakantie gaat. Het zou fantastisch zijn wanneer mogelijke bezoekers van de stad zich via deze weg kunnen informeren over al het moois dat de stad heeft te bieden. Ook kan hierop informatie verstrekt worden over praktische zaken zoals de stations en de mogelijke leenfietsenlocaties.

Al deze informatie zou allemaal gewoon toegankelijk kunnen zijn van achter de eigen PC.De PvdA ziet daarom in deze dienst een goede mogelijkheid om bewoners en bezoekers van de stad goed te informeren.

De PvdA heeft aan het college dan ook de volgende vragen:


1. Ziet het college met de PvdA de mogelijkheden en de toegevoegde waarde van het genoemde systeem voor informatievoorziening aan inwoners en bezoekers van de stad?

Ja. Het college deelt de mening van de PvdA, dat systemen zoals Google Earth en andere internettoepassingen in principe veel mogelijkheden bieden voor de informatievoorziening voor inwoners en bezoekers aan de stad. Het college is van mening dat een dergelijke service, in het kader van de publieksdienstverlening, ook in Utrecht aangeboden zou kunnen worden. Daartoe moet eerst goed geïnventariseerd worden wat de mogelijkheden zijn, wat onze doelstellingen zijn en hoe we die aan elkaar kunnen verbinden.


2. Denkt het college dat er interesse bestaat vanuit de toeristische sector voor een dergelijk systeem?

Ja, er zal ongetwijfeld interesse zijn voor zichtbaarheid op google.


3. Denkt het college dat de toeristische sector een deel van de kosten van het opzetten van het systeem zou willen dragen?

Het zal afhankelijk zijn van de effectiviteit en de kosten of de toeristische sector bereid is de kosten op zich te nemen van (een deel van) de kosten voor het opzetten van een systeem.


4. Is het college bekend met andere aanbieders van dergelijke diensten?

Het college inventariseert, in overleg met onder andere de Universiteit en de HKU, welke bedrijven buiten Geogames in Utrecht gespecialiseerd zijn op dit gebied. Deze bedrijven zullen gevraagd worden mee te denken over het gebruik van verschillende toepassingen voor en door Utrecht.


5. Heeft het college zicht op de mogelijke kosten van het opstarten en in stand houden van een dergelijk systeem?

Het college heeft nog geen zicht op de kosten van het opstarten en in stand houden van een dergelijk systeem.


6. Is het college het met de PvdA eens dat het wenselijk is om op korte termijn te gaan kijken naar de mogelijkheden om de stad op deze manier te digitaliseren?

Het college deelt de mening van de PvdA, dat het wenselijk is om op korte termijn te kijken naar de mogelijkheden om de stad op deze manier te digitaliseren.

---- --