VVD


10-4-2007

VVD zet vraagtekens bij "e-Borders Programme" van het Verenigd Koninkrijk

Vandaag heeft Jeanine Hennis-Plasschaert bij de Europese Commissie om opheldering gevraagd over plannen van het Verenigd Koninkrijk om alle transportmodaliteiten de verplichting op te leggen gegevens van hun passagiers en goederen bij aankomst en/of vertrek aan de Britse autoriteiten te overhandigen.

In 2004 is het Verenigd Koninkrijk begonnen met het zogenoemde "e-Borders Programme" waarvan de hierboven genoemde verplichting deel uitmaakt. Doel van dit programma is het creëren van een gemoderniseerd kader voor grenscontrole en veiligheid op basis van elektronische verwerking van informatie over passagiers en goederen reizende van en naar het VK.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Met het oog op betere bescherming voor de burger in de strijd tegen het terrorisme is het belangrijk dat nieuwe veiligheidsmaatregelen worden genomen, dat is ook voor mij evident. Maar met maatregelen als deze loop je het risico op fragmentatie van de interne markt, terwijl de Europese Unie toch voor een zeer groot deel haar bestaansrecht aan deze markt ontleent. Nog los van de vraag naar de effectiviteit van de voorgestelde maatregel, lijkt ook nu de balans tussen hetgeen het ons oplevert en de inspanning die geleverd moet worden ver te zoeken . "

"Ook met het oog op de onderhandelingen die de EU momenteel met de Verenigde Staten voert over een nieuwe Passenger Name Records (PNR)-overeenkomst, komen de plannen van het VK slecht uit. De Unie spreekt immers duidelijk niet met één stem, terwijl dat nu juist op dit punt zo belangrijk is."

Hennis-Plasschaert is bovendien bang dat andere lidstaten het voorbeeld van het Verenigd Koninkrijk zullen overnemen en soortgelijke maatregelen zullen introduceren: "Voor je het weet heb je binnen de Unie te maken met 27 afzonderlijke procedures. Weinig bevorderlijk voor de interne markt."

In artikel 2 van het EG-Verdrag staat: "De Gemeenschap heeft tot taak, door het instellen van een gemeenschappelijke markt en een economische en monetaire unie en door de uitvoering van het gemeenschappelijk beleid of de gemeenschappelijke activiteiten, bedoeld in de artikelen 3 en 4, het bevorderen van een harmonische, evenwichtige en duurzame ontwikkeling van de economische activiteit binnen de gehele Gemeenschap de economische en sociale samenhang en de solidariteit tussen de lidstaten."

Ten einde de in dit artikel genoemde doelstellingen te bereiken, omvat het optreden van de Gemeenschap (o.a.): "een interne markt, gekenmerkt door de afschaffing tussen de lidstaten van hinderpalen voor het vrije verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal" (zoals verwoord in artikel 3, lid 1, onder c van het Verdrag).

In artikel 2 van het EU-Verdrag wordt bovenstaande herhaald.


---

Hieronder vindt u de schriftelijke vragen van Jeanine Hennis-Plasschaert aan de Europese Commissie (tekst in het Engels):

In 2004 the UK started with its so-called "e-Borders Programme" with the objective to create a joined-up modernised intelligence-led border control and security framework based on the electronic processing of information relating to travellers to and from the UK for all modes of transport. The programme as a whole is designed for delivery in three stages from 2004-2014. Part of this programme is the introduction of the obligation for all modes of transport to provide the UK with both Advance Passenger Information (API) and with Passenger Name Records (PNR), intended to be implemented this month (April 2007). This obligation will bring about many obstacles for all modes of transport.

Imposing new security requirements to provide greater protection is obviously important. However it should not endanger the functioning of the internal market. Furthermore, the costs, as well as the administrative burden should not outweigh the benefits. The fight against terrorism requires one voice and coordinated action on a European level. The re-imposition of the requirements for data under the guise of national security should be avoided.

My questions concern the aviation sector in particular.


1. Does the Commission agree that the UK's proposal to impose the obligation on all modes of transport to provide the UK with both API and PNR of every person who enters and/or leaves the UK, goes against the main principles on which the European Union is built, such as free movement within the internal market? If so, what action will the Commission undertake? If not, please explain why?


2. Does the Commission agree that this obligation brings about a disproportionate (administrative, financial and operational) burden for all modes of transport and the airlines in particular? If so, how will the Commission address this burden? If not, please explain why?


3. Does the Commission agree that the UK's proposal is not very helpful in its negotiation with the US on a new PNR-agreement, as the Union, in this case, is clearly not speaking with one voice?


4. Does the Commission agree that the UK's proposal brings about the risk that other Member States will come up with similar proposals? Does the Commission agree that this brings about the risk of ending up with 27 separate approaches within the Union? If not, please explain why?