Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

10 april 2007

Seline Borking van het ministerie van OCW heeft het beste antwoord op een brief gegeven. Zij won vandaag de Verkiezing Beste antwoord op burgerbrief 2006. Dit omdat ze volgens de jury in een individueel geval intern alles uit de kast heeft gehaald om een burger de helpende hand te bieden. Het antwoord blonk uit in duidelijke taal. Ook sprak er veel gevoel uit voor de lastige situatie waarin de schrijver verkeerde.

De verkiezing is een initiatief vanuit het interdepartementale Actieplan Burgerbrieven.In dit actietraject werken de departementen samen aan de snelle en goede afhandeling van brieven van burgers. Doel is de burger in 2008 sneller én beter van dienst te kunnen zijn.

In de jury zitten Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer, psg en ambassadeur burgerbrieven Simone Roos, en lid namens het forum burger@overheid, Matt Poelmans.

De tweede en de derde prijs gingen naar respectievelijk Constand de Jonge van VWS en Bregje Tettelaar van Nunen van LNV. De eerste won de prijs vanwege zijn begrijpelijke uitleg van beleid en de tweede vanwege haar originele wijze van beantwoorden.

De jury reikte ook een organisatieprijs uit voor de meest innovatieve behandelwijze van bezwaarschriften. Deze prijs ging naar het UWV vanwege de `andere aanpak'. Het UWV wil klantgerichter handelen en snel maatwerk leveren in de bezwaarprocedure. Daarom past de organisatie mediation-vaardigheden toe. De kern daarvan is: zo snel mogelijk in contact treden met de cliënt. Waar mogelijk worden geschillen zo in het voorstadium snel (telefonisch) opgelost.

Tweede werd de Dienst Regelingen (LNV) met de inzet van een praktijkpanel bij de instelling van nieuw landelijk landbouwbeleid. Communicatie vooraf met de doelgroep hielp in dit geval protestbezwaarschriften voorkomen. Als derde eindigde CFI (OCW) met haar procesmanagementaanpak. CFI heeft daarmee de interne organisatie geoptimaliseerd, onder meer door de slimme inzet van ICT.