Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

In februari jl gingen debatcentrum TUMULT, theatergroep Growing up in Public, het Centraal Museum en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht gezamenlijk van start met het maandelijks initiatief Track 030: over kunst en cultuur in Utrecht.

DINSDAG 10 april
TRACK 030: Stadspromotie in Utrecht
Aanvang: 20.00 - 21.30 uur
Locatie: Stadhuis, Korte Minrebroederstraat 2, Utrecht Toegang: vrij

Dat kunstenaars en creatievelingen een sleutelrol spelen in de aantrekkelijkheid van een stad staat na het verschijnen van Richard Florida's boek The Rise of the Creative Class nauwelijks nog ter discussie. Integendeel, de 'c' van creativiteit lijkt tegenwoordig onlosmakelijk verbonden aan de citymarketing van een stad. Maar gaat het bij stadspromotie vooral om grote festivals, bezoekersaantallen en marketing? Is het bepalende selectiecriterium hoeveel toerisme en publiciteit er kan worden bereikt? Of staan vernieuwing en kwalitatief interessante programma's voorop? Utrecht stelt zich ten doel Culturele Hoofdstad in 2018 te worden. Waar gaat het om: het toerisme of de cultuur een fikse impuls te geven?

Daphne de Bruin (Growing up in Public) zal een monoloog uitspreken uit Eva, This is my Life over het citymarketingsucces The Big Apple. De avond wordt voorgezeten door de dichter Ruben van Gogh, aan het woord komen: Yvonne Franquinet, directeur en artistiek leider Huis aan de Werf / Theater aan de Werf; Harm Lambers, directeur Theater Kikker en Marka Spit, wethouder Economische en Sociale Zaken, Toerisme, Stadspromotie en Evenementen Gemeente Utrecht.

TUMULT & Fentener van Vlissingen Fonds & Prins Bernhard Cultuurfonds & VSB Fonds

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht