Gemeente Alkemade

Dienstverlening Wmo-loket


10-04-2007

De dienstverlening via het Wmo-loket van de gemeente Alkemade is uitgebreid. De drie gemeentelijke medewerkers van het loket zijn bekend en ook samenwerkingspartners hebben spreekuur in het loket.

Bij het Wmo-loket (Wet maatschappelijke ondersteuning) kunnen inwoners terecht voor informatie en aanvragen op het gebied van wonen, zorg, welzijn, werk en inkomen: voor sociale zekerheids-uitkeringen, voorzieningen voor ouderen en gehandicapten en informatie over wonen voor ouderen en gehandicapten. U kunt hierbij denken aan een aanvraag om hulp bij het huishouden, het aanvragen van rolstoelen en/of woonaanpassingen, indicering in het kader van aanvragen thuiszorg, opname in verpleeghuis en indicering dagverzorging bijzondere bijstand, minimabeleid, aanmelding voor de aanvullende (collectieve) -zorgverzekering, schuldhulpverlening en wonen voor ouderen en gehandicapten.

De medewerkers van het Wmo-loket helpen u bij het zoeken naar oplossingen voor uw problemen en zullen, indien dit mogelijk is, concrete voorzieningen verstrekken. Soms is uw vraag bij een andere instelling of organisatie beter op zijn plaats. In dat geval zal de medewerker uw vraag doorgeleiden.

Samenwerking
De gemeente Alkemade werkt sinds 2 april met partners van de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Midden Holland, de Stichting MEE, de ouderenwerkster van de Spil en de Woningbouwvereniging Alkemade. Aan de hulpverlening zijn geen kosten verbonden. De Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Midden Holland en de Stichting MEE houden wekelijks spreekuur in het Wmo-loket. U kunt tijdens het spreekuur langskomen of van tevoren een afspraak maken via de Wmo-telefoon.

Algemeen maatschappelijk werk
Iedere woensdagochtend van 08.30 tot 11.30 uur heeft een maatschappelijk werker spreekuur in het Wmo-loket. Bij de maatschappelijk werker kunt u terecht voor informatie en advies op het gebied van problemen in de relatie, problemen rond echtscheiding, moeilijkheden met verliesverwerking, problemen in de omgang met andere mensen, opvoedingsproblemen, het niet meer zien zitten - om welke reden dan ook, gebrek aan zelfvertrouwen - onzekerheid, spanningsklachten, arbeidsproblemen.

Sociaal Raadslid
Iedere woensdag van 11.30 tot 12.30 uur heeft een sociaal raadslid spreekuur in het Wmo-loket. Het sociaal raadslid kan u helpen bij vragen en problemen op het gebied van wetten, regels en voorzieningen. U kunt daarbij denken aan vragen over of problemen met bijvoorbeeld uitkeringen, zoals bijstand, WW, AOW, kinderbijslag, ziekenfonds, huursubsidie, beslag op loon en uitkering, energiebedrijf.

Stichting MEE
Iedere donderdagochtend van 08.30 tot 12.30 uur heeft een consulent van de Stichting MEE spreekuur in het Wmo-loket. De consulent van de Stichting MEE treedt op als persoonlijk adviseur en kan u op verschillende manieren informatie en ondersteuning bieden. De consulent kent de regelingen en routes binnen de zorg voor mensen met een handicap en is goed op de hoogte van de situatie in de regio. Het kan hierbij gaan om een lichamelijke of verstandelijke beperking, achterstand in de ontwikkeling, chronische ziekte of een vorm van autisme. Ook kan er ondersteuning worden geboden aan ouders, verzorgers, familie en andere betrokkenen van de persoon om wie het gaat.

Ouderenwerkster Spil
Ouderenwerkster Coby de Koning van Stichting Welzijn Ouderen De Spil houdt elke donderdagmorgen inloopspreekuur van 11.00 tot 12.00 uur. Op de eerste donderdag van de maand in Dorpshuis Plein 13 in Rijpwetering en op de overige donderdagen in het Dienstencentrum Jacobus in Oude Wetering. U kunt bij de ouderenadviseur terecht met vragen over wonen, (mantel-)zorg, welzijn en de Wmo regelingen. Als u niet naar het spreekuur kan komen, kunt u een afspraak maken via De Infolijn, tel. (071) 331 79 67, op werkdagen bereikbaar tussen 09.00 en 11.00 uur.

Optimaliseren dienstverlening
De gemeente streeft er naar om het jaar 2007 als overgangsjaar te gebruiken en dat we in 2008 de ambities volledig waar kunnen maken. Deze ambities houden onder andere in dat we de ´klaar terwijl u wacht´ service leveren waar het mogelijk is. Wij staan open voor suggesties en klachten. In 2008 zullen we een klantenonderzoek houden om inzicht te krijgen hoe u de dienstverlening van het Wmo-loket ervaart.

Openingstijden
Het Wmo-loket is gevestigd in het gemeentehuis, Westeinde 1 in Roelofarendsveen en is geopend van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur en op woensdagavond van 18.30 tot 20.30 uur. Daarnaast is het Wmo-loket te bereiken via de telefoon op (071) 332 73 65 van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.00 uur en via de mail op wmo@gemeentealkemade.nl.