Filmmuseum Biënnale 2007, 11 t/m 15 april
Filmmuseum
Filmmuseum Biënnale opent met wereldpremière gerestaureerde kopie The Floor
Below
Derde editie tweejaarlijks filmfestival, 11 t/m 15 april 2007
Van 11 t/m 15 april presenteert het Filmmuseum in Amsterdam voor de derde keer de
Filmmuseum Biënnale. Tijdens dit tweejaarlijks filmfestival vertoont het Filmmuseum
stille films met nieuwe, live uitgevoerde soundtracks en bijzondere filmhistorische
vondsten uit de collectie zoals The Floor Below (1918). Filmmaker in focus is Paul de
Nooijer, speciale gast het Österreichisches Filmmuseum. Op het programma staan ook
klassieke geluidsfilms, seminars en de tweede Johan van der Keuken-lezing. Muzikanten en
componisten als Fay Lovsky en Corrie van Binsbergen verlenen hun medewerking.
Tijdens de derde editie van de Filmmuseum Biënnale trekken de schatten van de
(vroege) filmgeschiedenis voorbij, veelal van live muzikale begeleiding voorzien door
klassieke ensembles, hedendaagse componisten en dj's. De vertoningen vinden plaats in het
Filmmuseum, het Muziekgebouw aan 't IJ, Paradiso, De Duif en Tuschinski. Met deze nieuwe
beleving van klassieke en stille films op bijzondere locaties wil het Filmmuseum de
aandacht voor de filmgeschiedenis vergroten en het belang van filmrestauratie
onderstrepen.
Mabel Normand & The Floor Below: unieke vondst
De Filmmuseum Biënnale opent woensdagavond 11 april met een vertoning van The Floor
Below, een Amerikaanse stille-filmkomedie uit 1918 van C. G. Badger met de
rascomédienne Mabel Normand - de vrouwelijke Charlie Chaplin - in de hoofdrol. De
film werd als verloren beschouwd totdat het Filmmuseum een kopie vond in de in de
nalatenschap van een Nederlandse verzamelaar. Het is de tweede keer in korte tijd dat het
Filmmuseum een historische vondst doet; in 2005 presenteerde het museum een gerestaureerde
kopie van het eveneens verloren gewaande Beyond the Rocks (1922), met Rudolph Valentino en
Gloria Swanson. De gerestaureerde kopie van The Floor Below beleeft zijn
wereldpremière in het Muziekgebouw aan 't IJ. Fay Lovsky componeerde een nieuwe
score, die ze met haar band live ten gehore brengt. Aan Mabel Normand (1892-1930), een
beroemdheid uit de stal van producer Mack Sennett, wordt een speciaal programma gewijd;
ze is o.a. te zien tegenover slapsticksterren Fatty Arbuckle en Charlie Chaplin.
Highlights: stille films met live muziek
Tijdens de Biënnale is een aantal hoogtepunten te zien uit de restauratiepraktijk van
het Filmmuseum en festivalgast het Österreichisches Filmmuseum - eigenaar van een
bijzondere collectie experimentele en stille films. Onder het motto een 'feest voor oog
en oor'zijn muzikanten en componisten uitgenodigd om nieuwe scores te schrijven. Op
donderdag 12 april begeleidt een 'mystery dj'in Paradiso de vertoning van het complexe
beeldgedicht The Eleventh Year (Odinnadtsatii,1928) van de sovjetfilmpionier Dziga
Vertov. Vrijdag 13 april is in De Duif Such Men are Dangerous (1930 - o.a.met Bela
Lugosi) van Kenneth Hawks te zien. Rainer Hensel, die de films van wijlen Theo van Gogh
van muziek voorzag, schreef een nieuwe soundtrack voor deze vroege Hollywood-geluidsfilm.
De live uitvoering is in handen van het Viotta Jeugdorkest onder leiding van Dick van
Gasteren. Op zaterdag 14 april begeleiden Corrie van Binsbergen en zangeres Touriya
Hadraoui op dezelfde locatie de 'woestijnfilm' L'Atlantide (1920) van de Franse regisseur
Jaques Feyder. Op zondag 15 april begeleidt het Filmorkest Max Tak in de art-deco
entourage van het Pathé Tuschinski-theater de Oostenrijkse stille film Der
Mandarin (1918) - een voorloper van de Duitse expressionistische cinema -, die door het
Filmmuseum van een nieuwe soundtrack is voorzien.
Johan van der Keuken-lezing, klassiekers, seminars
Tijdens het festival wordt een selectie klassieke speelfilms uit de collectie vertoond,
waaronder Belle de jour (1967) van Luis Buñuel, Charles Laughtons The Night of the
Hunter (1955), Ernst Lubitsch' Ninotchka (1939, met Greta Garbo en Bela Lugosi, script
Billy Wilder) en A Man to Remember (1938) van Garson Kanin. Filmmaker in focus is de
Nederlandse experimentele filmer en beeldend kunstenaar Paul de Nooijer (1943), van wie
een representatieve selectie films wordt vertoond. De tweede Johan van der Keuken-lezing
is opnieuw gewijd aan een belangwekkende cinematografische kwestie. In een drietal
seminars buigen filmprofessionals zich onder meer over de experimentele film en
innovaties op het gebied van filmrestauratie.
Programma en kaartverkoop
De voorverkoop van de Filmmuseum Biënnale begint op donderdag 1 maart. De kassa is
geopend op werkdagen van 9.00 tot 22.15 (020-5891.400) en in het weekend vanaf
één uur voor aanvang van de eerste voorstelling (tot 22.15). Half maart
verschijnt het programmaboekje. Meer informatie is te vinden op
www.filmmuseum.nl/biennale.