Filmmuseum Biënnale 2007, 11 t/m 15 april

Filmmuseum

Filmmuseum Biënnale opent met wereldpremière gerestaureerde kopie The Floor Below
Derde editie tweejaarlijks filmfestival, 11 t/m 15 april 2007

Van 11 t/m 15 april presenteert het Filmmuseum in Amsterdam voor de derde keer de Filmmuseum Biënnale. Tijdens dit tweejaarlijks filmfestival vertoont het Filmmuseum stille films met nieuwe, live uitgevoerde soundtracks en bijzondere filmhistorische vondsten uit de collectie zoals The Floor Below (1918). Filmmaker in focus is Paul de Nooijer, speciale gast het Österreichisches Filmmuseum. Op het programma staan ook klassieke geluidsfilms, seminars en de tweede Johan van der Keuken-lezing. Muzikanten en componisten als Fay Lovsky en Corrie van Binsbergen verlenen hun medewerking.

Tijdens de derde editie van de Filmmuseum Biënnale trekken de schatten van de (vroege) filmgeschiedenis voorbij, veelal van live muzikale begeleiding voorzien door klassieke ensembles, hedendaagse componisten en dj's. De vertoningen vinden plaats in het Filmmuseum, het Muziekgebouw aan 't IJ, Paradiso, De Duif en Tuschinski. Met deze nieuwe beleving van klassieke en stille films op bijzondere locaties wil het Filmmuseum de aandacht voor de filmgeschiedenis vergroten en het belang van filmrestauratie onderstrepen.

Mabel Normand & The Floor Below: unieke vondst
De Filmmuseum Biënnale opent woensdagavond 11 april met een vertoning van The Floor Below, een Amerikaanse stille-filmkomedie uit 1918 van C. G. Badger met de rascomédienne Mabel Normand - de vrouwelijke Charlie Chaplin - in de hoofdrol. De film werd als verloren beschouwd totdat het Filmmuseum een kopie vond in de in de nalatenschap van een Nederlandse verzamelaar. Het is de tweede keer in korte tijd dat het Filmmuseum een historische vondst doet; in 2005 presenteerde het museum een gerestaureerde kopie van het eveneens verloren gewaande Beyond the Rocks (1922), met Rudolph Valentino en Gloria Swanson. De gerestaureerde kopie van The Floor Below beleeft zijn wereldpremière in het Muziekgebouw aan 't IJ. Fay Lovsky componeerde een nieuwe score, die ze met haar band live ten gehore brengt. Aan Mabel Normand (1892-1930), een beroemdheid uit de stal van producer Mack Sennett, wordt een speciaal programma gewijd; ze is o.a. te zien tegenover slapsticksterren Fatty Arbuckle en Charlie Chaplin.

Highlights: stille films met live muziek
Tijdens de Biënnale is een aantal hoogtepunten te zien uit de restauratiepraktijk van het Filmmuseum en festivalgast het Österreichisches Filmmuseum - eigenaar van een bijzondere collectie experimentele en stille films. Onder het motto een 'feest voor oog en oor'zijn muzikanten en componisten uitgenodigd om nieuwe scores te schrijven. Op donderdag 12 april begeleidt een 'mystery dj'in Paradiso de vertoning van het complexe beeldgedicht The Eleventh Year (Odinnadtsatii,1928) van de sovjetfilmpionier Dziga Vertov. Vrijdag 13 april is in De Duif Such Men are Dangerous (1930 - o.a.met Bela Lugosi) van Kenneth Hawks te zien. Rainer Hensel, die de films van wijlen Theo van Gogh van muziek voorzag, schreef een nieuwe soundtrack voor deze vroege Hollywood-geluidsfilm. De live uitvoering is in handen van het Viotta Jeugdorkest onder leiding van Dick van Gasteren. Op zaterdag 14 april begeleiden Corrie van Binsbergen en zangeres Touriya Hadraoui op dezelfde locatie de 'woestijnfilm' L'Atlantide (1920) van de Franse regisseur Jaques Feyder. Op zondag 15 april begeleidt het Filmorkest Max Tak in de art-deco entourage van het Pathé Tuschinski-theater de Oostenrijkse stille film Der Mandarin (1918) - een voorloper van de Duitse expressionistische cinema -, die door het Filmmuseum van een nieuwe soundtrack is voorzien.

Johan van der Keuken-lezing, klassiekers, seminars
Tijdens het festival wordt een selectie klassieke speelfilms uit de collectie vertoond, waaronder Belle de jour (1967) van Luis Buñuel, Charles Laughtons The Night of the Hunter (1955), Ernst Lubitsch' Ninotchka (1939, met Greta Garbo en Bela Lugosi, script Billy Wilder) en A Man to Remember (1938) van Garson Kanin. Filmmaker in focus is de Nederlandse experimentele filmer en beeldend kunstenaar Paul de Nooijer (1943), van wie een representatieve selectie films wordt vertoond. De tweede Johan van der Keuken-lezing is opnieuw gewijd aan een belangwekkende cinematografische kwestie. In een drietal seminars buigen filmprofessionals zich onder meer over de experimentele film en innovaties op het gebied van filmrestauratie.

Programma en kaartverkoop
De voorverkoop van de Filmmuseum Biënnale begint op donderdag 1 maart. De kassa is geopend op werkdagen van 9.00 tot 22.15 (020-5891.400) en in het weekend vanaf één uur voor aanvang van de eerste voorstelling (tot 22.15). Half maart verschijnt het programmaboekje. Meer informatie is te vinden op www.filmmuseum.nl/biennale.