"balancing the people, profit and planet dimensions in international
marketing channels: a study on coordinating mechanisms in the nile
perch channel from lake victoria"
Mw. E.V. Kambewa : "Balancing the
People, Profit and Planet Dimensions in International Marketing
Channels: A study on coordinating mechanisms in the Nile perch channel
from Lake Victoria"
11 apr 2007 16:00
Onderdeel: Wageningen Universiteit
Locatie: Aula, gebouw 362, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
Organisatie: Wageningen Universiteit
Promotor: prof.dr.ir. J.C.M. Trijp van (Marktkunde en
consumentengedrag)
Co-Promotor: Prof.dr.ir. M.A.J.S. van Boekel (Promotor), Dr. A. van
Tilburg, Dr. P.T.M. Ingenbleek
Nieuwe hoop voor de bevolking rond het Victoriameer na Darwinâs
nightmare
In een periode waarin de film Darwinâs nightmare de Nijlbaarsketen
vanuit het Victoriameer ter discussie stelde zijn er diverse
gezichtpunten uit deze film in een breder perspectief geplaatst door
middel van een grondige analyse van de keten in zowel Kenia als
Nederland. Deze studie beoogde te analyseren hoe de internationale
Nijlbaarsketen zodanig kan worden georganiseerd dat de welvaart van de
locale gemeenschappen, de duurzaamheid van de visvangst en de
kwaliteit van de vis verbetert. Primaire producenten lopen tegen een
aantal beperkingen op zoals het gebrek aan toegang tot
productiemiddelen, onvoldoende controle op de naleving van duurzame
productiemethoden, gebrek aan markt- of prijsinformatie, sterke
concurrentie op de internationale markten en degradatie van de
voorraden te vangen vis, welke leiden tot afnemende voedselzekerheid.
Om deze zaken te kunnen verbeteren staan primaire producenten open
voor contractvormen waarin de toegang tot productiemiddelen, markten,
prijsinformatie en internationale marktkanalen zijn geregeld. De
duurzaamheid van de activiteiten van de vissers dient daarbij centraal
te staan. Ondernemingen en andere betrokkenen in de keten toonden zich
bereid mee te werken om de situatie voor de bevolking van het
Victoriameer te verbeteren, hoewel zij zich aanvankelijk niet volledig
bewust waren van de complexheid en de ernst van de problemen in het
productiegebied. Het is daarom een maatschappelijke
verantwoordelijkheid van alle ondernemingen in de keten, evenals van
organisaties die opkomen voor de natuur, evenals van de donoren om de
lokale bevolking in ontwikkelingslanden weerbaarder te maken zodat hun
activiteiten welvaarts-, duurzaamheids- en kwaliteitsverhogende
effecten hebben. Deze studie bespreekt hoe dit in de praktijk van de
Nijlbaarsketen kan worden gedaan.
Zie het origineel
Directe internet uitzending van de promotie
Wageningen Universiteit