Wageningen Universiteit

"balancing the people, profit and planet dimensions in international marketing channels: a study on coordinating mechanisms in the nile perch channel from lake victoria" Mw. E.V. Kambewa : "Balancing the People, Profit and Planet Dimensions in International Marketing Channels: A study on coordinating mechanisms in the Nile perch channel from Lake Victoria"

11 apr 2007 16:00

Onderdeel: Wageningen Universiteit

Locatie: Aula, gebouw 362, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
Organisatie: Wageningen Universiteit

Promotor: prof.dr.ir. J.C.M. Trijp van (Marktkunde en consumentengedrag)

Co-Promotor: Prof.dr.ir. M.A.J.S. van Boekel (Promotor), Dr. A. van Tilburg, Dr. P.T.M. Ingenbleek

Nieuwe hoop voor de bevolking rond het Victoriameer na Darwinâs nightmare

In een periode waarin de film Darwinâs nightmare de Nijlbaarsketen vanuit het Victoriameer ter discussie stelde zijn er diverse gezichtpunten uit deze film in een breder perspectief geplaatst door middel van een grondige analyse van de keten in zowel Kenia als Nederland. Deze studie beoogde te analyseren hoe de internationale Nijlbaarsketen zodanig kan worden georganiseerd dat de welvaart van de locale gemeenschappen, de duurzaamheid van de visvangst en de kwaliteit van de vis verbetert. Primaire producenten lopen tegen een aantal beperkingen op zoals het gebrek aan toegang tot productiemiddelen, onvoldoende controle op de naleving van duurzame productiemethoden, gebrek aan markt- of prijsinformatie, sterke concurrentie op de internationale markten en degradatie van de voorraden te vangen vis, welke leiden tot afnemende voedselzekerheid. Om deze zaken te kunnen verbeteren staan primaire producenten open voor contractvormen waarin de toegang tot productiemiddelen, markten, prijsinformatie en internationale marktkanalen zijn geregeld. De duurzaamheid van de activiteiten van de vissers dient daarbij centraal te staan. Ondernemingen en andere betrokkenen in de keten toonden zich bereid mee te werken om de situatie voor de bevolking van het Victoriameer te verbeteren, hoewel zij zich aanvankelijk niet volledig bewust waren van de complexheid en de ernst van de problemen in het productiegebied. Het is daarom een maatschappelijke verantwoordelijkheid van alle ondernemingen in de keten, evenals van organisaties die opkomen voor de natuur, evenals van de donoren om de lokale bevolking in ontwikkelingslanden weerbaarder te maken zodat hun activiteiten welvaarts-, duurzaamheids- en kwaliteitsverhogende effecten hebben. Deze studie bespreekt hoe dit in de praktijk van de Nijlbaarsketen kan worden gedaan.




Zie het origineel
Directe internet uitzending van de promotie