Technische Universiteit Delft
IJzersterke toekomst
door M&C
Intreerede van prof.dr.ir. R.H.M. Huijsmans: "
11 april 2007 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
Prof.dr.ir. R.H.M. Huijsmans | Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme
Techniek & Technische Materiaalwetenschappen
IJzersterke toekomst
Op het gebied van de scheepshydromechanica heeft het laatste decennium
een stille revolutie plaatsgevonden. Door de toegenomen eisen op het
gebied van veiligheid, milieu en economie van schepen zullen nieuwe
ontwerpen in de toekomst steeds meer gebaseerd worden op basis van
ontwerpen uitgaande van `first principles' in plaats van regels. De
toegenomen rekenkracht en beschikbaarheid van geavanceerde
scheepsbewegingen programmatuur heeft het mogelijk gemaakt dat deze
sterk empirische oriëntering aangevuld gaat worden met ontwikkelingen
op het rekengebied. Echter een vereiste voor een voortzetting van die
ontwikkeling en validatie van rekenprogrammatuur (CFD) zal de
aanwezigheid zijn van een hoogwaardige experimentele faciliteit zijn.
Hier kan dan met behulp van de nieuwste experimentele meettechnieken
zoals bijvoorbeeld de drie componenten 2D Particle Image Velocimetry
(PIV) de omstroming rond een varend schip in golven vastgelegd worden.
Een andere even belangrijke stimulans voor de ontwikkeling van het
vakgebied is de schaalvergroting die de laatste jaren plaatsvindt in
het goederen- en personentransport. Door de toegenomen capaciteit van
containerschepen en daarmee hun lengte, zijn deze schepen meer
gevoelig voor niet-lineaire dynamische belastingen in zeegang. Voor
een goede beoordeling van de belastingen in zeegang zal ook de
flexibele responsie van de scheepsconstructie meegenomen moeten
worden, dit zowel experimenteel als ook in de mathematische modellen.
Laatst gewijzigd: 04 april 2007