Technische Universiteit Delft

IJzersterke toekomst
door M&C

Intreerede van prof.dr.ir. R.H.M. Huijsmans: "

11 april 2007 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

Prof.dr.ir. R.H.M. Huijsmans | Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen

IJzersterke toekomst
Op het gebied van de scheepshydromechanica heeft het laatste decennium een stille revolutie plaatsgevonden. Door de toegenomen eisen op het gebied van veiligheid, milieu en economie van schepen zullen nieuwe ontwerpen in de toekomst steeds meer gebaseerd worden op basis van ontwerpen uitgaande van `first principles' in plaats van regels. De toegenomen rekenkracht en beschikbaarheid van geavanceerde scheepsbewegingen programmatuur heeft het mogelijk gemaakt dat deze sterk empirische oriëntering aangevuld gaat worden met ontwikkelingen op het rekengebied. Echter een vereiste voor een voortzetting van die ontwikkeling en validatie van rekenprogrammatuur (CFD) zal de aanwezigheid zijn van een hoogwaardige experimentele faciliteit zijn. Hier kan dan met behulp van de nieuwste experimentele meettechnieken zoals bijvoorbeeld de drie componenten 2D Particle Image Velocimetry (PIV) de omstroming rond een varend schip in golven vastgelegd worden. Een andere even belangrijke stimulans voor de ontwikkeling van het vakgebied is de schaalvergroting die de laatste jaren plaatsvindt in het goederen- en personentransport. Door de toegenomen capaciteit van containerschepen en daarmee hun lengte, zijn deze schepen meer gevoelig voor niet-lineaire dynamische belastingen in zeegang. Voor een goede beoordeling van de belastingen in zeegang zal ook de flexibele responsie van de scheepsconstructie meegenomen moeten worden, dit zowel experimenteel als ook in de mathematische modellen.

Laatst gewijzigd: 04 april 2007