Port of Rotterdam

Havenbedrijf krijgt subsidie vanwege schone motors

05-04-2007

Havenbedrijf (HbR) heeft subsidie gekregen van het Ministerie van VROM voor de bouw van drie schepen vanwege de schone motors en de SCR-katalysator om nog meer NOx uit de uitlaatgassen te halen.

¤82.000,- werd gereserveerd voor de bouw van de hydraulische peilschepen Surveyor 1 en 2 en nog eens ¤ 8.000,- voor de bouw van de het oliebestrijdingsvaartuig OSR31.

VROM ondersteunde het Havenbedrijf vanwege de regeling VERS 2005/2006 die wordt uitgevoerd door SenterNovem. SenterNovem stimuleert duurzame en innovatieve initiatieven op het terrein van technologie,energie en milieu. Inmiddels is de regeling gesloten.

Op 11 april om 15.00 uur wordt op de werf van het Havenbedrijf aan de Eenhavenweg 14 (havennummer 2674) het nieuwe peilschip de Surveyor 1 gedoopt. Begin juni is het de beurt aan de twee andere nieuwe schepen.

Fijnstof
De Scheepswerf Made en Scheepswerf Grave bouwen respectievelijk aan twee hydrografische meetvaartuigen en één oliebestrijdingsvaartuig OSR31. De surveyor 1 en 2 kunnen in één klap de diepte van een groot gebied in beeld brengen. Met de vorige generatie peilboten had men daarvoor een heleboel afzonderlijke peilingen nodig. De schepen zijn uitgerust met twee voortstuwingsmotoren en twee generatorsets die voldoen aan de nieuwe 'CCR2 milieueisen'. De uitlaatgassen worden daarna geleid door speciale roetfilters met daarachter een SCR kata'lysator'. Door deze zeer schone motorinstallaties wordt NOx uitstoot met 75 tot 80 procent verminderd en het resterende fijnstof met meer dan 95 procent gereduceerd.

Ook de bouw van het oliebestrijdingsvaartuig OSR31 wordt door Senternovem ondersteund want deze catamaran is ook geschikt voor zwavelvrije brandstof (minder dan 10 ppm* zwavel). Voorwaarde is wel dat deze schepen zwavelarme olie (minder dan 50 ppm zwavel) dienen te gebruiken. Anders halen de CCR2 motoren niet hun gestelde eisen en raakt het roetfilter beschadigd.

Vloot HbR
Het Havenbedrijf beschikt over een uitgebreide vloot van o.a. tien incidentbestrijdings- en patrouillevaartuigen, drie survey- en schouwvaartuigen, drie oliebestrijdingsvaartuigen en het bekende representatievaartuig de Nieuwe Maze. Vanwege zijn tienjarig bestaan krijgt de Nieuwe Maze begin volgend jaar een grote beurt. Deze gelegenheid grijpt het Havenbedrijf aan om het directievaartuig uit te rusten met nieuwe motoren, die ook voorzien worden van katalysatoren en roetfilters en geschikt zijn voor zwavelvrije diesel.

Na de opknapbeurt beschikt het HbR over een vloot die geschikt is voor zwavelvije brandstof. De oude motoren kunnen ook zwavelvrij draaien. Uit onderzoek is gebleken dat daarvoor slechts in enkele gevallen een kleine aanpassing voor het gebruik van smeerolie vereist is. Daardoor kunnen de oudere vaartuigen nu al op zwavelvrije brandstof overschakelen.

Zwavelarme brandstofpool
Onlangs maakte Rotterdamse nautische dienstverleners - o.a. de Zeehavenpolitie, Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam, de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, Kotug, Fairplay en het Nederlands Loodswezen B.V. Rotterdam-Rijnmond - bekend de zwavelarme brandstofpool te hebben opgericht. Ze hebben gezamenlijk de intentie uitgesproken hun schepen te laten varen op zwavelarme brandstof. Het gaat daarbij om EN 590, vrachtwagendiesel met minder dan 10 ppm (parts per million) zwavel. Momenteel is 2.000 ppm de wettelijk toegestane bovengrens voor de brandstof van binnenvaartschepen. De partijen hebben in totaal circa 130 schepen in gebruik in de Rotterdamse haven.

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.