Gemeente Haaren
* Burgerjaarverslag 2006
* Trouwen en partnerschapsregistratie op locatie
* Informatieavond speelvoorziening Veneakker in Esch
* Bijstandsklanten goed tevreden over Sociale Zaken
* Burgerjaarverslag 2006
Dezer dagen wordt het burgerjaarverslag weer bij alle inwoners van
onze gemeente bezorgd.
Op donderdag 5 april heb ik het aangeboden aan de leden van de
gemeenteraad.
Ook dit keer was het voor mij weer een genoegen om eraan te werken.
Ter voorbereiding voerden we een 7-tal gesprekken met groepen inwoners
uit onze gemeente. Ieder gesprek ging over een bepaald thema, te
vergelijken met de hoofdstukken in het burgerjaarverslag. Op die
manier gaven de deelnemende inwoners mij veel informatie over hoe zij
de gemeente ervaren op het gebied van handhaving, van veiligheid, van
communicatie, van dienstverlening enz.
Zo kreeg ik extra informatie, die ik kon meenemen in mijn
gedachtebepaling, de uitwerking en de vormgeving van het
burgerjaarverslag.
Ik hoop dat het burgerjaarverslag u een goed beeld geeft van onze
gemeente en dat we er in geslaagd zijn het te schrijven op een
aantrekkelijke manier in een goed leesbare stijl.
Ik ben heel erg benieuwd naar uw reacties.
Frans Ronnes, burgemeester.
* Trouwen en partnerschapsregistratie op locatie
Trouwen waar en wanneer je maar wilt.
Regelmatig is de gemeente benaderd met het verzoek om te trouwen of
een partnerschapsregistratie aan te gaan op een andere locatie dan het
gemeentehuis. Aan deze vraag kan de gemeente nu voldoen.
Ieder aanstaand bruidspaar kan een aanvraag indienen tot het aanwijzen
van een locatie voor een huwelijk of partnerschapsregistratie. De
locatie wordt dan beoordeeld aan de hand van voorwaarden. Behalve de
locatie kan het aanstaande bruidspaar ook de dag en het tijdstip zelf
kiezen. Voor de dag en het tijdstip geldt dat alles in principe
mogelijk is, ook al wordt de dag en het tijdstip heel bijzonder dan
zal de gemeente alles in het werk stellen om aan deze wens te voldoen.
Het aanvragen tot toewijzen van een locatie kan via een
aanvraagformulier, dit is te verkrijgen op het gemeentehuis, maar is
ook te downloaden via onze website onder
dienstverlening>formulieren>verzoek aanvraag huwelijkslocatie. Na het
insturen van het ingevulde formulier neemt een van de trouwambtenaren
contact op met het aanstaande bruidspaar om de locatie te beoordelen.
De kosten voor het aanvragen en de huwelijksvoltrekking zijn vanaf 20
april bekend.
* Informatieavond speelvoorziening Veneakker in Esch
De gemeente wil in De Venakker het bestaande speelterrein aan passen
en uitbreiden met een skatevoorziening.
Wij nodigen belanghebbenden en omwonenden uit om gezamenlijk met de
gemeente dit plan te bespreken. De informatieavond wordt gehouden op
dinsdagavond 17 april 2007 om 19.30 uur in Dorpshuis de Es te Esch.
Het conceptplan ligt vanaf 26 maart tot 4 april ter inzage het
gemeentehuis.
Om het plan te kunnen inzien en voor beantwoording van uw vragen
hierover, verzoeken wij u een afspraak te maken met Arno Pullens.
Als u nog vragen hebt kun je contact opnemen met Arno Pullens (tel:
0411-626740) of je vragen stellen tijdens de informatieavond.
* Bijstandsklanten goed tevreden over Sociale Zaken
In november 2006 is een klanttevredenheidonderzoek gehouden onder de
inwoners die in 2006 een beroep hebben gedaan op de dienstverlening
door Sociale Zaken.
Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat de klanten goed tevreden
zijn over de dienstverlening.
Kritiek was er op de wachtruimte, de tijden van het telefonisch
spreekuur, de lastige formulieren en het steeds weer moeten overleggen
van gegevens, die bij de gemeente al bekend zijn. De klanten waren
goed tevreden over de dienstverlening, de vriendelijkheid en de
deskundigheid van het personeel, de ondersteuning bij
arbeidsinschakeling en het feit dat men in Haaren terecht kon voor het
doen van aanvragen en voeren van gesprekken.
De regelingen voor inkomensondersteuning zijn goed bekend. De
publicaties in de Leije worden regelmatig opgemerkt door de klanten.
De informatie die wordt gegeven in de Leije, de informatiemap of in de
folders vindt men prettig leesbaar en duidelijk. De samenwerking met
de gemeente Boxtel wordt als goed ervaren. De klanten zijn ook erg
blij met de komst van Loket WegWijs. Men is redelijk goed op de hoogte
van hetgeen WegWijs kan betekenen.
Hoewel klanten aangeven in het algemeen tevreden te zijn over de
dienstverlening, willen we toch iets doen met de kritische
opmerkingen. Vanaf 1 januari 2007 wordt al gewerkt met nieuwe
aanvraagformulieren voor minima. Met deze formulieren kan voor vier
regelingen tegelijkertijd een aanvraag worden ingediend. Bovendien
wordt alleen gevraagd naar gegevens die de afdeling Sociale Zaken nog
niet heeft. Ook de jaarlijkse heronderzoeken zijn tot een minimum
beperkt. Door deze maatregelen wordt al in belangrijke mate
tegemoetgekomen aan de kritiek. De tijden van het telefonisch
spreekuur zijn moeilijk te veranderen. Uitbreiding van het spreekuur
zou teveel organisatorische problemen opleveren. Mensen die niet in de
gelegenheid zijn om tijdens het telefonisch spreekuur te bellen, omdat
zij werken, kunnen een mail sturen aan gemeente@haaren.nl of een
briefje afgeven op het gemeentehuis met het verzoek om teruggebeld te
worden op een ander tijdstip. Zij kunnen dan dezelfde of de volgende
werkdag een telefoontje verwachten van hun contactpersoon.
Hoewel men redelijk goed bekend is met de regelingen voor
inkomensondersteuning en met de taken van Loket WegWijs zullen wij ook
in de toekomst hieraan regelmatig aandacht besteden op de
gemeentepagina in de Leije.