Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB07-028
11 april 2007 Bijna 4 procent meer omzet detailhandel
9.30 uur In februari 2007 heeft de detailhandel 3,6 procent meer omgezet dan in
dezelfde periode vorig jaar. De detaillisten hebben vooral meer verkocht. Het
omzetvolume was 2,7 procent groter dan een jaar eerder, terwijl de prijzen
0,9 procent hoger waren. De omzet van de postorderbedrijven en andere
verkopers via internet was bijna 10 procent hoger. Ook de winkels in de food
en non-food boekten meer omzet.
Forse omzettoename non-foodwinkels
De winkels in de non-foodsector realiseerden in februari 4,8 procent meer
omzet dan een jaar eerder. De winkels hebben ruim 4 procent meer verkocht.
Daarnaast waren hun artikelen gemiddeld bijna 1 procent duurder.
De winkels in bovenkleding behaalden de hoogste groei. Zij zetten ruim 10
procent meer om. Van de onderscheiden branches in de non-foodsector
boekten de textielsupermarkten als enige een omzetdaling.
Ook meer omzet foodwinkels
In februari 2007 boekten de winkels in voedings- en genotmiddelen 2 procent
meer omzet dan in februari 2006. Zowel de prijzen als de verkopen namen
toe. De supermarkten behaalden een omzetgroei van 2,8 procent.
Technische toelichting
De detailhandel is verdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in voedings- en
genotmiddelen (aandeel van 36 procent), non-foodwinkels (aandeel van
ln.... verkopers via internet) en de ambulante handel ongeveer een gelijk aandeel.
59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (aandeel van 5 procent). Binnen
de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (inclusief andere
sbc.... geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
w door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
w Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering behoeft in februari
w 2007 geen rekening te worden gehouden met een verschil in koopdagen. In
CBS Persbericht PB07-028 pagina 1 van 3
2007 had deze maand dezelfde samenstelling in dagen als in 2006. Tenzij
anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde
periode een jaar eerder.
Door een herstructurering bij enkele bedrijven in de speciaalzaken in
voedings- en genotmiddelen is de typering van deze berichtgevers gewijzigd
van detailhandel in groothandel. Het omzetniveau in deze categorie winkels is
daardoor vanaf verslagperiode januari 2007 met circa 2 procent lager.
De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig
karakter. De cijfers van de winkels in huishoudelijke artikelen worden niet
afzonderlijk gepubliceerd, omdat de waarneming niet voldoende representatief
bleek.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over januari 2007 en het vierde
kwartaal 2006 zijn ten opzichte van het persbericht van 9 maart 2007
bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.
CBS Persbericht PB07-028 pagina 2 van 3
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2007 2006
feb jan jan t/m 4e kwar- jaar
feb taal
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 3,6 3,5# 3,6 3,2# 5,3
Prijs 0,9 1,2 1,0 1,2 0,8
Volume 2,7 2,3# 2,5 2,0 4,5
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 2,0 3,1# 2,6 1,8# 3,7
Prijs 1,2 1,3 1,3 1,6 1,3
Volume 0,8 1,7# 1,3 0,2# 2,3#
Supermarkten
Omzet 2,8 3,8# 3,3 2,0 4,0
Prijs 1,1 1,3 1,2 1,8 1,5
Volume 1,6 2,4# 2,0 0,2# 2,5
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -1,6 -0,7 -1,2 1,2# 2,1#
Non-foodwinkels
Omzet 4,8 3,8# 4,3 3,8# 6,2
Prijs 0,7 1,0 0,9 1,0 0,4
Volume 4,1 2,8# 3,4 2,8# 5,8
Omzet in:
Drogisterijen 0,3 -0,3# 0,0 -2,0# 2,4#
Bovenkledingwinkels 10,2 5,2# 7,5 5,0# 7,0#
Textielsupermarkten -5,4 -6,8# -6,1 -0,5 3,6
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 5,6 5,8# 5,7 4,6# 8,0#
Winkels in consumenten-
elektronica 4) 2,3 6,7# 4,6 5,8# 7,8
Doe-het-zelfwinkels 5) 4,0 2,7# 3,3 5,6 6,6
Bouwmarkten 3,5 1,7# 2,6 5,0 6,3
Winkels in huishoudelijke artikelen . . . . .
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking.
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers.
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout.
#) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
.) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB07-028 pagina 3 van 3
---- --