Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB07-028
11 april 2007 Bijna 4 procent meer omzet detailhandel 9.30 uur In februari 2007 heeft de detailhandel 3,6 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. De detaillisten hebben vooral meer verkocht. Het omzetvolume was 2,7 procent groter dan een jaar eerder, terwijl de prijzen 0,9 procent hoger waren. De omzet van de postorderbedrijven en andere verkopers via internet was bijna 10 procent hoger. Ook de winkels in de food en non-food boekten meer omzet.

Forse omzettoename non-foodwinkels De winkels in de non-foodsector realiseerden in februari 4,8 procent meer omzet dan een jaar eerder. De winkels hebben ruim 4 procent meer verkocht. Daarnaast waren hun artikelen gemiddeld bijna 1 procent duurder. De winkels in bovenkleding behaalden de hoogste groei. Zij zetten ruim 10 procent meer om. Van de onderscheiden branches in de non-foodsector boekten de textielsupermarkten als enige een omzetdaling.

Ook meer omzet foodwinkels
In februari 2007 boekten de winkels in voedings- en genotmiddelen 2 procent meer omzet dan in februari 2006. Zowel de prijzen als de verkopen namen toe. De supermarkten behaalden een omzetgroei van 2,8 procent.

Technische toelichting
De detailhandel is verdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (aandeel van 36 procent), non-foodwinkels (aandeel van ln.... verkopers via internet) en de ambulante handel ongeveer een gelijk aandeel. 59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (aandeel van 5 procent). Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (inclusief andere sbc.... geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald w door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. w Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering behoeft in februari w 2007 geen rekening te worden gehouden met een verschil in koopdagen. In CBS Persbericht PB07-028 pagina 1 van 3

2007 had deze maand dezelfde samenstelling in dagen als in 2006. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Door een herstructurering bij enkele bedrijven in de speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen is de typering van deze berichtgevers gewijzigd van detailhandel in groothandel. Het omzetniveau in deze categorie winkels is daardoor vanaf verslagperiode januari 2007 met circa 2 procent lager. De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. De cijfers van de winkels in huishoudelijke artikelen worden niet afzonderlijk gepubliceerd, omdat de waarneming niet voldoende representatief bleek.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over januari 2007 en het vierde kwartaal 2006 zijn ten opzichte van het persbericht van 9 maart 2007 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB07-028 pagina 2 van 3

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2007 2006 feb jan jan t/m 4e kwar- jaar feb taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 3,6 3,5# 3,6 3,2# 5,3 Prijs 0,9 1,2 1,0 1,2 0,8 Volume 2,7 2,3# 2,5 2,0 4,5 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 2,0 3,1# 2,6 1,8# 3,7 Prijs 1,2 1,3 1,3 1,6 1,3 Volume 0,8 1,7# 1,3 0,2# 2,3# Supermarkten
Omzet 2,8 3,8# 3,3 2,0 4,0 Prijs 1,1 1,3 1,2 1,8 1,5 Volume 1,6 2,4# 2,0 0,2# 2,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -1,6 -0,7 -1,2 1,2# 2,1# Non-foodwinkels
Omzet 4,8 3,8# 4,3 3,8# 6,2 Prijs 0,7 1,0 0,9 1,0 0,4 Volume 4,1 2,8# 3,4 2,8# 5,8 Omzet in:
Drogisterijen 0,3 -0,3# 0,0 -2,0# 2,4# Bovenkledingwinkels 10,2 5,2# 7,5 5,0# 7,0# Textielsupermarkten -5,4 -6,8# -6,1 -0,5 3,6 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 5,6 5,8# 5,7 4,6# 8,0# Winkels in consumenten-
elektronica 4) 2,3 6,7# 4,6 5,8# 7,8 Doe-het-zelfwinkels 5) 4,0 2,7# 3,3 5,6 6,6 Bouwmarkten 3,5 1,7# 2,6 5,0 6,3 Winkels in huishoudelijke artikelen . . . . . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB07-028 pagina 3 van 3


---- --