LEI

Risico's en voordelen van (nieuwe) voedselproducten

11 apr 2007
Onderdeel: LEI

Het rapport Risks, benefits, health and the food economy gaat in op de vraag hoe consumenten de voordelen en risico's van voedselproducten verwerken in hun houding tegenover een product en in hun aankoopgedrag. Die vraag is bijvoorbeeld van belang bij het omgaan met crises op het gebied van voedselveiligheid of bij de introductie van producten op basis van nieuwe voedseltechnologie met nieuwe mogelijkheden en risico's. Aan de hand van een experimentele situatie en van een analyse van de kipconsumptie in de jaren rond de vogelgriepcrisis is de houding van de consument onder wisselende omstandigheden onderzocht. Uit het onderzoek komt onder meer naar voren dat consumenten zich minder door nieuwe informatie over voordelen en risico's van een product laten beïnvloeden naarmate zij ouder zijn en meer voorkennis over een bepaald product hebben. De uitkomsten illustreren dat de houding van de consument tegenover risico's en voordelen niet alleen bepaald wordt door rationele overwegingen maar ook door persoonlijke ervaringen.

Rapport 7.07.01 Risks, benefits, health and the food economy

Contact
Arnout Fischer
Wageningen Universiteit
arnout.fischer@wur.nl
0317 483053