Risico's en voordelen van (nieuwe)
voedselproducten
11 apr 2007
Onderdeel: LEI
Het rapport Risks, benefits, health and the food economy gaat in op de
vraag hoe consumenten de voordelen en risico's van voedselproducten
verwerken in hun houding tegenover een product en in hun
aankoopgedrag. Die vraag is bijvoorbeeld van belang bij het omgaan met
crises op het gebied van voedselveiligheid of bij de introductie van
producten op basis van nieuwe voedseltechnologie met nieuwe
mogelijkheden en risico's. Aan de hand van een experimentele situatie
en van een analyse van de kipconsumptie in de jaren rond de
vogelgriepcrisis is de houding van de consument onder wisselende
omstandigheden onderzocht. Uit het onderzoek komt onder meer naar
voren dat consumenten zich minder door nieuwe informatie over
voordelen en risico's van een product laten beïnvloeden naarmate zij
ouder zijn en meer voorkennis over een bepaald product hebben. De
uitkomsten illustreren dat de houding van de consument tegenover
risico's en voordelen niet alleen bepaald wordt door rationele
overwegingen maar ook door persoonlijke ervaringen.
Rapport 7.07.01 Risks, benefits, health and the food economy
Contact
Arnout Fischer
Wageningen Universiteit
arnout.fischer@wur.nl
0317 483053
LEI