De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid vindt dat er één uniforme
klachtenregeling zou moeten komen voor alle Nederlandse
politiekorpsen. Want hoewel er wettelijke eisen en een modelregeling
zijn, zijn er nu toch diverse verschillen in de klachtenregelingen van
de verschillende korpsen. Ook verschilt de manier waarop de
politiekorpsen klachten uit de bevolking nu afhandelen.
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Justitie, de rapportage
aan van het onderzoek van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid
(hierna: Inspectie OOV) naar de klachtbehandeling bij de politie.
In deze brief ga ik eerst in op de inhoud van het rapport. Vervolgens
geef ik aan hoe ik met de conclusies van het rapport zal omgaan.
De Inspectie OOV heeft via een schriftelijke vragenlijst bij de 26
politiekorpsen onderzoek gedaan naar de uitvoeringspraktijk van de
klachtbehandeling. Aan de hand van de beschikbare informatie zijn
vervolgens vijf korpsen geselecteerd die naar de opvatting van de
Inspectie OOV positief scoorden op de aspecten publieksvriendelijke
informatie over de klachtprocedure, duidelijke opbouw van de
klachtenregeling en het uitschrijven van wetsartikelen, publicatie van
klachten, het omgaan met leermomenten en het nemen van maatregelen.
Met deze korpsen is een interview gehouden. In het inspectieonderzoek
is er vooral gekeken naar de kwaliteit van de klachtbehandeling en de
naleving van de wettelijke bepalingen. Het doel van het onderzoek is
om de korpsen, waar nodig, te stimuleren om de klachtbehandeling in de
korpsen (op die onderdelen) te verbeteren.
De aanbevelingen van de Inspectie OOV luiden op hoofdlijnen als volgt:
* Stel één landelijk uniforme klachtregeling voor de korpsen op;
* Ontwikkel op korte termijn een landelijk uniform
registratiesysteem voor klachten;
* Publiceer de klachtenregeling of de klachtenprocedurebeschrijving
uitgebreid en vindbaar op internet;
* Stimuleer en faciliteer de inrichting van (een vorm van) een
landelijk platform voor de klachtencoördinatoren.
De aanbevelingen van de Inspectie OOV richten zich op het
Korpsbeheerdersberaad en de Raad van Hoofdcommissarissen. De Inspectie
stelt deze gremia op korte termijn in kennis van de
onderzoeksresultaten.
Ik zal het Korpsbeheerdersberaad en de Raad van Hoofdcommissarissen in
een brief om een reactie vragen op de aanbevelingen van de Inspectie
OOV. Vanuit het oogpunt van rechtsgelijkheid en herkenbaarheid zal ik
daarbij aangeven dat met name de onderdelen over het ontwikkelen van
een landelijk uniforme klachtenregeling en een landelijk uniforme
klachtenregistratie met voortvarendheid moeten worden opgepakt. De
wijze waarop door het Korpsbeheerdersberaad en de Raad van
Hoofdcommissarissen aan de aanbevelingen van de Inspectie gevolg wordt
gegeven zal ik nauwlettend volgen.
Het onderzoek van de Inspectie OOV bevat waardevolle informatie voor
het geplande evaluatieonderzoek naar politieklachten. Eind 2008 (vijf
jaar na de inwerkingtreding) wordt de klachtbehandeling bij de
politie, zoals deze geldt na invoering van hoofdstuk 9 van de Awb,
door mijn ministerie geëvalueerd om te bezien of de regeling nog
voldoet.
Het onderzoek geeft geen verklaring voor de onlangs door het
Reformatorisch Dagblad geconstateerde stijging van het aantal klachten
in de korpsen.
Dit is ook aan de orde is geweest tijdens de begrotingsbehandeling van
24 januari 2007. Op dit moment wordt er vanuit de directie Politie van
mijn ministerie nagegaan of er daadwerkelijk sprake is van een
stijging van het aantal klachten binnen de verschillende regionale
politiekorpsen en wat de mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Ik
informeer u hier in april aanstaande nader over.
Ten slotte heeft de woordvoerder van de Socialistische Partij tijdens
bovengenoemde begrotingsbehandeling de wens uitgesproken om een
landelijk jaarverslag in te voeren. Naar mijn mening voegt het
invoeren van een landelijk jaarverslag echter niet veel toe. Alle
regionale korpsen zijn wettelijk verplicht om jaarlijks te publiceren
over de bij hen geregistreerde klachten en hun beslissingen hierop.
Wel ben ik bereid om voortaan in het jaarverslag Nederlandse Politie
een overzicht te geven van het aantal en de aard van de klachten bij
de politie.
DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,
Mevrouw dr. G. ter Horst
***
Download het originele bericht in PDF-formaat.
Zie het origineel
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties