Gemeente Barneveld
Vervolg Staat van de Gemeente in teken communicatie
Afbeelding bij bericht
De gemeente Barneveld heeft eind vorig jaar meegedaan aan het onderzoek 'De
Staat van de Gemeente'. De uitkomsten van dit onderzoek waren voor de
gemeente Barneveld relatief positief. Van de deelnemende gemeenten met een
vergelijkbaar inwonertal scoorde Barneveld op of boven het gemiddelde. De
gemeente heeft de uitkomsten op een rij gezet en aangegeven, waarvoor in de
komende periode extra aandacht wordt gevraagd.
Het onderzoek van 'De Staat van de Gemeente' richtte zich op de zes
burgerrollen van iedere gemeente: de burger als kiezer, als klant, als
onderdaan, als partner, wijkbewoner en belastingbetaler. De gemeente
Barneveld scoorde op vijf van de zes rollen op of boven het
gemiddelde, met uitzondering van de rol van de burger als kiezer.
Burger als kiezer
Alle onderzochte gemeenten scoren op dit punt relatief laag. Het
gemiddelde van Barneveld wijkt niet af, maar het oordeel van de
inwoners over hun invloed als kiezer, het vertrouwen in het college
van B&W, het oordeel over het waarmaken van beloften door het college
van B&W en de mening van inwoners over een goed gemeentebestuur scoort
Barneveld 0,2- 0,6 procent lager. De opkomst bij de
gemeenteraadsverkiezingen in 2006 was aanzienlijk hoger en verklaart
waarom Barneveld toch op het gemiddelde uitkomt.
Burger als klant
Over het algemeen scoort Barneveld iets beter dan het gemiddelde
(0,2). Op een aantal onderdelen van deze rol scoort Barneveld echter
hoger, uiteenlopend van 0,2 tot 0,6. Alleen over de prijs van
verschillende producten en diensten zijn inwoners minder tevreden
(0,3). De gemeente zal in het vervolg bij prijsverhogingen van
producten en diensten dit goed communiceren.
Burger als onderdaan
De score voor deze rol als geheel valt hoger uit (0,2-0,4) dan het
gemiddelde.
Barneveld scoort beter op het gebied van 'veiligheid op straat' en
'aanpak sociale veiligheid' (0,2-0,3); ruim hoger (1,0) scoort
Barneveld op de mogelijkheden om klachten telefonisch kwijt te kunnen.
Inwoners vinden wél dat de gemeentelijke regels wat meer
tegenstrijdigheden bevatten (0,2). Hiervoor zal nadrukkelijk aandacht
worden gevraagd.
Burger als partner
Op dit onderdeel scoort Barneveld goed (0,8-1,0 boven gemiddelde). Dat
heeft vooral te maken met het onderzoek naar de actualiteit van de
bestemmingsplannen, in het bijzonder met betrekking tot het
buitengebied. De gemeente zélf is overigens van mening, dat de
actualiteit van deze bestemmingsplannen beter kan en moet. Daarnaast
wordt over het onderwijs in zijn geheel ook positiever gedacht (0,3).
Burger als wijkbewoner
Barneveld komt op dit onderdeel precies op het gemiddelde uit.
Bovengemiddeld (0,2-0,6) scoren de directe woonomgeving, de
speelmogelijkheden, de straatverlichting, de wegen en het
straatmeubilair, het winkelaanbod in de gemeente, het openbaar groen,
de afvalinzameling, het onderhoud van wijken en de bereikbaarheid in
en van de buurt.
Lager dan gemiddeld (0,2-0,8) scoort Barneveld op het gebied van
uitgaansmogelijkheden en culturele voorzieningen en in mindere mate
voor de mogelijkheden van het openbaar vervoer in de gemeente en in de
wijk, sport- en welzijnsvoorzieningen.
De gemeente verwacht, dat met de realisering en opening van het
Schaffelaartheater deels in de aangetoonde behoefte zal worden
voorzien. Opvallend is de score op het gebied van sport en welzijn.
Barneveld doet daar relatief veel aan. Het positieve oordeel van de
inwoners is voor de gemeente daarom een bevestiging van het bestaande
beleid.
Burger als belastingbetaler
Barneveld komt ook hier bovengemiddeld uit (0,3-0,7). Opvallend is dat
dit resultaat vooral te danken is aan een relatief goed
weerstandsvermogen in relatie tot de omzet en aan de algemene middelen
in relatie tot het rekeningresultaat.
Inwoners zijn negatiever als het gaat over de vraag of zij 'waar' voor
hun belastinggeld krijgen en over de vraag of de gemeente hun
belastinggeld waard is (0,7-1,2 lager). Opvallend is verder dat de
gemeentelijke organisatie in zijn geheel wat negatiever wordt
beoordeeld (0,3). Dit lijkt enigszins in tegenspraak met de goede
gemiddelde beoordeling van met name de rollen als klant, onderdaan,
partner en wijkbewoner.
Conclusie
De conclusie is, dat de inwoners van Barneveld tevreden zijn over de
gemeente(lijke organisatie). Grote aanpassingen van het beleid om het
vertrouwen van inwoners te winnen zijn daarom niet noodzakelijk. De
gemeente Barneveld gaat wel mede naar aanleiding van de uitkomsten van
het onderzoek 'De Staat van de Gemeente' uitgebreider en actiever
communiceren over genomen besluiten en zet de interactieve
beleidsvorming voort. Hiermee is de afgelopen jaren al gestart, maar
zal ook in de komende periode nadrukkelijk aandacht krijgen.
Barneveld, 5 april 2007
Nummer 07043
Mutatiedatum 11/04/2007