Gemeente Barneveld


Vervolg Staat van de Gemeente in teken communicatie

Afbeelding bij bericht

De gemeente Barneveld heeft eind vorig jaar meegedaan aan het onderzoek 'De Staat van de Gemeente'. De uitkomsten van dit onderzoek waren voor de gemeente Barneveld relatief positief. Van de deelnemende gemeenten met een vergelijkbaar inwonertal scoorde Barneveld op of boven het gemiddelde. De gemeente heeft de uitkomsten op een rij gezet en aangegeven, waarvoor in de komende periode extra aandacht wordt gevraagd.

Het onderzoek van 'De Staat van de Gemeente' richtte zich op de zes burgerrollen van iedere gemeente: de burger als kiezer, als klant, als onderdaan, als partner, wijkbewoner en belastingbetaler. De gemeente Barneveld scoorde op vijf van de zes rollen op of boven het gemiddelde, met uitzondering van de rol van de burger als kiezer.

Burger als kiezer
Alle onderzochte gemeenten scoren op dit punt relatief laag. Het gemiddelde van Barneveld wijkt niet af, maar het oordeel van de inwoners over hun invloed als kiezer, het vertrouwen in het college van B&W, het oordeel over het waarmaken van beloften door het college van B&W en de mening van inwoners over een goed gemeentebestuur scoort Barneveld 0,2- 0,6 procent lager. De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 was aanzienlijk hoger en verklaart waarom Barneveld toch op het gemiddelde uitkomt.

Burger als klant
Over het algemeen scoort Barneveld iets beter dan het gemiddelde (0,2). Op een aantal onderdelen van deze rol scoort Barneveld echter hoger, uiteenlopend van 0,2 tot 0,6. Alleen over de prijs van verschillende producten en diensten zijn inwoners minder tevreden (0,3). De gemeente zal in het vervolg bij prijsverhogingen van producten en diensten dit goed communiceren.

Burger als onderdaan
De score voor deze rol als geheel valt hoger uit (0,2-0,4) dan het gemiddelde.

Barneveld scoort beter op het gebied van 'veiligheid op straat' en 'aanpak sociale veiligheid' (0,2-0,3); ruim hoger (1,0) scoort Barneveld op de mogelijkheden om klachten telefonisch kwijt te kunnen. Inwoners vinden wél dat de gemeentelijke regels wat meer tegenstrijdigheden bevatten (0,2). Hiervoor zal nadrukkelijk aandacht worden gevraagd.

Burger als partner
Op dit onderdeel scoort Barneveld goed (0,8-1,0 boven gemiddelde). Dat heeft vooral te maken met het onderzoek naar de actualiteit van de bestemmingsplannen, in het bijzonder met betrekking tot het buitengebied. De gemeente zélf is overigens van mening, dat de actualiteit van deze bestemmingsplannen beter kan en moet. Daarnaast wordt over het onderwijs in zijn geheel ook positiever gedacht (0,3).

Burger als wijkbewoner
Barneveld komt op dit onderdeel precies op het gemiddelde uit. Bovengemiddeld (0,2-0,6) scoren de directe woonomgeving, de speelmogelijkheden, de straatverlichting, de wegen en het straatmeubilair, het winkelaanbod in de gemeente, het openbaar groen, de afvalinzameling, het onderhoud van wijken en de bereikbaarheid in en van de buurt.

Lager dan gemiddeld (0,2-0,8) scoort Barneveld op het gebied van uitgaansmogelijkheden en culturele voorzieningen en in mindere mate voor de mogelijkheden van het openbaar vervoer in de gemeente en in de wijk, sport- en welzijnsvoorzieningen.

De gemeente verwacht, dat met de realisering en opening van het Schaffelaartheater deels in de aangetoonde behoefte zal worden voorzien. Opvallend is de score op het gebied van sport en welzijn. Barneveld doet daar relatief veel aan. Het positieve oordeel van de inwoners is voor de gemeente daarom een bevestiging van het bestaande beleid.

Burger als belastingbetaler
Barneveld komt ook hier bovengemiddeld uit (0,3-0,7). Opvallend is dat dit resultaat vooral te danken is aan een relatief goed weerstandsvermogen in relatie tot de omzet en aan de algemene middelen in relatie tot het rekeningresultaat.

Inwoners zijn negatiever als het gaat over de vraag of zij 'waar' voor hun belastinggeld krijgen en over de vraag of de gemeente hun belastinggeld waard is (0,7-1,2 lager). Opvallend is verder dat de gemeentelijke organisatie in zijn geheel wat negatiever wordt beoordeeld (0,3). Dit lijkt enigszins in tegenspraak met de goede gemiddelde beoordeling van met name de rollen als klant, onderdaan, partner en wijkbewoner.

Conclusie
De conclusie is, dat de inwoners van Barneveld tevreden zijn over de gemeente(lijke organisatie). Grote aanpassingen van het beleid om het vertrouwen van inwoners te winnen zijn daarom niet noodzakelijk. De gemeente Barneveld gaat wel mede naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek 'De Staat van de Gemeente' uitgebreider en actiever communiceren over genomen besluiten en zet de interactieve beleidsvorming voort. Hiermee is de afgelopen jaren al gestart, maar zal ook in de komende periode nadrukkelijk aandacht krijgen.

Barneveld, 5 april 2007

Nummer 07043

Mutatiedatum 11/04/2007