European Union



IP/07/483

Brussel, 11 april 2007

één jaar .eu: meer dan 2,5 miljoen Europese adressen aangemaakt op het internet

Op 7 april wordt gevierd dat het Europese internetdomein .eu een jaar geleden openbaar werd. Er zijn meer dan 2,5 miljoen domeinnamen geregistreerd. Met dit enorme aantal actieve gebruikers is .eu Europa's op twee na populairste topniveaudomein (TLD) en wereldwijd het op zes na populairste. Met een toename van 17% in het aantal registraties in de laatste vijf maanden is .eu tevens één van de snelst groeiende TLD-namen op het internet.

"Na slechts één jaar is .eu al niet meer weg te denken uit de Europese cyberspace," aldus Viviane Reding, EU-Commissaris voor Informatiemaatschappij en media. "Dit zegt veel over de aantrekkingskracht van elektronische handel binnen de EU. Ik feliciteer EURid, het onafhankelijke register zonder winstoogmerk dat verantwoordelijk is voor .eu, met het succesvol tegemoet komen aan een overweldigend grote vraag vanuit de industrie en het publiek. Tevens wil ik EURid bedanken voor de ondersteuning bij de verwezenlijking van ons doel, het versterken van de Europese identiteit online, in het bijzonder voor de moeite die zij recentelijk heeft gedaan om .eu-registraties sneller, veiliger en goedkoper te maken."

Bedrijven en burgers uit alle 27 EU-lidstaten hebben een .eu-domeinnaam aangevraagd in het eerste jaar van het bestaan van het Europa-domein, maar de meeste aanvragen voor .eu zijn afkomstig uit Duitsland (31%), het Verenigd Koninkrijk (17%) en Nederland (12%). Het grote succes van .eu gaat gepaard met een toename in aanvragen voor nationale domeinnamen in de meeste lidstaten. Sinds vorig jaar oktober is het aantal nationale domeinnamen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk (.de en .uk) toegenomen met ongeveer 5%. In Nederland is deze toename het grootst: 10% voor dezelfde periode.

Ook heeft de populariteit van .eu onder het publiek Frankrijk ertoe aangezet zijn nationale domeinnaam .fr openbaar te maken (voorheen alleen beschikbaar voor het bedrijfsleven, verenigingen en openbare instellingen) waarbij zij eenzelfde draaiboek hanteert als bij de invoering van .eu.

De invoering van .eu verliep soepel: de systemen konden de stormloop op registraties opmerkelijk goed verwerken. Tijdens het hoogtepunt in april 2006 werden er 76 domeinnamen per seconde succesvol geregistreerd. Gezien het extreem grote aantal domeinnamen dat tijdens het eerste .eu-jaar werd geregistreerd, onderstreept het aantal rechtszaken dat voor het Tsjechische Arbitragehof in Praag is gebracht (gemiddeld 60 zaken per maand) de degelijke procedures die worden toegepast door EURid om .eu te beheren.

Dit steekt goed af bij het gemiddelde aantal zaken dat wordt behandeld in het Britse geschillenbeslechtingssysteem voor TLD (83 per maand) of in de uniforme geschillenbeslechtingsprocedure voor generieke TLD's van de Wereldorganisatie voor de Intellectuele Eigendom (183 zaken per maand).

Het daadwerkelijke gebruik van .eu is geweldig gestegen in 2006. Momenteel leidt bijna 80% van alle .eu-domeinnamen naar een functionele website of een e-mailserver.

.eu-namen worden tevens steeds meer gebruikt door bekende namen als AirFrance, Versace, Dexia, Illy, Milka en Greenpeace. Ook zijn er een aantal niet-Europese bedrijven met een sterke commerciële aanwezigheid binnen Europa die het .eu-domein zijn gaan gebruiken in hun reclamecampagnes, bijvoorbeeld Lexus en Sony.

Achtergrond

.eu werd op 7 december 2005 beschikbaar gemaakt voor houders van zogeheten oudere rechten (zie IP/05/1510). Sinds begin april 2006 is registratie mogelijk voor all inwoners van de EU en organisaties die wettelijk gevestigd zijn in de EU (zie IP/06/476). Het centraal beheer van het .eu-domein is in handen van EURid, een onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk.

Vanaf 1 januari 2007 kunnen ook bedrijven en inwoners uit de nieuwe lidstaten Roemenië en Bulgarije een .eu-domeinnaam registreren.