Inspectie Verkeer en Waterstaat
11 april 2007: Nieuwe rij- en rusttijdenregeling ingegaan
De nieuwe Europese verordening (Vo. (EG) nr. 561/2006) voor de rij- en
rusttijdregelgeving is op woensdag 11 april 2007 ingegaan.
Deze regelgeving vervangt de verordening (Vo. (EEG) nr. 3820/85) die
sinds 1985 gold. In de nieuwe verordening zijn elementen opgenomen die
de ondernemer en chauffeur meer mogelijkheden geven om op een veilige
manier zoveel mogelijk flexibel invulling te kunnen geven aan de
bedrijfsvoering.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
* Er geldt niet langer één voorgeschreven regelgeving voor geheel
Europa. Er is een onderscheid tussen de landen van de Europese
Unie en de rest van Europa (zgn AETR landen). Voor de AETR landen
blijven de spelregels gelden die vanaf 1985 van toepassing zijn.
* Binnen de Europese Unie mag binnen 24 uur de voorgeschreven
rusttijd van 11 uur worden opgesplitst in eerst 3, en dan 9 uur.
Dat was 4 en 8 uur.
* De chauffeur moest en moet ook nu na 4,5 uur rijden verplicht drie
kwartier rust nemen. In de oude situatie mocht hij dat splitsen in
drie keer een kwartier. Voortaan mag de chauffeur de rusttijd
splitsen in één kwartier, gevolgd door een half uur.
* De wekelijkse rusttijd is 45 uur. Die mag onder bepaalde
voorwaarden nu worden verkort naar 24 uur.
* Tot voor kort moesten twee chauffeurs die samen 30 uur lang reden
acht uur rust nemen. Een beperking in de regelgeving is dat dit nu
negen uur is geworden.
Bestanden bij dit artikel
Verordering Rij- en rusttijden
11-4-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement