Adviesbureaus laten kansen liggen bij online werving personeel

11.04.2007 / 16:02 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Jungle rating b.v.

Jungle rating b.v.

Jungle Rating
Weesperstraat 81
1018 VN Amsterdam

Tel: +31 (0)20 514 14 14
Email: info@junglerating.nl
10)Web: www.junglerating.nl


- - - PERSBERICHT - - -

Voor onmiddellijke publicatie

Woensdag 11 april 2007

Adviesbureaus laten kansen liggen bij online werving personeel

Jungle Rating onderzocht hoe adviesbureaus nieuwe medewerkers werven via hun website. Video wordt nauwelijks gebruikt, behalve door advocatenkantoren. Blogging doet zijn intrede en testimonials zijn gemeengoed. 95% van de sollicitanten bekijkt vóór de sollicitatie de corporate website, toch benutten adviesbureaus onvoldoende kansen op het gebied van online recruitment. Op het gebied van 'corporate branding' valt nog veel te verbeteren. In dit artikel meer resultaten van het onderzoek en tips voor verbetering.

Natuurlijk communiceert u uitgebreid over uw bedrijf, de functies, het sollicitatieproces. Maar de feiten zijn slechts één kant van de medaille. Bij het zoeken naar geschikte nieuwe medewerkers bent u in direct gevecht met uw concurrenten. Waarom zou de gegadigde voor uw bedrijf moeten kiezen?

Onderzoeksaanpak
Internetadviesbureau Jungle Rating bekeek de websites van bureaus die voorkomen in de Management Team Adviesbureau Top 100. Accountancies, advocatenkantoren, management consultancies en communicatiebureaus die hoog scoren qua klantvriendelijkheid. Benaderen de websites van deze bureaus hun mogelijke sollicitanten ook vriendelijk? Na een vooronderzoek kwamen we tot een selectie van 30 bureaus die we nader hebben bekeken op de volgende aspecten:
Persoonlijke interactie
Cultuur
Video
Testimonials
Online tests

Weinig persoonlijke contactinformatie
De simpelste vorm van interactie is het bieden van contactinformatie. Hoe persoonlijker deze informatie is, hoe beter. Helaas is het noemen van de namen van de recruiters en het plaatsen van een foto is geen gemeengoed. Slechts vier bureaus doen dit.

Blogging en chats zijn bij de adviesbureaus een zeldzaam goed Chats worden helemaal niet aangeboden en een blog bij slechts twee bedrijven. Jammer, want een blog door medewerkers biedt een interessant kijkje in de keuken. The Boston Consulting Group (alleen op de .com website) en VODW marketing hebben 'journals' met hierin geregeld een beschrijving van de werkbelevenissen van medewerkers.

Tips bij blogs:
Zorg voor continuïteit: een slecht bijgehouden blog geeft juist een negatief beeld Laat uw medewerkers schrijven aan de blog, liefst vanuit verschillende functies Geef bloggers vrijheid. Bezoekers prikken zo door een promotieverhaal heen

Sreek de bezoeker aan!
De onderzochte bureaus spreken erg vanuit zichzelf.: 'Onze cultuur kenmerkt zich door...'. Uit gebruikersonderzoeken van Jungle Rating blijkt dat werkzoekenden zich graag aangesproken voelen op een website. Hoe directer hoe beter.

Vertaal uw bedrijfscultuur naar een gewenst profiel.
Wat voor soort mensen passen bij uw bedrijf? Welke eigenschappen bezitten uw medewerkers?

80% van de bedrijven zegt iets over kernwaarden, maar slechts de helft maakt de vertaling naar persoonskenmerken. The Boston Consulting Group heeft in haar hoofdnavigatie een onderdeel 'mensen bij BCG'opgenomen. Hier is te lezen:

'Als goede consultant ben je nieuwsgierig. Je vindt tegengestelde belangen en onzekerheden geen risico's maar nieuwe kansen. Je hebt de 'drive' om uitdagingen aan te gaan en bent niet bang om met baanbrekende, originele oplossingen te komen'.

Dit sluit goed aan op de manier waarop BCG het bureau en zijn missie omschrijft.

Breng uw bedrijf in beeld
Opvallend: video blijkt vooral populair onder advocatenkantoren. Bijna de helft van de advocatenkantoren toont bedrijfspresentaties en video's die de verschillende functies toelichten. In totaal maken slechts negen van de dertig bureaus in meer of mindere mate gebruik van video.

Hoewel kostbaar, de toegevoegde waarde van een goede bedrijfsfilm is enorm. U laat werkzoekenden zien hoe het bedrijf eruit ziet, wat de dagelijkse werkzaamheden zijn en wie hun nieuwe collega's worden. Zij krijgen zo een veel beter beeld bij uw bedrijf en bij de baan.

Tips bij inzet video
Specifieke video's over functies werken beter dan een algemene bedrijfsfilm Richt u in de video specifiek op werkzoekenden
Knip een langere video op in delen, geef aan hoe lang elk deel duurt en waarover het gaat

Laat uw eigen medewerkers aan het woord
Bijna alle adviesbureaus hebben testimonials op hun website. Negen bureaus hebben een of twee testimonials, negentien bureaus hebben er meer dan twee.

Geloofwaardigheid speelt een enorm grote rol bij testimonials. Hoe overtuigend zijn de verhalen van echte medewerkers? Slechts twee testimonials, waarvan één van de HR manager die vertelt hoe leuk het is om voor het bedrijf te werken... Dat is ongeloofwaardig.

Tips voor testimonials:
Vraag medewerkers met verschillende functie- en ervaringsniveaus Zorg dat het verhaal van de medewerkers eerlijk en realistisch in de testimonials wordt weergegeven
Laat testimonials ingaan op het dagelijkse werk en de bedrijfscultuur

Online tests: Recruitment Idols
Slechts drie bureaus bieden een online test aan op hun website. Toch kan een test bezoekers enorm helpen bij de vraag 'past dit bedrijf bij mij', of 'op welke afdeling zou ik willen werken'. Deloitte biedt de test 'Find your Fit', hierbij ontdekt de werkzoekende zelf of er een 'fit' is.
Capgemini organiseert Idols; een jury van recruiters bepaalt of de bezoeker geschikt is als young professional.

Bij NautaDutilh kiest de bezoeker een virtueel personage. Vervolgens kan hij achterhalen hoe zijn CV zou moeten zijn voor een bepaalde functie en kan hij de ervaringen van medewerkers bekijken, in video en in tekst. NautaDutilh geeft zelf aan veel positieve reacties te krijgen op deze tool. Sollicitanten geven aan dat zij hiermee meer inzicht krijgen in hun toekomstmogelijkheden.

Tips bij het aanbieden van een test
Stel relevante vragen of bied realistische cases
Geef een eerlijke uitslag en verwijs de kandidaat door: bied bijvoorbeeld een inschrijfformulier

Een aantal bureaus nodigt bezoekers van de website uit om eens te lunchen met een recruiter of met een toekomstige collega. Zo combineren zij online met offline Recruitment. Een ijzersterke combinatie.

Uw corporate website is een relatief goedkoop medium voor het werven van nieuwe medewerkers. U verplaatst het selectieproces immers naar uw eigen website. Zet uw bedrijf op de juiste manier neer als werkgever. Zo verhoogt u de kwaliteit van online reacties op uw vacatures.


- - - einde bericht - - -

Voor meer informatie over Jungle Rating en/of dit onderzoek kunt u contact opnemen met:

Saskia Buijl, consultant en projectleider van het onderzoek

(T) 020 514 14 14
(E) Saskia.buijl@junglerating.nl