Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Sellaband B.V. wint Van Speijk Innovatieprijs 2007

Uniek alternatief voor beperkende muziekindustrie beloond met E 25.000

Amstelveen, 11 april 2007 - In het Museum voor Beeld en Geluid in Hilversum zijn gisteren de twee meest innovatieve ondernemers uit de communicatiesector beloond met de Van Speijk Innovatieprijzen 2007. Sellaband B.V. uit Amsterdam is de winnaar van de Van Speijk Innovatieprijs voor ondernemers. Zij ontvingen uit handen van juryvoorzitter prof. ir. Wim Dik de prijs en de bijbehorende cheque van E 25.000. Bij de Van Speijk Innovator Pitch voor starters en studenten was de eerste plaats en de geldprijs van E 10.000 voor Adjustables uit Rotterdam. De tweede plaats in deze categorie was voor het Amsterdamse Bliin B.V.i.o., zij ontvingen een cheque van E 5.000.

De Van Speijk Innovatieprijzen zijn ondernemersprijzen die in het leven zijn geroepen om grensverleggende innovaties van ondernemers, starters en studenten in de communicatiesector zichtbaar te maken en als voorbeeld te stellen voor anderen. De Van Speijk Innovatieprijzen zijn een initiatief van Stichting Auspiciën.

Sellaband B.V. - Winnaar Van Speijk Innovatieprijs 2007 Sellaband is een gloednieuw en uniek concept waarbij artiesten en hun fans de handen ineenslaan om samen muziek te produceren en geld te verdienen. Sellaband biedt daarmee een alternatief voor de beperkingen van de huidige muziekindustrie. Juryvoorzitter prof. ir. Wim Dik gaf tijdens de uitreiking aan dat de jury grote bewondering heeft voor het innovatieve concept en de goed doordachte uitwerking daarvan. Daarnaast hecht de jury groot belang aan het sociale aspect. Sellaband biedt immers een unieke oplossing voor het maatschappelijke probleem van de toenemende verkokering van de traditionele muziekindustrie.

Adjustables B.V. - Winnaar Van Speijk Innovator Pitch 2007 Adjustables heeft een nieuwe en unieke technologie ontwikkeld om in-stream te adverteren in online video. De integratie van de beelden vindt niet meer plaats op de videoserver van de zender, maar op de PC van de kijker. Prof. ir. Wim Dik gaf bij het uitreiken van de prijs aan dat de jury vooral onder de indruk was van de innovatieve en unieke techniek waarbij de advertentie en video pas samengevoegd worden op het moment dat de video wordt opgevraagd. Deze techniek gecombineerd met de mogelijkheid om specifieke doelgroepen te identificeren en selecteren maken van Adjustables een origineel en goed concept.

Innovatie leidt tot innovatie
Dagmar Heijmans van Sellaband en Menno Biesiot van Adjustables gaven na afloop van de prijsuitreiking aan dat innovatie te vaak blijft hangen bij het maken van goede ideeën zonder dat het tot uitvoering komt. Zij weten als geen ander dat het niet gemakkelijk is om daadwerkelijk de eerste stap te zetten om het idee tot uitvoering te brengen. Echt innovatief kun je alleen zijn als je jezelf geen beperkingen oplegt, durft los te laten en volledig gaat voor het bereiken van je doelstellingen. Prof. ir. Wim Dik gaf daarop aan dat het daarom zo belangrijk is dat innovatie en ondernemerschap binnen de communicatiesector door de Van Speijk Prijzen wordt gestimuleerd. De communicatiesector wordt zo aangezet om eens echt goed na te denken over het potentieel van al die innovatieve ideeën, zodat men ook een keer die eerste stap durft te zetten.

Over de vakjury
De vakjury die alle inzendingen heeft beoordeeld bestaat uit de volgende personen: Prof. ir. Wim Dik (voorzitter): o.a. voormalig Voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN. Drs. Joke van Antwerpen: Directeur van de Amsterdamse Innovatie Motor (AIM). Drs. Hans Hillen: Voorzitter van het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC). Prof. dr. ir. Erik Huizer: Directeur Strategie, Innovatie en Business Development van NOB Cross Media Facilities en hoogleraar Internet Applicaties aan de Universiteit Utrecht. Dhr. Michael van Os: o.a. correspondent Nederland van het Europese blad Media&Marketing Europe en onderhoudt het blog www.reclamewereld.blog.nl. Mr. drs. Herna Verhagen: Commercieel Directeur bij Koninklijke TNT Post en Coördinerend Directeur TNT Post Nederland.

Over Stichting Auspiciën
De Stichting Auspiciën stelt zich ten doel innovatie in de communicatiesector te stimuleren en daarmee organisaties, ondernemers, starters en studenten te inspireren het vakgebied verder te vernieuwen en te professionaliseren. De stichting fungeert daarmee als aanjager voor grensverleggend innovatief gedrag in de communicatiebranche. Onder de communicatiesector wordt verstaan alle bedrijven die zich richten op creatie, productie en/of distributie van communicatieproducten en -uitingen zoals reclame-, design-, en PR-bureaus, grafische productiebedrijven, uitgeverijen, telecomaanbieders, multimedia- en AV-bedrijven, kabelexploitanten, internetbedrijven, etc.



Ingezonden persbericht