Gemeente Wijdemeren
11/04/07
Afdeling Sociale Zaken krijgt van cliënten een 7,2 voor
dienstverlening
Cliënten van afdeling Sociale Zaken zijn tevreden over de
dienstverlening van deze afdeling en waarderen deze met een 7,2. Dit
blijkt uit het schriftelijke klanttevredenheidsonderzoek dat in het
najaar van 2006 in opdracht van de gemeente is gehouden. Cliënten van
Sociale Zaken blijken erg tevreden over de stiptheid van uitbetaling,
de bejegening en de wachttijden aan de balie.
De enquête is ontwikkeld door onderzoek- en adviesbureau SGBO in
samenwerking met Stimulanz. In 2005 heeft gemeente Wijdemeren dezelfde
enquête, bij wijze van 0-meting, gehouden. Toen gaven de cliënten een
gemiddeld rapportcijfer van 6,8. Met de 7,2 zit de afdeling Sociale
Zaken van gemeente Wijdemeren net boven het landelijk gemiddelde van
een 7,0.
Respons
Alle 138 mensen in Wijdemeren die een maandelijkse uitkering van de
gemeente ontvangen hebben een enquêteformulier en een retourenveloppe
ontvangen. Daarvan zijn slechts 46 formulieren ingevuld en
teruggestuurd. Deze lage respons is waarschijnlijk te wijten aan het
feit dat de enquête ook vorig jaar gehouden is. Om die reden zal de
gemeente langer wachten met de volgende enquête.
Verbeterpunten
Uit het onderzoek zijn twee duidelijke verbeterpunten naar voren
gekomen. Ten eerste geven cliënten aan vaak bij iedere instantie het
zelfde verhaal te moeten vertellen. Het invoeren van een "digitaal
klantdossier" kan hiervoor een oplossing zijn. Het Centrum voor Werk
en Inkomen (CWI), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
(UWV), de Sociale VerzekeringsBank (SVB) en gemeenten hebben dan
gezamenlijk toegang tot een databank. De Tweede Kamer bespreekt
hiervoor binnenkort het wetvoorstel "Eenmalige Gegevensuitvraag Werk
en Inkomen". Daarnaast blijkt uit de enquête dat de
informatievoorziening over regelingen, rechten en plichten verbeterd
kan worden. Dit is al één van de actiepunten in het jaarplan 2007 van
Sociale Zaken. Zo komt er een speciale zorgconsulent voor het geven
van gerichte informatie. Ook gaat de gemeente het foldermateriaal
uitbreiden zodat mensen thuis alles nog eens rustig kunnen nalezen.