Aid for Trade
Titel: Mededeling van de Commissie `Towards an EU Aid for Trade
strategy'
(Nederlandse versie niet beschikbaar)Datum Raadsdocument: 11 april
2007
Nr Raadsdocument: 82/07 DEVGEN
Nr. Commissiedocument: COM (2007) 163
Eerstverantwoordelijk ministerie: BZ i.o.m. FIN, LNV, EZ en
VenWBehandelingstraject in Brussel: De mededeling is behandeld in de
RWG CODEV. Inmiddels is de mededeling aan de orde geweest tijdens de
RAZEB van 14 en 15 mei jl. (concept-Raadsconclusies - ongewijzigd
aangenomen door de RAZEB - zijn bijgevoegd). Het doel van de
mededeling is onder andere de EU Aid for Trade-strategie een impuls te
geven en haar af te ronden zodat de strategie onderdeel uit kan maken
van de WTO Aid for Trade Global Review in november 2007.
* Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
* Subsidiariteit en proportionaliteit
* Consequenties
* Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
In oktober 2006 gingen de EU-ministers van handel en
Ontwikkelingssamenwerking in een gezamenlijke zitting akkoord met
Raadsconclusies over handelsgerelateerde assistentie (Aid for
Trade).Afgesproken werd dat:
1. Commissie en de EU-lidstaten gezamenlijk een Europese Aid for
Trade- strategie zullen ontwikkelen. Daarbij werd gerefereerd aan de
EUR 1 miljard die de Europese Commissie in Hong Kong heeft toegezegd
voor Trade Related Assistance (TRA), alsmede het `streven' van de
EU-lidstaten om eveneens EUR 1 miljard aan TRA te spenderen;
2. Tevens werden Commissie en EU-lidstaten opgeroepen om als onderdeel
van een bredere Aid for Trade-agenda effectief te reageren op de
oproep van de WTO Aid for Trade Task Force om partnerlanden ook
ondersteuning te bieden op het gebied van opbouw van productieve
capaciteit, handelsgerelateerde infrastructuur en aanpassingskosten;
3. Het tweede deel van de conclusies was gericht op
handelsgerelateerde assistentie voor ACS-landen (landen in Afrika,
Caraïbisch gebied en Stille Oceaan) in het licht van de
onderhandelingen over de EPA's (Economic Partnership Agreements).
Commissie en voorzitterschap wilden een politiek signaal afgeven om de
moeizaam verlopende EPA-onderhandelingen een impuls te geven. Daartoe
werd in de Raadsconclusies aangegeven dat een substantieel deel van
bovengenoemde voor TRA bestemde EUR 2 miljard naar de ACS-landen zal
gaan.
Na een reeks van voorbereidende bijeenkomsten van de EU Trade and
Development Expertsgroup, een Commissie-werkgroep, heeft de Commissie
een mededeling uitgebracht met daarin haar bijdrage aan de
totstandkoming van een gezamenlijke EU Aid for Trade-strategie.
In de mededeling staan de volgende voorstellen opgenomen:
1. Verhogen budget Aid for Trade.
a) Verhogen van het hulpvolume voor Aid for Trade, via het opstellen
van een routekaart voor het behalen van de financiële toezegging van
EUR 2 miljard aan Trade Related Assistance (TRA) in 2010 (EUR 1
miljard van de Commissie, streven naar EUR 1 miljard voor de
EU-lidstaten);
b) Het aangaan van een nieuwe politieke verbintenis voor de bredere
Aid for Trade-agenda (naast TRA, ook handelsgerelateerde
aanpassingskosten, productieve capaciteit en handelsgerelateerde
infrastructuur), waarbij speciale aandacht moet komen voor de
ACS-landen gelet op de EPA onderhandelingen.
2. Verbeteren van de kwaliteit en effectiviteit van de Aid for
Trade-strategie. Binnen de strategie dienen de volgende
aspecten/gebieden te worden meegenomen:
a) armoede;
b) `ownership' en participatie van de ontvangende landen;
c) duurzaamheid;
d) gezamenlijke analyses, programmering en optreden door EU-lidstaten
(en Commissie);
e) Aid for Trade wordt effectiever wanneer focus van de strategie ligt
op regionaal niveau.
3. Maken van afspraken over monitoring en rapportage (drie niveau's:
globaal, per donor, per ontvangend land).
4. Capaciteitsimplicaties van deze strategie voor Commissie en
EU-lidstaten (bv. uitwisselen van onderlinge expertise door
EU-lidstaten om `over-staffing' in donor-landen maar ook in
ontvangende landen te voorkomen).
Rechtsbasis van het voorstel: niet van toepassing
Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: niet van
toepassing
Instelling nieuw Comitologie-comité: niet van toepassing
Subsidiariteit en proportionaliteit
Subsidiariteit: Strikt genomen niet van toepassing: het betreft een
mededeling. Voor zover tot een beoordeling dient te worden overgegaan
luidt het oordeel: positief. Nederland beoordeelt het positief dat de
Aid-for-Trade strategie op Europees niveau wordt gecoördineerd. Deze
coördinatie kan ten goede komen aan de totstandkoming en effectiviteit
van de handelsgerelateerde assistentie.
Proportionaliteit: Strikt genomen niet van toepassing: het betreft een
mededeling. Voor zover tot een beoordeling dient te worden overgegaan
luidt het oordeel: positief met kanttekeningen. De maatregelen die de
Commissie aankondigt in deze mededeling, vormen een goede en
proportionele aanzet voor een verdergaande strategie m.b.t. Aid for
Trade. Kanttekening hierbij is wel dat het vrijwillige karakter van de
voorgenomen Europese samenwerking wordt gehandhaafd. De Commissie
stelt zelf EUR 1 miljard ter beschikking voor de Aid for Trade
strategie, maar wil door middel van deze mededeling de EU-lidstaten
ertoe aansporen vanuit hun eigen OS-budget de andere afgesproken EUR 1
miljard te financieren. Nederland hecht eraan dat dit op vrijwillige
basis gebeurt (bereidheid van de individuele lidstaten om bij te
dragen aan die EUR 1 miljard).
Consequenties
Consequenties voor de EU-begroting: Doelstelling voor de Commissie van
EUR 1 miljard per jaar voor Trade Related Assistance.
Financiële, personele en administratieve consequenties voor de
rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger:
niet van toepassing
Vervolgtraject financiële afspraken: niet van toepassing
Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid,
(informatie over het inschakelen van nationale agentschappen /
zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering,
notificatie en handhaving en/of sanctionering): niet van toepassing.
Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel
voorgestelde datum inwerkinginwerkingtreding (bij verordeningen en
beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: niet van toepassing
Consequenties voor ontwikkelingslanden: De uitbreiding van de
reikwijdte van Aid for Trade buiten de traditionele
handelsgerelateerde assistentie, met de opbouw van productieve
capaciteit, handelsgerelateerde infrastructuur en aanpassingskosten,
komt tegemoet aan de uitdrukkelijke wensen hiertoe van
ontwikkelingslanden. Met de toepassing van de Verklaring van Parijs op
deze hulpcategorie wordt beoogd om een effectievere inbreng van alle
betrokken partijen te realiseren.
Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
o De mededeling van de Europese Commissie geeft een goede aanzet om
tot een gezamenlijke strategie te komen.
o Nederland plaatst vraagtekens bij de door de Commissie voorgestelde
financië le doelstelling om vanaf 2010 jaarlijks EUR 2 miljard voor
TRA te besteden als onderdeel van de bredere Aid for Trade-agenda,
omdat dit kan leiden tot aanbodsturing door donoren in plaats van
vraagsturing uit de ontvangende landen.
o De Commissie maakt vooralsnog onvoldoende duidelijk hoe de EU
tegemoet gaat komen aan de vraag vanuit de ontvangende landen op het
gebied van de verbrede Aid for Trade-agenda.
o Daarnaast dient het begrip TRA nader te worden gedefiniëerd in
termen van de gebruikelijke OESO CRS-codes, dit om de jaarlijks door
donoren gerapporteerde gegevens beter onderling vergelijkbaar te
maken.
o De voorstellen over het Enhanced Integrated Framework mogen geen
verplichting voor donoren opleveren om mee te doen aan multilaterale
trustfunds.
o Het vrijwillige karakter van de Aid-for-Trade strategie staat in de
EU Code of Conduct expliciet beschreven. Nederland is dan ook - in
tegenstelling tot een aantal andere EU-lidstaten - minder bevreesd
voor een te grote macht van de Commissie. Nederland zal er wel op
letten dat het vrijwillige karakter gehandhaafd blijft.
Wel vraagt Nederland zich evenals andere Europese lidstaten af waar de
Commissie haar toegevoegde waarde ziet: op het globale, danwel
regionale niveau of op het niveau van de ontvangende landen.
o De voorgestelde concretisering van het voor ACS-landen bestemde
"substantiële deel" van de additionele EU Trade Related Assistance
staat eveneens op gespannen voet met de door Nederland nagestreefde
vraagsturing.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken