Verbond van Verzekeraars

Europees-brede daling premievolume autoverzekeraars

Ondanks toenemende kosten van claims is het premievolume van Europese motorrijtuigenverzekeraars in 2005 voor het eerst sinds jaren gedaald (met 0,3 procent) naar 127 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van het CEA, de Europese koepelorganisatie van (her)verzekeraars. De daling is opvallend, aangezien de gemiddelde schade per letselzaak juist is gestegen. Ook de prijzen van auto's en onderdelen zijn gestegen.

Met zo'n 300 miljoen motorrijtuigen op de weg is Europa de grootste motormarkt in de wereld. Voor verzekeraars is de motorrijtuigenmarkt dan ook zeer belangrijk; de branche beslaat 33,5 procent van de totale schademarkt.
CEA-cijfers tonen aan dat het premievolume van Europese motorrijtuigenverzekeraars in 2005 voor het eerst in jaren is gedaald. Oorzaak ligt volgens de koepelorganisatie onder meer in de afname van het aantal ongevallen, die bijvoorbeeld kan worden toegeschreven aan de toegenomen aandacht voor verkeersveiligheid. Zo zijn er in de loop der jaren steeds meer technische veiligheidsvoorzieningen in auto's aangebracht (gordels, airbags, kooiconstructies). Daarnaast hebben Europese landen met elkaar afgesproken het aantal verkeersdoden tussen 2001 en 2010 met de helft te verminderen. De toename van het aantal rotondes (in plaats van verkeersonveilige kruisingen) is een van de middelen om dat te bewerkstelligen.
Nederland is overigens een van de voorlopers als het gaat om het terugbrengen van het aantal dodelijke verkeersongevallen. Tussen 2001 en 2005 werd het aantal verkeersdoden in ons land teruggebracht met bijna een kwart. Frankrijk was koploper met een reductie van bijna 35 procent, met name door de intensieve handhaving op te hard rijden en rijden onder invloed.

Internet zorgt voor concurrentie
Ondanks een vermindering van het aantal verkeersongevallen blijft de Europese daling van het premievolume opmerkelijk, aangezien de prijzen van auto's en onderdelen zijn toegenomen, evenals de gemiddelde schade per letselzaak. Volgens het CEA kan daaruit worden opgemaakt dat de Europese motorrijtuigenverzekeringsmarkt steeds concurrerender wordt (zie ook het artikel op pagina 7); een trend die ook het Verbond al een paar jaar signaleert. Volgens Ernst Pompen heeft dat in Nederland, naast een afnemende schadelast, te maken met het feit dat de consument steeds meer gebruikmaakt van internet om autoverzekeringspremies met elkaar te vergelijken. "Ook efficiƫntiemaatregelen zoals het Clearinghuis Regres en straks de elektronische databank voor royementsgegevens zorgen voor aanzienlijke kostenbesparingen en dus lagere premies."

Verzekerd!, april 2007