Europees-brede daling premievolume autoverzekeraars
Ondanks toenemende kosten van claims is het premievolume van Europese
motorrijtuigenverzekeraars in 2005 voor het eerst sinds jaren gedaald
(met 0,3 procent) naar 127 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van
het CEA, de Europese koepelorganisatie van (her)verzekeraars. De
daling is opvallend, aangezien de gemiddelde schade per letselzaak
juist is gestegen. Ook de prijzen van auto's en onderdelen zijn
gestegen.
Met zo'n 300 miljoen motorrijtuigen op de weg is Europa de grootste
motormarkt in de wereld. Voor verzekeraars is de motorrijtuigenmarkt
dan ook zeer belangrijk; de branche beslaat 33,5 procent van de totale
schademarkt.
CEA-cijfers tonen aan dat het premievolume van Europese
motorrijtuigenverzekeraars in 2005 voor het eerst in jaren is gedaald.
Oorzaak ligt volgens de koepelorganisatie onder meer in de afname van
het aantal ongevallen, die bijvoorbeeld kan worden toegeschreven aan
de toegenomen aandacht voor verkeersveiligheid. Zo zijn er in de loop
der jaren steeds meer technische veiligheidsvoorzieningen in auto's
aangebracht (gordels, airbags, kooiconstructies). Daarnaast hebben
Europese landen met elkaar afgesproken het aantal verkeersdoden tussen
2001 en 2010 met de helft te verminderen. De toename van het aantal
rotondes (in plaats van verkeersonveilige kruisingen) is een van de
middelen om dat te bewerkstelligen.
Nederland is overigens een van de voorlopers als het gaat om het
terugbrengen van het aantal dodelijke verkeersongevallen. Tussen 2001
en 2005 werd het aantal verkeersdoden in ons land teruggebracht met
bijna een kwart. Frankrijk was koploper met een reductie van bijna 35
procent, met name door de intensieve handhaving op te hard rijden en
rijden onder invloed.
Internet zorgt voor concurrentie
Ondanks een vermindering van het aantal verkeersongevallen blijft de
Europese daling van het premievolume opmerkelijk, aangezien de prijzen
van auto's en onderdelen zijn toegenomen, evenals de gemiddelde schade
per letselzaak. Volgens het CEA kan daaruit worden opgemaakt dat de
Europese motorrijtuigenverzekeringsmarkt steeds concurrerender wordt
(zie ook het artikel op pagina 7); een trend die ook het Verbond al
een paar jaar signaleert. Volgens Ernst Pompen heeft dat in Nederland,
naast een afnemende schadelast, te maken met het feit dat de consument
steeds meer gebruikmaakt van internet om autoverzekeringspremies met
elkaar te vergelijken. "Ook efficiƫntiemaatregelen zoals het
Clearinghuis Regres en straks de elektronische databank voor
royementsgegevens zorgen voor aanzienlijke kostenbesparingen en dus
lagere premies."
Verzekerd!, april 2007
Verbond van Verzekeraars