Provincie Friesland
PERSBERICHT

Nummer: 123 JA
Datum: 11 april 2007

Fries hoger onderwijs en onderzoek
ontwikkelen tot (inter)nationaal topspeler

De Friese hogescholen CHN, NHL en Van Hall Larenstein, de gemeente Leeuwarden en de Provincie Fryslân willen nauw samenwerken om de Friese vestigingen voor hoger onderwijs (inter)nationaal topspelers te laten zijn. Daarvoor wordt nadrukkelijk aansluiting gezocht bij het bedrijfsleven. Het hoger onderwijs zet zijn expertise op het gebied van kennis en onderzoek in, het bedrijfsleven zijn innovatieve kracht en netwerken. Dit alles onder het thema "kennis plus kunde is kassa".
Dit gezamenlijke streven wordt verwoord in het rapport "kennis en innovatie als motor", dat in opdracht van de vijf partners is opgesteld door Consulting Group Berenschot en vandaag is gepresenteerd. Het rapport beschrijft een globaal ontwerp voor de kennisinfrastructuur in Fryslân tot 2015.

De vijf partners zetten de komende jaren in op verdere uitbouw van het Friese hoger onderwijs aan de hand van vijf specifieke thema's die passen binnen de ontwikkelingen in de regio. De thema's zijn:
. Water (watertechnologie en watermanagement)
. Toerisme, Recreatie en Hospitality
. Groene Life Sciences
. Livability
. Duurzaamheid en duurzame (biomassa)energie

Een meerjarenprogramma tot 2015 zal de ontwikkeling van het hoger onderwijs op 3 onderdelen concreet uitwerken:
1. versterken van de kennisinfrastructuur.
2. vergroten van het marktaandeel studenten en verhogen van de aantrekkingskracht van het hoger onderwijs in Fryslân.
3. versterken academische profilering.

Daarnaast zal per thema een specifiek ontwikkelingsprogramma worden opgesteld. Met de Fryske Akademy is overleg gaande over de ontwikkeling van een Europees Kenniscentrum Meertaligheid.

De keuze voor de vijf thema's komt overeen met de speerpunten die het Ministerie van Economische Zaken voor Noord Nederland in het rapport "Pieken in de Delta" heeft aangemerkt. Het punt van de meertaligheid is gebaseerd op een statenbreed gesteunde motie van Provinciale Staten in 2006, waarin om een plan van aanpak voor een verdere uitbouw van de Fryske Akademy werd gevraagd.

---- --