( BW)(CEA) Shapiro van CEA spreekt over sleutelstrategieën voor
CE-innovatie op het Accenture Global Convergence Forum in Rome

    Redactie Business   

    ROME--(BUSINESS WIRE)--11 april 2007--Digitale technologie kan een
ontwrichtende werking hebben op gevestigde bedrijfsmodellen, maar is
uiteindelijk goed voor de wereldeconomie en moet door iedereen worden
geaccepteerd, volgens Gary Shapiro, president en CEO van Consumer
Electronics Association (CEA). Shapiro gaf vandaag een keynote op het
2007 Accenture Global Convergence Forum in Rome, Italië. Shapiro deed
voor zo'n 500 leidinggevenden uit 30 verschillende landen zijn ideeën
uit de doeken over wat we nodig hebben om te slagen in de moderne
digitale wereld en de toekomst van de consumentenelektronica.

    "Bedrijven moeten zich aanpassen aan technologische veranderingen,
willen ze overleven," aldus Shapiro. "Een blijvende verspreiding van
technologische innovatie is in het belang van de hele wereld. Dit
vereist een omgeving die innovatie en concurrentie bevordert en groei
aanmoedigt."

    Shapiro ontvouwde vijf centrale strategieën om een
innovatievriendelijke omgeving te scheppen: acceptatie van digitale
technologie, verzet tegen beperkingen op vernieuwing (zoals DRM),
ondersteuning van vrije handel, het garanderen van felle concurrentie
tussen leveranciers van breedbanddiensten, en concentratie op de
positieve kenmerken van energie-efficiëntie in moderne
consumentenelektronica.

    Hij daagde zijn toehoorders uit om verder te kijken dan het
sombere toekomstperspectief dat is geschetst door bepaalde mensen die
niet van verandering houden. In de woorden van Shapiro: "We moeten
voorzichtig zijn met het propageren en accepteren van beperkingen op
nieuwe technologie, want die kunnen ook leiden tot beperkingen van
onze vrijheid. Bovendien moeten we weerstand bieden aan de neiging tot
isolationisme en in plaats daarvan de wereldhandel uitbreiden, zodat
we technologie kunnen benutten om een sterkere wereldeconomie te
scheppen."

    Shapiro legde verder uit dat door digitale technologie consumenten
anders leven, werken en spelen en dat dit uiteindelijk energie
bespaart, dank zij vernieuwingen als telecommuting, online handel,
home-entertainment en een efficiëntere wereldeconomie. Zo geldt voor
de twee miljard energie-efficiënte aankopen (voorzien van een Energy
Star) in de VS sinds 1992, dat bijna 1,1 miljard, ofwel ruim de helft,
consumentenelektronica betreft. Vrijwillige, marktgeoriënteerde
programma's, waaronder door de industrie gestelde standaarden ter
bevordering van energie-efficiëntie, doen meer voor innovatie dan
overheidsmandaten tegen technologie, volgens Shapiro.

    "De overgang van analoog naar digitaal is in volle gang, maar we
beginnen nu pas de voordelen van mondiale convergentie in te zien. Als
mijn vijf aanbevelingen worden opgevolgd, zal de CE-industrie
verschillen blijven overbruggen en zo een betere wereld dichterbij
brengen."

    Over de CEA:

    De CEA (Bond voor Consumentenelektronica) is bij uitstek de
beroepsvereniging die groei van de consumentenelektronicabranche
bevordert door middel van technologiebeleid, evenementen, onderzoek,
promotieactiviteiten en het aanmoedigen van zakelijke en strategische
samenwerkingsverbanden. De CEA vertegenwoordigt meer dan 2100
bedrijven die zich bezig houden met ontwerp, ontwikkeling, fabricage,
distributie en integratie van audio- en videoapparatuur, mobiele
elektronica, draadloze en landlijncommunicatie, informatietechnologie,
digitale beeldapparatuur, thuisnetwerkproducten, multimedia en
toebehoren, en tevens gerelateerde diensten die via consumentenkanalen
worden verkocht. In totaal bedraagt het jaarlijkse verkoopcijfer van
de leden van de CEA meer dan $140 miljard. Alles wat met de CEA te
maken heeft, is te vinden op www.CE.org, de ultieme bron voor
informatie over de consumentenelektronicabranche.

    Tevens is de CEA sponsor en organisator van de internationale
vakbeurs CES (voor de "Technologie van Morgen"). Alle winsten uit CES
worden geherinvesteerd in de branche zelf, bijvoorbeeld in de vorm van
technische trainingen en opleidingen, promotieactiviteiten,
ontwikkeling van industriestandaarden, marktonderzoek en juridische
adviezen.

AGENDA VAN EVENEMENTEN
----------------

-- CONNECTIONS(TM): De Digitale Home-Conferentie en Showcase
   1-3 mei 2007 in Santa Clara, Californië

-- Hometech Middle East 2007
   13-15 mei 2007, Dubai (Verenigde Arabische Emiraten)

-- De 11de Jaarlijkse CEO-Top voor Consumentenelektronica
   20-23 juni 2007, Santa Barbara, Californië

-- 2007 SINOCES
   6-9 juli 2007, Qingdao (China)

-- CEA Industry Forum
   15-17 oktober 2007, San Diego, Californië

-- EHX Fall 2007
   6-9 november 2007, Long Beach, Californië

-- CES New York Press Preview Featuring CES Unveiled
   13 november 2007, New York, New York

-- Forum over de toekomst van de televisie 
   15-16 november 2007, New York, New York

-- CONNECTIONS(TM) Europe: Strategies for Digital Living Markets
   4-6 december 2007, Berlijn, Duitsland

-- 2008 International CES
   7-10 januari 2008, Las Vegas, Nevada

    --30--RM/ph*

    CONTACT: Consumer Electronics Association (CEA)
             Jason Oxman, 703-907-7664
             email: joxman@ce.org
             http://www.CE.org
             of
             Jenny Pareti, 703-907-7079
             email: jpareti@ce.org