Ingezonden persbericht


Van Welie; De laatste decadente schilder in Museum Het Valkhof

PERSBERICHT Nijmegen, 28 maart 2007

Pers-presentatie, donderdag 12 april, 11.00 uur

Antoon van Welie (1866-1956)
De laatste decadente schilder
14 april tot en met 12 augustus 2007

'De laatste decadente schilder'. Die status verdient symbolist, portrettist en religieus kunstenaar Antoon van Welie (1866­1956). Na furore te hebben gemaakt met zijn symbolistische werk, ontwikkelde Antoon van Welie zich tot internationaal vermaard society-portrettist. Diva's en dandy's, adel en staatslieden poseerden voor hem. Van paus Benedictus XV en prins Hendrik tot actrice Sarah Bernardt en danseres Isadora Duncan. De flamboyante schilder was de portrettist van de internationale beau monde.

Kunstcritici, uit op soberheid en vernieuwing, hadden moeite met Van Welies stijl en flamboyante leven. Zijn grote internationale roem ten spijt heeft hij nooit de aandacht gekregen die hij vanwege zijn artistieke merites verdient. Met de expositie Antoon van Welie (1866-1956) - De laatste decadente schilder in Museum Het Valkhof krijgt Van Welie een plaats in de Nederlandse kunstgeschiedenis. Dit eerste grote monografische retrospectief vertelt met ruim 140 schilderijen, pastels en tekeningen uit meer dan 90 particuliere en museale collecties het intrigerende verhaal van Antoon van Welie, bejubeld en verguisd.

Fin de siècle-kunstenaar
Antoon van Welie werd in 1866 geboren te Afferden bij Nijmegen. Hij volgde schilderopleidingen in Vught, Den Bosch en Antwerpen en ontwikkelde zich in de jaren 1890 tot een typische fin de siècle-kunstenaar: zelfbewust en mondain. Zijn eerste expositie, in 1899 in Antwerpen, trok vele bezoekers en werd positief besproken door de Franse schrijvers Anatole France en Jean Lorrain: de eerste aanzet tot furore was gegeven. De symbolistische schilderijen van Antoon van Welie uit deze periode doen denken aan het werk van de Engelse prerafaëlieten. Het zijn sprookjesachtige taferelen in een mysterieuze symbolentaal, gebaseerd op drama's van Dante, Shakespeare en Maurice Maeterlinck.

Society-portrettist
De jaren 1900-1925 vormden Antoon van Welie's glorietijd. De schilder reisde de wereld rond als gevierd portrettist van de high society. In zijn ateliers in Parijs, Rome, Londen, New York en Den Haag schilderde hij naast de pausen Pius X, Benedictus XV en Pius XI de diva's uit het artistieke milieu: de ballerina Anna Pavlova bijvoorbeeld, en de Franse actrice Sarah Bernardt en chansonnière Yvette Guilbert. In eigen land vereeuwigde Antoon van Welie groten als de schrijver Willem Kloos en toneelspeelster Theo Mann-Bouwmeester. Prins Hendrik poseerde voor hem, en ook van prinses Juliana maakte Antoon van Welie een portret.

Zijn moeder Koos van Welie-Verploegen vertrouwde hij eveneens toe aan het doek, alsook diverse personen uit zijn geboortestreek. Zo gewild als hij was als portretschilder, zo weinig echter waren de gevestigde kunstcritici over zijn kunst te spreken. Zij vonden zijn werk gedateerd en te weinig bezield. Zijn levensstijl was hen bovendien te frivool. Antoon van Welie was beslist niet 'Hollands' in zijn optreden noch in zijn kunst.

Geloof
Gebrek aan officiële waardering werd Antoon van Welie's levensdrama. Toen persoonlijke tegenslag hem steeds dieper trof, wendde de kunstenaar zich meer en meer tot het geloof. Naar het einde van zijn bijna 70-jarige carrière werd zijn werk sterk religieus van toon. Het christelijke geloof werd een onmiskenbare inspiratiebron voor de schilder. Hij stelde zijn leven in dienst van God en sprak, schreef en schilderde daar vrijwel uitsluitend over. Zijn religieuze beeldtaal werd echter verzwakt door een gebrek aan stijl en kenmerkte zich door een sentimentele zoetheid. Antoon van Welie's werk kreeg geen waardering meer. Hij stierf, bijna negentig jaar oud, in Den Haag in 1956, en zijn werk raakte vergeten.

Het unieke verhaal van Antoon van Welie
In 1912 noteerde letterkundige Frits Lapidoth in het tijdschrift Op de hoogte: 'Wie een poging mocht wagen van de moderne schilderkunst een kenschetsend overzicht te geven, zou aan Antoon van Welie een afzonderlijk hoofdstuk dienen te wijden'. Met expositie Antoon van Welie (1866-1956) - De laatste decadente schilder zal Museum Het Valkhof dit hoofdstuk gaan schrijven. Publicatie Antoon van Welie (1866-1956) - De laatste decadente schilder. Waanders Uitgevers. Auteurs: Karin van Lieverloo en Pieter Roelofs. ISBN 97890400 03419 (304 p., ¤ 29,95)

Activiteiten Scholenprogramma voor kinderen van 4 t/m 7 jaar (op reservering) * modeshow op zondag 27 mei (voor families) * hightea-arrangementen met rondleiding voor groepen (op reservering) * meivakantie-actviteiten: rondleidingen door deftige dame voor families (1 t/m 4 mei) * zomervakantie: portrettentasjes voor kinderen (4 t/m 7 jaar). Meer info: www.museumhetvalkhof.nl

Meer weten over Antoon van Welie? www.antoonvanwelie.nl

Museum Het Valkhof, Kelfkensbos 59, Nijmegen. Telefoon: 024-360 88 05, www.museumhetvalkhof.nl. Open: dinsdag t/m vrijdag: 10-17 uur, zaterdag, zon- en feestdagen: 12-17 uur. Gesloten: 30 april 2007 en 20 juli 2007

Einde persbericht



Ingezonden persbericht