Ingezonden persbericht


Utrecht - 11 april 2007

Aan alle media,

Morgen, donderdag 12 april wordt minister Plasterk vijftig jaar. Vanwege zijn verjaardag biedt de groep van jonge leraren de Groene Golf hem om 13.15 op het ministerie in Den Haag een taart aan. Tegelijkertijd nodigt de Groene Golf hem uit om over een jaar te kijken of de positie van jongeren in het onderwijs is verbeterd.

Met vriendelijke groet
Foor ter Wal, Desiree Kootstra, Anneloes Vogelaar
Woordvoerders Groene Golf

groenegolf@live.nl

Het verlanglijstje van de groep luidt als volgt:

16 maart werd de groene Golf geboren, een club van enthousiaste leraren die graag met passie in het onderwijs werken en willen blijven werken. Vandaag feliciteren wij minister Plasterk met zijn vijftigste verjaardag, maar doen er tegelijkertijd een verlanglijstje bij wat wij graag volgend jaar op onze eerste verjaardag als Groene Golf veranderd zouden willen zien. En we nodigen minister Plasterk uit om volgend jaar maart dat lijstje met ons door te nemen. We zullen zorgen dat er dan opnieuw taart is.


1. Een concurrerend salaris.
In het onderwijs begin je goed, maar daarna worden de verschillen met vrienden en vriendinnen met een hbo of academische opleiding wel erg groot. Dat betekent twee dingen: korte carrièrelijnen, niet in achttien jaar maar twaalf jaar, oftewel sneller naar het maximum. Verhoging van de salarissen die nu enorm achterlopen bij de markt én de rest van de overheid. Als dat niet verandert, blijft onderwijs het imago houden van een beroep dat slecht betaalt.
2. De mogelijkheid om door te groeien.
Leraren basisonderwijs zitten nu opgesloten in schaal LA en maken geen enkele kans om hogerop te komen, leraren voortgezet onderwijs en bve blijven haken in LB. Ervaring, extra opleiding, inzet spelen nauwelijks een rol. Het huidige functiewaarderingssysteem beloont alleen managementtaken hoger en niet kwaliteit.
3. Goede scholingsmogelijkheden om je verder te verdiepen in het vak en vervanging voor de tijd dat je scholing volgt, dat is vaak een belemmering om een stevige opleiding te mogen volgen.
4. Goede startersbanen in plaats van uurtjes sprokkelen. In het basisonderwijs zijn bijna alleen maar invalbanen te vinden, in het voortgezet onderwijs zijn volledige banen ook zeldzaam. Daardoor haken veel jongeren af, omdat ze in andere sectoren wél een volledige baan kunnen krijgen. Door jongeren gelijk een voltijdsbaan aan te bieden kan er ook serieus werk gemaakt worden van coaching en begeleiding in de eerste, vaak moeilijke jaren.
5. Eén van de aantrekkelijke kanten van het leraarsberoep zijn de relatief lange vakanties. Het is ook een soort compensatie voor de uren die thuis worden besteed aan voorbereiding, bij lezen, nakijken etc. In plaats van daar aan te knabbelen, is het beter om dat als lokkertje te gebruiken. De opmerkingen begin deze week daarover waren, om met prinses Maxima te spreken 'een beetje dom'. Nederlandse leraren hebben in vergelijking tot collega's in het buitenland de grootste klassen, de meeste lesuren en zeker niet het meeste vakantie. Iets doen aan de werkdruk moet dus op een andere manier dan de vakanties korter maken.