Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

'12% van je omzet laat je niet lopen' Betere toegankelijkheid van horeca- en recreatiegebouwen

Lees de gehele pagina voor of selecteer een gedeelte van de tekst om t e laten voorlezen

Onder de noemer 12% van je omzet laat je niet lopen! start op 12 april 2007 een landelijke campagne om horeca- en recreatiebedrijven voor iedereen toegankelijk te maken. De campagne is een gezamenlijk initiatief van het Landelijke Steunpunt cliëntenRaden (LSR), Taskforce Handicap en Samenleving, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-raad) en de branche-organisaties Koninklijk Horeca Nederland en RECRON. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van het Ministerie van Economische Zaken en het Revalidatiefonds.

Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau heeft ruim 12% van de Nederlanders matige of ernstige lichamelijke beperkingen. Door de vergrijzing zal het aantal mensen met lichamelijke beperkingen de komende jaren sterk toenemen. Daarbij gaat het niet alleen om mensen die rolstoelafhankelijk of slecht ter been zijn, maar bijvoorbeeld ook om blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden en mensen met ademhalingsproblemen. Horeca- en recreatie-ondernemers ontvangen deze mensen graag als gast maar zijn hier vaak nog niet voldoende op ingesteld. Uit onderzoek van het iRv te Hoensbroek blijkt bijvoorbeeld dat in de provincie Limburg slechts 1,5% van alle horeca- en recreatiebedrijven voor iedereen toegankelijk zijn. Voor mensen met een lichamelijke beperking valt er als het om uitgaan gaat - dus nog maar weinig te kiezen. En horeca- en recreatieondernemers laten daarmee ongemerkt meer dan 12% van hun omzet (ca. 3 miljard!) lopen.

Gastvrij voor iedereen

Met de campagne "12% van je omzet laat je niet lopen!" willen we horeca- en recreatieondernemers wijzen op de toenemende vraag naar toegankelijke voorzieningen en informeren over praktische mogelijkheden om voor iedereen gastvrij te zijn, aldus Jasper Boele van het LSR. De campagne start met een serie themabijeenkomsten op locaties van voortrekkers, verspreid over het land. Daarbij kun je denken aan een hotel dat voor iedereen toegankelijk is of een camping voor mensen mét en zonder handicap, aldus Martin Maassen van RECRON. Maar ook aan een klein hotel restaurant in een monumentaal pand dat met eenvoudige middelen, zoals een drempelplank, een menukaart in braille en een goed rookbeleid de toegankelijkheid verbetert, vult collega Bas de Jong van Koninklijk Horeca Nederland aan.

Achteraf aanpassingen doen kan behoorlijk in de papieren lopen, aldus Martijn da Costa van de Taskforce Handicap en Samenleving. Maar als je bij het ontwerp al rekening houdt met gasten met beperkingen hoeft integrale toegankelijkheid helemaal niet zoveel extra te kosten. Wij pleiten daarom voor design-for-all. De hoogtepunten van de themabijeenkomsten worden vastgelegd op een informatieve CD-rom en later dit jaar door Koninklijk Horeca Nederland en RECRON onder de leden verspreid. Horeca en recreatie-ondernemers, die voor iedereen gastvrij willen zijn, kunnen terecht op de website www.12procentvanjeomzet.nl. Hier is ook een overzicht te vinden van de data waarop de themabijeenkomsten plaats vinden.

(Geplaatst: 12 april 2007)

---