Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Zaltbommel/Woerden, 12 april 2007

MINISTER GERDA VERBURG WIL SAMEN MET CAMPINA BRUINE BOTERHAM MET GLAS MELK WEER 'VET COOL' MAKEN

Om gezonde voeding te bevorderen biedt Campina alle 7.900 basisscholen in Nederland een week gratis Campina's nieuwe, nog gezondere melk aan

Samen zorgen dat de bruine boterham met een glas melk weer 'vet cool' wordt. Dat is de uitdaging voor overheid en Campina. Nederlanders, en dan vooral kinderen, moeten gezonder gaan eten en ook veel meer bewegen. Niet omdat de overheid dat zegt, maar omdat ze het zelf leuk en lekker vinden. Kinderen, de volwassenen van de toekomst, zijn steeds vaker te dik, bewegen te weinig en komen te weinig buiten. 'Daarom ook de noodzaak van aandacht voor gezonde voeding. Ik geef dan ook een compliment voor de gezonde melk van Campina. Slim. Gelukkig zijn er steeds meer slimme bedrijven. Samen met hen wil ik mensen leren dat gezond eten en bewegen goed is. Te beginnen bij kinderen.' Dat was de boodschap van Gerda Verburg, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), vanochtend bij de introductie van Campina's nieuwe, nog gezondere melk. Deze introductie had plaats op de Campina-boerderij van de broers Bert en Adrie Vollering in Waarder, gelegen in het Groene Hart. De coöperatieve zuivelonderneming Campina sloot zich bij de oproep van de minister aan en maakte bekend dat alle 7.900 basisscholen in Nederland een week gratis Campina's nieuwe melk kunnen krijgen. Bovendien gaat Campina via haar internetsites publiceren welke veehouders een open dag organiseren, zodat volwassenen en kinderen kennis kunnen maken met de oorsprong van de melk.

De oproep van minister Gerda Verburg voor gezonde voeding in combinatie met meer beweging ging vergezeld door een ludieke actie om bewegen door schoolkinderen te bevorderen: een wedstrijd handmelken van een koe voor een gezond goed doel. Minister Verburg ging de strijd aan met Barbara de Loor, bekend schaatster, tv personality en ambassadeur van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), en Ankie Wijnen, melkveehouder en Voorzitter Coöperatieraad Campina. Aangemoedigd door leerlingen van basisschool De Molenwiek uit Woerden, gingen de drie topvrouwen aan het werk. Elke liter handgemolken melk was goed voor een sport/beweegkist voor een basisschool en 1000 euro voor een goed doel.

Nieuwe Campina melk nu in de winkel - Grootste reclamecampagne ooit Campina's nieuwe melk (volle melk, halfvolle melk, karnemelk) is nu volop verkrijgbaar in de Nederlandse supermarkten. De vertrouwde Campina melk - Campina is het grootste melkmerk van Nederlandd - heeft vanaf nu een evenwichtiger vetzuursamenstelliing. Ruim 500 Campina-boeren maken de melk nu nog gezonder door melk te produceren met 20% meer onverzadigde vetten. De combinatie van speciale, natuurlijke bijvoeding en lekker grazen in de wei zorgt ervoor, dat de koeien het hele jaar door melk geven met deze evenwichtiger vetzuursamenstelling. De nieuwe melk van Campina zorgt voor Nederlands grootste aparte melkstroom: 200 miljoen liter Campina melk die staat voor een uniek totaalconcept. De introductie wordt vanaf deze week fors ondersteund door onder meer via televisie- en radioreclame waarin Campina-boeren de hoofdrol spelen. Het is Campina's grootste reclamecampagne ooit. Maar ook niet eerder kwam Campina met een zo grote vernieuwing in het hart van haar assortiment, pure, verse melk.

Campina staat voor gezonde voeding - Sameenwerking met NISB Kees Wantenaar, Voorzitter Bestuur/Raad van Commissarissen Campina, hield tijdens de introductie van Campina's nieuwe melk een pleidooi voor meer waardering van de gezonde aspecten van melk. 'Melk is ook anno 2007 nog steeds de witte motor zonder weerga. Melk is van nature gezond en bevat belangrijke bouwstoffen voor het menselijke lichaam, zoals calcium, eiwitten en vitamines. Juist in een tijd waarin steeds meer volwassenen en kinderen kampen met overgewicht, is gezonde voeding in combinatie met meer beweging de juiste remedie. Elk initiatief dat volwassenen, maar vooral ook kinderen in beweging zet en gezonde voeding bevordert, kan op onze warme steun rekenen', aldus Wantenaar. 'Daarom gaan Campina en het NISB intensief samenwerken om sport en bewegen op Nederlandse basisscholen te stimuleren. Dat doen we door sport-/ beweegkisten te doneren. Leerlingen worden hierdoor gestimuleerd om meer te bewegen en dat is alleen maar goed voor hun gezondheid. En daarom ook ons initiatief om alle basisscholen in Nederland een week gratis onze nog gezondere melk te geven.'

Onderdeel van het stimuleren van beweging van schoolkinderen is een nationale groene ballonnen actie van Campina. De onderneming liet vanochtend ongeveer 35.000 (biologisch afbreekbare) ballonnen op en de vinder van een ballon kan haar of zijn favoriete lagere school opgeven die in aanmerking dient te komen voor een sport/beweegkist. Onder de opgegeven scholen worden vervolgens enkele tientallen sport/beweegkisten verloot.

Terug naar de oorsprong van de melk - Campina's open dagen op websites Wantenaar benadrukte ook het belang van een zichtbare melkveehouderij, van Campina-boeren die staan voor wat ze doen en die dat ook willen laten zien aan consumenten en andere belangstellenden. Omdat het zo belangrijk is dat volwassenen en kinderen weten waar de melk vandaan komt en welke zorg melkveehouders besteden aan dieren, landschap en melk, stimuleert Campina het dat melkveehouders hun bedrijf open stellen voor het publiek. In de loop van mei zal Campina daarom op haar websites www.campina.nl en www.campina.com een agenda publiceren met open dagen bij haar leden-melkveehouders. Via internet vullen de Campina-boeren deze agenda zelf en kunnen ze naderhand ook foto-impressies publiceren.