Den Haag, 12-04-2007
KPN introduceert Managed Smartcard Service
KPN lanceert een nieuwe dienst: Managed Smartcard Service. Daarbij
krijgen ondernemingen de beschikking over smartcards die door KPN
worden beheerd. De smartcard kan op vele manieren worden toegepast,
bijvoorbeeld als toegangsleutel tot een gebouw of tot netwerken en
applicaties. Ook kunnen bedrijven met de smartcard documenten en
e-mail elektronisch ondertekenen of versleutelen en transacties via
internet veilig afhandelen. De NVM (Nederlandse Vereniging van
Makelaars o.g. en vastgoeddeskundigen NVM) maakt als eerste gebruik
van de Managed Smartcard Service.
De smartcard kan worden ingezet als toegangssleutel tot gebouwen of
tot netwerken en systemen. Dat werkt veiliger dan inloggen met een
username of password. Met de mogelijkheid om documenten en e-mail
elektronisch te ondertekenen biedt de smartcard de ontvanger de
zekerheid dat een bericht of document afkomstig is van de juiste
persoon en niet is gewijzigd na ondertekening. Documenten en
e-mailberichten kunnen bovendien worden versleuteld (gecodeerd) met de
smartcard, zodat alleen geautoriseerde personen de tekst kunnen lezen.
Veilig en kostenbesparend werken
De Managed Smartcard Service maakt het niet alleen mogelijk om
veiliger te werken, maar levert ook tijd- en kostenbesparingen op. KPN
produceert de smartcard in een beveiligd, volledig geautomatiseerd
proces, waardoor een snelle uitrol mogelijk is, tegen aanvaardbare
kosten. Een onderneming krijgt dus zelf niet te maken met het complexe
productieproces. Ook beheert KPN de smartcard gedurende de hele
levenscyclus. Dat betekent dat KPN verantwoordelijk is voor het
verlopen van de kaart, vermissing, diefstal of mutaties in het
ledenbestand.
KPN maakt voor de Managed Smartcard Service gebruik van open
standaarden die ook worden gebruikt door de grote IT-leveranciers.
Gebruikers van de service hoeven daardoor geen aanvullende
investeringen te doen om de smartcards te laten werken met hun
IT-voorzieningen.
NVM voorbereid op digitale toekomst
De NVM maakt als eerste gebruik van de nieuwe dienst. De ruim 3500
makelaars kunnen hun documenten nu ondertekenen met een digitale
handtekening om veiliger via internet te communiceren met banken en
notarissen. `Het is belangrijk dat we voorbereid zijn op de digitale
toekomst', vindt Gerard Cremers, algemeen secretaris van de NVM. `Tot
nu toe werden taxatierapporten altijd met een pen ondertekend en
verstuurd naar banken en notarissen. Met de Managed Smartcard Service
kunnen makelaars taxatierapporten volledig digitaal verwerken. Ze
zetten onder deze rapporten een elektronische handtekening, die
dezelfde status heeft als een geschreven handtekening. Dat is
veiliger, sneller en goedkoper.'
`De introductie van de nieuwe dienst past in onze ambitie om onze
beheerde dienstverlening op basis van IP-technologie uit te breiden',
aldus Erwin Hemmen, directeur Application Services bij KPN. `Met de
Managed Smartcard Service maken we het mogelijk op een makkelijke
manier veiliger te werken en zaken te doen via internet´.
De smartcard is er in twee vormen: een smartcard op creditcardformaat
(met het bedrijfslogo, persoonsgegevens en een foto) en een SIM-kaart
die kan worden gebruikt in een USB-kaartlezer. Deze laatste variant is
interessant voor klanten die geen smartcard-lezer willen aanschaffen.
Over NVM
De NVM is de toonaangevende Nederlandse vereniging voor makelaars en
andere vastgoeddeskundigen. De NVM is thuis in alle marktsegmenten van
vastgoed, te weten Wonen, Bedrijfs Onroerend Goed, Vastgoedmanagement
en Agrarisch & Landelijk Vastgoed. De vereniging geeft al meer dan
honderd jaar doelgerichte ondersteuning aan de aangesloten leden.
Namens de leden zorgt de NVM voor krachtige belangenbehartiging
richting overheid en politiek. Marktinzicht, expertise en visie liggen
ten grondslag aan haar positie. Of het nu gaat om koop/verkoop,
huur/verhuur, nieuwbouw, taxaties, advisering over financiering of
onteigening, een NVM-makelaar is dé specialist. Er zijn inmiddels
4.046 leden bij de vereniging aangesloten.
KPN NV