Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

Op Secretaressedag erkenning belangrijker dan cadeaus

Driekwart secretaresses vindt vooral waardering belangrijk

Rotterdam, 12 april 2007 - Nederlandse secretaresses vinden het belangrijk om gewaardeerd te worden. Dat gevoel is wat hen betreft belangrijker dan het cadeau waarmee die waardering wordt geuit, zo blijkt uit een poll van Pluimen. Daarin werd secretaresses gevraagd naar hun mening over Secretaressedag. Een prima initatief, vindt de beroepsgroep, maar eigenlijk mag die waardering ook best op andere momenten worden geuit dan op die ene dag per jaar. Liever nog ondergaan de dames (en heren) dat op een spontaan, ander tijdstip in het jaar.

De inmiddels traditionele Secretaressedag, jaarlijks elke derde donderdag in april, is het afgelopen decennium uitgegroeid tot een belangrijk ijkpunt om de waardering te uiten voor 'de spin in het web' van het bedrijf. Uit de poll van Pluimen, marktleider op het gebied van doe-cadeaus, blijkt dat juist die waardering zwaar weegt. Bijna 75% geeft aan 'het gevoel dat er aan me wordt gedacht' belangrijker te vinden dan het cadeau van de baas. Slechts 4,8% schaalt het geschenk van diezelfde baas hoger in.

Zelf cadeautje aanschaffen

Een meerderheid (54,9 %) ziet de waardering echter liever op een andere dag haar kant op komen, 'dan geforceerd op een vastgestelde Secretaressedag'. Ruim eenderde van de respondenten daarentegen vindt Secretaressedag een prima initiatief. Toch schort het nogal eens aan dat gevoel van waardering. Zo kon bijna een kwart van de secretaresses op Secretaressedag 2006 zelf haar cadeautje aanschaffen, omdat de baas dit was vergeten. "Dat is natuurlijk funest voor dat gevoel van waardering", reageert Joren van der Pluijm, directeur van Pluimen. "Uit onze poll blijkt dat de secretaresses juist daaraan grote betekenis hechten. Laat dat dan ook op een originele manier zien. De baas zou in ieder geval zelf het cadeau kunnen regelen. En dan het liefst een cadeau waarbij de secretaresse zelf iets leuks kan kiezen om te doen."

Ludieke verwenacties

Overigens lijkt het stukje bij beetje de goede kant op te gaan, signaleert Pluimen. Een dagje sauna of thermen scoorde vorig jaar erg goed. "Maar ook ludieke verwenacties als buikdansen of lachmeditatie bleken populair", vertelt Van der Pluijm. "En dat is toch wel heel iets anders als de traditionele bos bloemen."

Over Pluimen

Pluimen geeft sinds 1997 het doe-cadeau De Pluim uit aan bedrijven en particulieren. Pluimen is toonaangevend als het gaat om creatieve belevenismomenten en marktleider op het gebied van zelf kiezen en doe-cadeaus. De belevenis als geschenk wordt steeds vaker ingezet door de meest uiteenlopende bedrijven. Pluimen werkt samen met een steeds groeiende kring van bedrijven en instellingen die een kwalitatief hoogstaand product leveren, continuïteit garanderen en een landelijke dekking bieden. De verfrissende aanpak van Pluimen is niet onopgemerkt gebleven. Zo won Pluimen in 2001 de BKD Business Award en werd Pluimen genomineerd voor de Rotterdamse Ondernemersprijs 2003. www.pluimen.nl.


Noot voor de redactie,