Gemeente Den Haag

Datum
12 april 2007

Effecten van drie VCP varianten worden berekend

Klankbordgroep voor begeleiding VCP

Tijdens de eerste twee workshops voor het Verkeerscirculatieplan hebben de betrokken sleutelfiguren een constructieve bijdrage geleverd met veel goede ideeën. Deze kennis en ervaring wil het college van B&W graag blijven benutten bij de verdere voortgang en besluitvorming van het VCP. Om die reden wordt een klankbordgroep opgericht, die zal bestaan uit ongeveer vijftien personen. Een deel hiervan is afkomstig uit de groep sleutelfiguren die op dit moment betrokken zijn bij de verlengde inspraak over het VCP. Dat meldt het Haags college vandaag in een brief aan de Commissie Verkeer, Milieu en Leefomgeving over de voortgang van de verlengde inspraak van het VCP. "Het is voor Den Haag van groot belang dat deze klankbordgroep nauw betrokken wordt bij de voortgang, uitwerking en implementatie van het Verkeerscirculatieplan in de komende jaren," aldus wethouder Smit van Verkeer in de brief aan de commissie.

Wat vooraf ging
Op 19 maart hebben ruim 50 sleutelfiguren aan een besloten workshop over het VCP deelgenomen. De workshop leverde veel ideeën op voor alternatieven voor het verkeerscirculatieplan. De stuurgroep vertaalde de resultaten van de eerste workshop in drie varianten.

Op 28 maart presenteerde de stuurgroepwethouders de drie varianten en een pakket flankerende maatregelen aan de workshopdeelnemers in een tweede bijeenkomst. Tijdens deze presentatie werden de opmerkingen over de drie varianten en het pakket flankerende maatregelen verzameld. Zo pleitte veel deelnemers bijvoorbeeld voor éénrichtingsverkeer in de Piet Heinstraat richting de Utrechtsebaan. Dit voorstel is opgenomen in de variant van de CityRing. In 'Verkeerscirculatieplan Extra' is juist het éénrichtingsverkeer in de tegenovergestelde richting opgenomen.

De drie varianten en het pakket flankerende maatregelen na de workshop van 28 maart:

Variant 1: Verleiden

* ongelijkvloerse kruisingen op de Neherkade;

* binnen de CentrumRing het autoverkeer weren door maatregelen als extra 30 km/u zones, drempels, meer éénrichtingsverkeer.

Variant 2 CityRing

* het instellen van een CityRing in twee richtingen;
* de CityRing volgt voor een deel de bestaande parkeerroute, en voor een deel een nieuwe route om een goede doorstroming en een logische route mogelijk te maken;
* de verbindingen tussen CityRing en CentrumRing worden zodanig gemaakt dat het verkeer er wordt geremd;
* op het Piet Heinplein wordt éénrichtingsverkeer ingesteld richting Utrechtsebaan.

Variant 3 VCP Extra

* de in het VCP voorgesteld knip op het Piet Heinplein omzetten naar éénrichtingsverkeer richtring Waldeck Pyrmontkade, de andere twee knippen blijven gehandhaafd;
* ongelijkvloerse kruisingen op de Neherkade;

* schone taxi's en bussen mogen de knippen passeren;
* stimuleren van het gebruik van parkeergarages door bewoners, zodat vrijkomende ruimte op straat voor voetgangers kan worden ingericht;
* de Prinsestraat wordt omgezet tot voetgangersgebied;
* het Noordeinde tussen de Scheveningse Veer en Paleisstraat worden omgezet tot voetgangersgebied waarbij extra aandacht nodig is voor de bereikbaarheid en voor vervangende parkeergelegenheid;
* de straten in het gebied tussen de Paviljoensgracht, de Stille Veerkade, de Wagenstraat en de Gedempte Burgwal, worden omgezet tot voetgangersgebied.

Flankerend beleid (bij alle varianten)

* beter openbaar vervoer: fijnmazig, hoge frequentie, nieuwe lijnen , bus op vrije baan;
* een ring van transferia rond de stad (inclusief vrachtverkeer): Prins Clausplein, Uithof, Hoornwijck, Knoop N44/N14, 24 uur geopend, inclusief fietsvoorzieningen;
* een stadstransferium Malieveld met directe aansluiting op de Utrechtse Baan;
* aanscherping van het parkeerbeleid binnen en buiten het centrumgebied: werkers parkeren buiten de stad, faciliteren van parkeren voor bewoners en bezoekers, tariefbeleid, vergunningen;
* betere fietsvoorzieningen: betere fietsroutes, meer stallingen, onbewaakt en gratis;
* optimaliseren van de doorstroming op de CentrumRing door het instellen van groene golven, het creëren van voldoende opstelruimte bij kruisingen, het weghalen van parkeerplaatsen, het weghalen van doorsteken en het aanleggen van middenbermen om kruisend verkeer en lusbewegingen tegen te gaan;
* autovrij maken van het Spui vanaf de Gedempte Gracht tot en met de Lange Poten;
* milieuzonering;

* betere bewegwijzering (inclusief slimmere naamgeving parkeergarages).

De planning
Op dit moment worden de effecten van de drie varianten op het gebied van verkeer, milieu en veiligheid doorgerekend. Op 2 mei presenteert de stuurgroep de resultaten van de effectenstudies van de drie varianten aan de sleutelfiguren. Op 3 mei worden de resultaten in de betrokken stadsdelen gepresenteerd. Ook tijdens deze presentaties is er ruimte voor reacties van sleutelfiguren en bewoners.

Het college neemt waarschijnlijk op 15 mei een besluit voor een raadsvoorstel. Daarna wordt het voorstel aan de commissie gestuurd. Op dat moment worden ook de sleutelfiguren op de hoogte gesteld van de inhoud van het raadsvoorstel. Naar verwachting zal de commissie het raadsvoorstel eind mei bespreken, en daarop volgend kan in juni de gemeenteraad het voorstel agenderen. In die periode wordt ook de klankbordgroep betrokken om afspraken te maken over de werkwijze in het vervolgproces.

Het voorstel is om na de zomer de direct betrokkenen te informeren en te raadplegen. Het plan wordt dan verder op wijkniveau ingevuld. Uiteraard blijven alle formele procedures van inspraak intact om er voor te zorgen dat het plan goed wordt uitgevoerd.

Voor nadere informatie (uitsluitend voor de redactie): Directie Voorlichting en Externe Betrekkingen: Geertje Janssen, tel. 070 - 353 5085 of 06 * 5244 3669

GJ/CL/07/71

Gemeente Den Haag

http://www.denhaag.nl/