Ingezonden persbericht


Koppel bonussen aan duurzaamheid

Voor de zoveelste keer was er deze week weer veel commotie over topsalarissen en bonussen in het bedrijfsleven. En voor de zoveelste keer kwamen critici niet veel verder dan een pleidooi voor wettelijke grenzen of forse fiscale maatregelen. De oplossing voor de maatschappelijke onvrede is echter veel simpeler en bestaat in de praktijk al. Koppel het stelsel van bonussen niet alleen aan het behalen van financiële doelen, maar vooral ook aan het bereiken van maatschappelijke doelen door de onderneming. Ondernemingen hebben een groeiende maatschappelijke verantwoordelijkheid. Op dat terrein, in het jargon people en planet genoemd, worden door steeds meer bedrijven concrete duurzaamheiddoelen geformuleerd. Bijvoorbeeld op gebieden als CO2 uitstoot, energieverbruik, duurzame producten, arbeidsomstandigheden, mensenrechten, sociale betrokkenheid, enz. Bij bedrijven als de Rabobank, DSM, Shell en TNT zijn dit soort doelen al onderdeel van het beloningssysteem. Dat zou bij veel meer bedrijven het geval moeten zijn. Aldus ontstaat een directe relatie tussen de inspanningen van het management en publieke doelen die de gehele samenleving ten goede komen. Als dat het geval is zijn hoge bonussen niet alleen doelmatig, maar ook veel rechtvaardiger dan thans het geval is.

Willem Lageweg
Directeur MVO Nederland

PS MVO Nederland is een kennis- en netwerkorganisatie dat ondernemend Nederland ondersteunt en stimuleert op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

---- --
MVO Nederland
Waterstraat 47
3511 BW UTRECHT
Postbus 48
3500 AA UTRECHT
tel: 030 236 33 22
fax: 030 23 12 804
website: www.mvonederland.nl