Den Haag, 12-04-2007
TBI Bouw kiest Centric en KPN voor beheer ict-infrastructuur
Bouw- en techniekconcern TBI heeft met Centric en KPN een contract
afgesloten voor het vernieuwen van de gehele ICT-infrastructuur van
alle bedrijven binnen de bouwgroep van TBI en uitbesteding van het
beheer voor de komende vijf jaar. De outsourcing operatie maakt
onderdeel uit van een voorbereiding op de vergaande digitalisering van
de werkprocessen binnen het bouwbedrijf. In de toekomst zal steeds
vaker virtueel worden samengewerkt met projectpartners.
Door het ICT-beheer onder te brengen bij externe partijen, verwacht
TBI de versnippering van ICT-activiteiten binnen de bouwgroep van het
concern tegen te gaan. Voorts zullen de werkmaatschappijen worden
ontlast van kennis- en kapitaalintensieve taken op het vlak van de
informatievoorziening. Ook de beveiliging daarvan komt in
professionele handen.
Alle 180 applicaties worden beheerd binnen één centraal serverpark,
opgesteld in één van KPN's Cybercentra. De daarmee verbonden
werkplekken - 1.250 in totaal - worden door Centric beheerd.
Centric wordt verantwoordelijk voor de vernieuwing van alle techniek,
hardware en software volgens Centric's standaardinrichting Cost
Efficient Workplace. Daarnaast neemt Centric voor vijf jaar het beheer
van de servicedesk, het werkplekbeheer en het serverbeheer van TBI
Bouw over.
KPN gaat als één geïntegreerde oplossing voor alle 20 vestigingen en
140 bouwplaatsen het netwerk uitrollen met daarin de IP telefonie
diensten. Dat gecombineerd met housing van het serverpark waarin TBI
Bouw zal aansluiten op het KPN Storage platform. TBI medewerkers
kunnen daarmee vanaf ieder kantoor, bouwplaats, mobiel of thuis bij
hun applicaties.
Voor de afstemming van alle activiteiten en de coördinatie rondom de
service aanvragen wordt door TBI Bouw een Shared Services Center
opgericht.
Daan Sperling, verantwoordelijk lid van de Raad van Bestuur van TBI,
verwacht veel voordeel op het vlak van de informatievoorziening. "De
rol van ICT binnen het bouwproces neemt enorm toe. Door een grotere
samenwerking binnen het concern kunnen we, geholpen door twee
professionele dienstverleners, ervoor zorgen dat onze medewerkers op
alle locaties gebruik kunnen maken van alle applicaties en dat er meer
continuïteit in de dienstverlening gaat komen"
Ook Hans Schrijver, directeur Centric, onderschrijft de aansluiting op
de bedrijfscultuur binnen TBI. "Bouwers zijn pragmatisch en willen,
naast continuïteit in de ICT-dienstverlening, ondersteuning die hen
direct helpt bij het oplossen van de dagelijkse vraagstukken. De
bouwbedrijven hebben een aantal roerige jaren achter de rug, waarbij
er weinig aandacht was voor ICT-investeringen. Nu de blik weer op de
toekomst gericht is benutten ze de vrijgekomen capaciteit om te
standaardiseren naar één, permanent beschikbare systeemomgeving.
Logisch dat ze hierbij voor Centric en KPN kiezen."
Eelco Blok, verantwoordelijk lid van de Raad van Bestuur van KPN, ziet
grote voordelen voor TBI door de consolidatie van de groep van
bouwbedrijven naar een geïntegreerde ICT dienstverlening. "Door de
integratie van het beheer van de netwerken, telefonie en het
serverpark kunnen we naadloos de afgesproken service levels
garanderen. Het verder doorgroeien naar de `All-IP' wereld wordt
daardoor een stuk makkelijker."
KPN NV