MediaPlaza
'The network is the computer', luidde de oude slogan van
computerbouwer Sun. Deze voorspelling lijkt steeds meer een feit te
worden. Webdiensten en -applicaties vervangen steeds meer
computersoftware op individuele pc's. Gebruikers delen hun hele leven
op sites zoals Hyves, YouTube en Myspace. Is er straks nog maar een
programma nodig: de internetbrowser? Web 2.0 vraagt om nieuwe
gereedschappen en nieuwe kennis over het creëren van streaming media,
podcasts, koppelen van klantdatabases en nieuwe applicaties waar
functionaliteit en interactie voorop staan.
Maar wordt het allemaal zo rooskleurig? Web 2.0 wordt verondersteld
binnen bedrijven grenzen te gaan verleggen. Uit onderzoek onder de
Fortune 500 bedrijven blijkt dat al een derde van deze bedrijven een
weblog host, ondersteunt of zelf heeft. Een even groot percentage
werkt met podcasts en tien procent van die bedrijven werkt al met
wikis. Vrijwel alle bedrijven hebben een intranet en driekwart van de
bedrijven gebruikt portaaltechnologie.
Web 2.0 is voor marketeers een bijzonder relevant onderwerp vanwege de
potentie die deze nieuwe tools hebben. Het gaat immers om nieuwe
manieren om mensen te ontmoeten, contacten te onderhouden, van nieuws
op de hoogte te blijven, markten te ontginnen en
marketingdoelstellingen te bereiken. Anders gezegd: faciliteiten die
kunnen bijdragen aan de verbetering van efficiency, effectiviteit en
klantgerichtheid. Maar ook de keerzijde komt aan bod. Web 2.0: hype of
realiteit?
Bekijk hier wat web 2.0 inhoudt in de vorm van een verhelderende video
(5 minuten).
Tijdens dit congres worden de nieuwste web 2.0 toepassingen getoond,
die relevant zijn om uw marketing & sales een extra boost te geven.
Programma
10.00
Ontvangst
10.30
Welkom en openingspresentatie door dagvoorzitter Joris van Zoelen,
voorzitter Pragma
11.15
Marketing 2.0: trends & ontwikkelingen door Tim Wolf, Emakina
12.00
Lunch
12.45
Presentatie Join2Grow door Catherine Ossemerct, Fortis Belgie en John
Deprez, CTO Emakina
13.15
Elevator pitch: de presentatoren van de parallelsessie tonen binnen
een minuut de highlights van hun presentatie
13.20
Parallelsessies (2 rondes van elk 35 minuten)
- Web 2.0 in de praktijk: Wakoopa
Aan de hand van zijn eigen start-up Wakoopa belicht Robert Gaal
verschillende aspecten van social software. Hoe maak je een online
applicatie met zo weinig mogelijk drempels en zo veel mogelijk waarde
voor de consument? Wat zijn de valkuilen en waar kan de focus het
beste liggen? Kortom: hoe maak ik het verschil, de 2.0 manier.
- Achmea's oppepper: Wat 28.488 (and counting) vrienden voor een merk
kunnen doen
Tribal DDB Amsterdam zette als eerste in Nederland social networking
serieus in als marketing instrument. Het werd direct het grootste
succes in Hyves. Waar voorgangers maximaal 2500 'vrienden'
verzamelden, verzamelde Achmea's oppepper in no-time ruim 28.000
Hyves-vrienden. In deze presentatie alles over hoe dat werd
gerealiseerd, wat bijna 30.000 vrienden voor Achmea deden en waarom de
reclame code commissie nerveus werd.
14.40
Pauze
15.00
Keynote: The wisdom of the crowds door Sander Dullaart, Favela Fabric
Community Driven Innovation (CDI), crowdsourcing, co-creatie,
customermade, open source innovation... Het actief betrekken van de
consument bij het ontwikkelen en marketen van producten: er zijn al
succesvolle voorbeelden van. Sander zal vele -succesvolle en minder
geslaagde- cases de revue laten passeren en daarnaast kritische
succesfactoren behandelen. Hoe wordt CDI uw competitive advantage?
15.45
Discussie en afsluiting dagvoorzitter
16.00
Borrel
Sprekers
Joris van Zoelen - Strategy Director van Communicatiebureau Synergie.
Geboren in een actief ondernemersgezin in Amsterdam in 1972. Na de
Vrije School door naar de HEAO Communicatie in Utrecht. Daar in de
schoolbanken gestart met Communicatiebureau Synergie. Een bureau dat -
met de inzet van communicatie - ondernemingen helpt hun
(groei-)doelstellingen te realiseren: betrokken, pro-actief en
creatief. Is als merkstrateeg betrokken bij uiteenlopende Nederlandse
en soms Europese organisaties zoals Arag, Doxis, Délifrance, Ubica,
Piet Klerkx, Délifrance, NetSourcing en Agis. Communicatiebureau
Synergie is onderdeel van Central Park - Group for Growth. Van Zoelen
is daarnaast Voorzitter van Pragma - vereniging van Erkende
Reclame-Adviesbureaus in Nederland en Voorzitter van de Nima
Examencommissie Communicatie. Daarnaast is hij al drie jaar Jurylid
van de SpinAwards. Zijn passie: mensen maken merken!
Catherine Ossemerct (Fortis) begon haar loopbaan bij de Belgische
Generale Bank in 2000 op de communicatieafdeling van Leasing. Ze
begeleidde de fusie en rebranding tot Fortis van de lease-afdelingen.
In 2005 kwam ze bij de tak Commercial en Private banking, waar zij de
positionering van deze nieuwe businesstak op zich nam als de Bank for
the Enterprise and the Enterpreneur. Dit bedrijfsonderdeel is eind
2006 samengegaan met Merchant Banking, waar Catherine nu
verantwoordelijk is voor advertising, branding, printkanalen en alle
digitale kanalen. In 2007 heeft ze het ondernemersnetwerk
join2grow.biz gelanceerd. Dit is een innovatief kanaal dat Fortis in
staat stelt actief te communiceren met ondernemers. Fortis biedt deze
doelgroep tevens een platform om met elkaar in contact te treden.
John Deprez is Chief Technical Officer of Emakina. He started his
career at Alcatel where he worked on different Telecom and Internet
related projects, in development and project management. After 6 years
of Alcatel, he joined The Reference to set up the consultancy
division. He held various management positions in this fast growing
company and helped it grow to a success. He joined Emakina in 2000 to
initiate the company in the Flemish and Dutch market.
Sander Dullaart (1971) is Managing Partner bij Favela Fabric in
Amsterdam, een bureau dat bedrijven helpt het maximale te halen uit
Community Driven Innovation (CDI). CDI wil zeggen het intensief
betrekken van groepen consumenten bij de ontwikkeling van nieuwe
producten, diensten of ervaringen. Favela Fabric faciliteert dat
proces van de eerste defintiefase tot aan een eventuele
marktintroductie. Sander startte in de marketing van FMCG producten
(Philip Morris) en was vervolgens, na een tussenstap in de E-commerce
consultancy, bij PCM Uitgevers als business unit manager
verantwoordelijk voor nieuwe media initiatieven. De afgelopen zes jaar
was hij als director new business aan Endemol International verbonden.
In de Nederlandse markt stond hij aan de wieg van Bodyon
(afslankcommunity) en Crowdsurfers (crossmedia producties).
Robert Gaal is oprichter van Web 2.0 weblog BlueAce, één van de eerste
Nederlandse weblogs die zich voornamelijk richt op innovatieve online
applicaties. Als 22-jarige ondernemer is hij betrokken bij
verschillende evenementen voor jonge waaghalzen in Amsterdam. Vorig
jaar organiseerde hij de Dutch Web 2.0 Awards waarbij verschillende
Nederlandse start-ups de nodige aandacht kregen van zowel pers als de
industrie. Op dit moment is hij hard bezig met Wakoopa, een social
sharing start-up die binnenkort gelanceerd gaat worden.
Ralf Hesen, Strategy Director/Partner Tribal DDB Amsterdam, is sinds
1986 werkzaam in de communicatie branche. Werkte in verschillende
account functies bij communicatie adviesbureaus Bozell, Dorland, Bates
en DDB Amsterdam, voor klanten als Chrysler, Volkswagen, Centraal
Beheer Achmea, De Lotto en Compaq. Tussen 2000 en 2003 e-Brand &
Business Consultant bij DDB Amsterdam. Vanaf 2003 partner in Tribal
DDB Amsterdam. Werk waarvoor Ralf verantwoordelijk of
medeverantwoordelijk was werd onder andere bekroond met SAN Accenten,
SPIN-awards, ADCN-lampen, Internet Advertising Awards en Esprix
Awards.
Tim Wolfs is Account Manager at Emakina for clients like Wrangler,
Center Parcs or QuickStep. Before joining Emakina, he was Project
Manager at Kunstmaan.
Meer informatie over sponsoring of deelname? Neem contact op met
Justin Vijgen via Justin.Vijgen@mediaplaza.nl of telefoon 030 29 14
159.