MediaPlaza


'The network is the computer', luidde de oude slogan van computerbouwer Sun. Deze voorspelling lijkt steeds meer een feit te worden. Webdiensten en -applicaties vervangen steeds meer computersoftware op individuele pc's. Gebruikers delen hun hele leven op sites zoals Hyves, YouTube en Myspace. Is er straks nog maar een programma nodig: de internetbrowser? Web 2.0 vraagt om nieuwe gereedschappen en nieuwe kennis over het creëren van streaming media, podcasts, koppelen van klantdatabases en nieuwe applicaties waar functionaliteit en interactie voorop staan.

Maar wordt het allemaal zo rooskleurig? Web 2.0 wordt verondersteld binnen bedrijven grenzen te gaan verleggen. Uit onderzoek onder de Fortune 500 bedrijven blijkt dat al een derde van deze bedrijven een weblog host, ondersteunt of zelf heeft. Een even groot percentage werkt met podcasts en tien procent van die bedrijven werkt al met wikis. Vrijwel alle bedrijven hebben een intranet en driekwart van de bedrijven gebruikt portaaltechnologie.

Web 2.0 is voor marketeers een bijzonder relevant onderwerp vanwege de potentie die deze nieuwe tools hebben. Het gaat immers om nieuwe manieren om mensen te ontmoeten, contacten te onderhouden, van nieuws op de hoogte te blijven, markten te ontginnen en marketingdoelstellingen te bereiken. Anders gezegd: faciliteiten die kunnen bijdragen aan de verbetering van efficiency, effectiviteit en klantgerichtheid. Maar ook de keerzijde komt aan bod. Web 2.0: hype of realiteit?

Bekijk hier wat web 2.0 inhoudt in de vorm van een verhelderende video (5 minuten).

Tijdens dit congres worden de nieuwste web 2.0 toepassingen getoond, die relevant zijn om uw marketing & sales een extra boost te geven.

Programma
10.00
Ontvangst

10.30
Welkom en openingspresentatie door dagvoorzitter Joris van Zoelen, voorzitter Pragma

11.15
Marketing 2.0: trends & ontwikkelingen door Tim Wolf, Emakina

12.00
Lunch

12.45
Presentatie Join2Grow door Catherine Ossemerct, Fortis Belgie en John Deprez, CTO Emakina

13.15
Elevator pitch: de presentatoren van de parallelsessie tonen binnen een minuut de highlights van hun presentatie

13.20
Parallelsessies (2 rondes van elk 35 minuten)


- Web 2.0 in de praktijk: Wakoopa
Aan de hand van zijn eigen start-up Wakoopa belicht Robert Gaal verschillende aspecten van social software. Hoe maak je een online applicatie met zo weinig mogelijk drempels en zo veel mogelijk waarde voor de consument? Wat zijn de valkuilen en waar kan de focus het beste liggen? Kortom: hoe maak ik het verschil, de 2.0 manier.


- Achmea's oppepper: Wat 28.488 (and counting) vrienden voor een merk kunnen doen
Tribal DDB Amsterdam zette als eerste in Nederland social networking serieus in als marketing instrument. Het werd direct het grootste succes in Hyves. Waar voorgangers maximaal 2500 'vrienden' verzamelden, verzamelde Achmea's oppepper in no-time ruim 28.000 Hyves-vrienden. In deze presentatie alles over hoe dat werd gerealiseerd, wat bijna 30.000 vrienden voor Achmea deden en waarom de reclame code commissie nerveus werd.

14.40
Pauze

15.00
Keynote: The wisdom of the crowds door Sander Dullaart, Favela Fabric Community Driven Innovation (CDI), crowdsourcing, co-creatie, customermade, open source innovation... Het actief betrekken van de consument bij het ontwikkelen en marketen van producten: er zijn al succesvolle voorbeelden van. Sander zal vele -succesvolle en minder geslaagde- cases de revue laten passeren en daarnaast kritische succesfactoren behandelen. Hoe wordt CDI uw competitive advantage?

15.45
Discussie en afsluiting dagvoorzitter

16.00
Borrel
Sprekers

Joris van Zoelen - Strategy Director van Communicatiebureau Synergie. Geboren in een actief ondernemersgezin in Amsterdam in 1972. Na de Vrije School door naar de HEAO Communicatie in Utrecht. Daar in de schoolbanken gestart met Communicatiebureau Synergie. Een bureau dat - met de inzet van communicatie - ondernemingen helpt hun (groei-)doelstellingen te realiseren: betrokken, pro-actief en creatief. Is als merkstrateeg betrokken bij uiteenlopende Nederlandse en soms Europese organisaties zoals Arag, Doxis, Délifrance, Ubica, Piet Klerkx, Délifrance, NetSourcing en Agis. Communicatiebureau Synergie is onderdeel van Central Park - Group for Growth. Van Zoelen is daarnaast Voorzitter van Pragma - vereniging van Erkende Reclame-Adviesbureaus in Nederland en Voorzitter van de Nima Examencommissie Communicatie. Daarnaast is hij al drie jaar Jurylid van de SpinAwards. Zijn passie: mensen maken merken!

Catherine Ossemerct (Fortis) begon haar loopbaan bij de Belgische Generale Bank in 2000 op de communicatieafdeling van Leasing. Ze begeleidde de fusie en rebranding tot Fortis van de lease-afdelingen. In 2005 kwam ze bij de tak Commercial en Private banking, waar zij de positionering van deze nieuwe businesstak op zich nam als de Bank for the Enterprise and the Enterpreneur. Dit bedrijfsonderdeel is eind 2006 samengegaan met Merchant Banking, waar Catherine nu verantwoordelijk is voor advertising, branding, printkanalen en alle digitale kanalen. In 2007 heeft ze het ondernemersnetwerk join2grow.biz gelanceerd. Dit is een innovatief kanaal dat Fortis in staat stelt actief te communiceren met ondernemers. Fortis biedt deze doelgroep tevens een platform om met elkaar in contact te treden.

John Deprez is Chief Technical Officer of Emakina. He started his career at Alcatel where he worked on different Telecom and Internet related projects, in development and project management. After 6 years of Alcatel, he joined The Reference to set up the consultancy division. He held various management positions in this fast growing company and helped it grow to a success. He joined Emakina in 2000 to initiate the company in the Flemish and Dutch market.

Sander Dullaart (1971) is Managing Partner bij Favela Fabric in Amsterdam, een bureau dat bedrijven helpt het maximale te halen uit Community Driven Innovation (CDI). CDI wil zeggen het intensief betrekken van groepen consumenten bij de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of ervaringen. Favela Fabric faciliteert dat proces van de eerste defintiefase tot aan een eventuele marktintroductie. Sander startte in de marketing van FMCG producten (Philip Morris) en was vervolgens, na een tussenstap in de E-commerce consultancy, bij PCM Uitgevers als business unit manager verantwoordelijk voor nieuwe media initiatieven. De afgelopen zes jaar was hij als director new business aan Endemol International verbonden. In de Nederlandse markt stond hij aan de wieg van Bodyon (afslankcommunity) en Crowdsurfers (crossmedia producties).

Robert Gaal is oprichter van Web 2.0 weblog BlueAce, één van de eerste Nederlandse weblogs die zich voornamelijk richt op innovatieve online applicaties. Als 22-jarige ondernemer is hij betrokken bij verschillende evenementen voor jonge waaghalzen in Amsterdam. Vorig jaar organiseerde hij de Dutch Web 2.0 Awards waarbij verschillende Nederlandse start-ups de nodige aandacht kregen van zowel pers als de industrie. Op dit moment is hij hard bezig met Wakoopa, een social sharing start-up die binnenkort gelanceerd gaat worden.

Ralf Hesen, Strategy Director/Partner Tribal DDB Amsterdam, is sinds 1986 werkzaam in de communicatie branche. Werkte in verschillende account functies bij communicatie adviesbureaus Bozell, Dorland, Bates en DDB Amsterdam, voor klanten als Chrysler, Volkswagen, Centraal Beheer Achmea, De Lotto en Compaq. Tussen 2000 en 2003 e-Brand & Business Consultant bij DDB Amsterdam. Vanaf 2003 partner in Tribal DDB Amsterdam. Werk waarvoor Ralf verantwoordelijk of medeverantwoordelijk was werd onder andere bekroond met SAN Accenten, SPIN-awards, ADCN-lampen, Internet Advertising Awards en Esprix Awards.

Tim Wolfs is Account Manager at Emakina for clients like Wrangler, Center Parcs or QuickStep. Before joining Emakina, he was Project Manager at Kunstmaan.

Meer informatie over sponsoring of deelname? Neem contact op met Justin Vijgen via Justin.Vijgen@mediaplaza.nl of telefoon 030 29 14 159.