VVD


12-4-2007

Nicolaï wil opheldering over naleving rechten vliegreizigers

Atzo Nicolaï, woordvoerder luchtvaart voor de VVD Tweede Kamerfractie, wil van minister Eurlings opheldering hebben over de naleving van de rechten van vliegreizigers.

Onlangs is door de Europese Commissie geconstateerd dat vliegreizigers in geval van vertraging of annulering aan hun lot worden overgelaten. De aangescherpte passagiersrechten die twee jaar geleden in zijn gesteld, blijken met voeten te worden getreden.

Nicolaï wil graag van de minister weten of de handhaving op dit terrein door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat tekortschiet. Tevens wil hij weten hoe Eurlings de vliegtuigmaatschappijen wil manen zich aan de regels te houden. "De reiziger is aan alle kanten beschermd door deze regels van de Europese Commissie, maar de regering en de luchtvaartdiensten passen ze nauwelijks toe. Dit moet niet kunnen. Er zijn namelijk behoorlijke bedragen mee gemoeid. In het geval van een geannuleerde of vertraagde vlucht, kan er een vergoeding worden uitgekeerd tussen de 125 en 600 euro. Het is van belang dat reizigers op de hoogte zijn van deze regels'', stelt de liberaal.

Om meer inzicht te krijgen in de situatie, heeft Nicolaï schriftelijke vragen gesteld. Deze treft u hieronder.

Vragen van het lid Nicolaï (VVD) aan de minister van Verkeer en Waterstaat met betrekking tot rechten van luchtvaartpassagiers

Is de Minister bekend met het artikel uit de Telegraaf van 5 april jl. over de gebrekkige nakoming van de rechten van luchtvaartpassagiers in Nederland?

2. Is de Minister het eens met de constatering van Europees Commissaris Barrot dat de handhaving door Inspectie voor Verkeer en Waterstaat ernstig tekort schiet? Zo neen waarom niet?

3. Op welke wijze is de Minister bereid om luchtvaartmaatschappijen te bewegen zich aan de wet te houden? Denkt hij in dat licht bijvoorbeeld aan (personele) uitbreiding van de Inspectie? Zo neen, waarom niet?

4. Wat denkt de Minister van de voorstellen om te komen tot een laagdrempelige geschillenbeslechting, waar gedupeerde klanten hun recht kunnen halen? Is de Minister bereid hier in Europees verband voor te pleiten? Zo neen, waarom niet?

5. Welke andere concrete maatregelen heeft de Minister voor ogen om de situatie voor Nederlandse passagiers binnen de door de Commissie gestelde termijn te verbeteren?