KLM

07/018

KLM PRESIDENT-DIRECTEUR PETER HARTMAN:
"INFRASTRUCTUUR EUROPESE LUCHTVAART SLIBT DICHT"

DEN HAAG /AMSTELVEEN 12 april 2007 - Ter afsluiting van het eerste jaarlijkse luchtvaartcongres Airneth, vandaag in Den Haag, heeft KLM president-directeur Peter Hartman gewaarschuwd voor de gevolgen van een dichtslibbende infrastructuur in de Europese luchtvaartindustrie. Hij deed daarmee een beroep op de landelijke en Europese politiek, alsmede de luchtvaartindustrie om zich blijvend in te zetten om dit te voorkomen.

"In 2025 zullen zestig grote luchthavens in Europa veel hinder ondervinden van stagnatie in hun infrastructuur aan de grond en in de lucht. De top-20 van die luchthavens zal zelfs geheel of gedeeltelijk te maken krijgen met een volledige verzadiging", aldus Hartman. "De vraag naar luchtvervoer zal binnen Europa toenemen van jaarlijks 9 miljoen vluchten in 2007 tot 21 miljoen vluchten per jaar in 2025. De capaciteit van de huidige luchtverkeersleiding binnen Europa is echter slechts berekend op 17 miljoen vluchten per jaar", zo gaf hij aan. Hij onderschreef hiermee de noodzaak om te komen tot één pan-Europees luchtverkeersleidingssysteem dat deze groeiende vervoersstromen in goede banen moet leiden.

"Als we de verspilde vlieg- en taxitijden als gevolg van de beperkte capaciteit alleen al rond de luchthaven Schiphol optellen, dan resulteert dat in extra CO2-uitstoot door het onnodig in de lucht houden van één vliegtuig voor 134 dagen per jaar. Om dit probleem te omzeilen zou KLM in 2025 meerdere vliegtuigen aan haar vloot toe moeten voegen met alle negatieve effecten tot gevolg: commercieel, voor de omgeving en voor het milieu", zo betoogde de nieuwe KLM-topman.

Afsluitend vatte hij samen dat de hoogste prioriteit dient te worden toegekend aan de capaciteit van de infrastructuur op de hubs, het toekennen van slots aan de netwerkgebonden luchtvaartmaatschappijen en aan het bieden van alternatieven voor niet hub-gebonden vluchten. "Vergelijk het met de spoorwegen: de hogesnelheidstreinen hebben ook een eigen rail-netwerk. Door prioriteit toe te kennen aan luchtvaartmaatschappijen die zich aantoonbaar inspannen om de CO2-uitstoot terug te dringen, kan een verantwoorde groei van de luchtvaartindustrie tot 2025 plaatsgrijpen," aldus Peter Hartman in zijn slotbetoog.