KPN NV

TBI BOUW KIEST CENTRIC EN KPN VOOR BEHEER ICT-INFRASTRUCTUUR | | |

|                                              |                              |
Bedrijf bereidt zich voor op verdere digitalisering van werkprocessen in bouw

Rotterdam, 12 april 2007. - Bouw- en techniekconcern TBI heeft met Centric en KPN een contract afgesloten voor het vernieuwen van de gehele ICT-infrastructuur van alle bedrijven binnen de bouwgroep van TBI en uitbesteding van het beheer voor de komende vijf jaar. De outsourcing operatie maakt onderdeel uit van een voorbereiding op de vergaande digitalisering van de werkprocessen binnen het bouwbedrijf. In de toekomst zal steeds vaker virtueel worden samengewerkt met projectpartners.

Door het ICT-beheer onder te brengen bij externe partijen, verwacht TBI de versnippering van ICT-activiteiten binnen de bouwgroep van het concern tegen te gaan. Voorts zullen de werkmaatschappijen worden ontlast van kennis- en kapitaalintensieve taken op het vlak van de informatievoorziening. Ook de beveiliging daarvan komt in professionele handen.

Alle 180 applicaties worden beheerd binnen één centraal serverpark, opgesteld in één van KPN's Cybercentra. De daarmee verbonden werkplekken - 1.250 in totaal - worden door Centric beheerd.

Centric wordt verantwoordelijk voor de vernieuwing van alle techniek, hardware en software volgens Centric's standaardinrichting Cost Efficient Workplace. Daarnaast neemt Centric voor vijf jaar het beheer van de servicedesk, het werkplekbeheer en het serverbeheer van TBI Bouw over.

KPN gaat als één geïntegreerde oplossing voor alle 20 vestigingen en 140 bouwplaatsen het netwerk uitrollen met daarin de IP telefonie diensten. Dat gecombineerd met housing van het serverpark waarin TBI Bouw zal aansluiten op het KPN Storage platform. TBI medewerkers kunnen daarmee vanaf ieder kantoor, bouwplaats, mobiel of thuis bij hun applicaties.

Voor de afstemming van alle activiteiten en de coördinatie rondom de service aanvragen wordt door TBI Bouw een Shared Services Center opgericht.

Daan Sperling, verantwoordelijk lid van de Raad van Bestuur van TBI, verwacht veel voordeel op het vlak van de informatievoorziening. "De rol van ICT binnen het bouwproces neemt enorm toe. Door een grotere samenwerking binnen het concern kunnen we, geholpen door twee professionele dienstverleners, ervoor zorgen dat onze medewerkers op alle locaties gebruik kunnen maken van alle applicaties en dat er meer continuïteit in de dienstverlening gaat komen"

Ook Hans Schrijver, directeur Centric, onderschrijft de aansluiting op de bedrijfscultuur binnen TBI. "Bouwers zijn pragmatisch en willen, naast continuïteit in de ICT-dienstverlening, ondersteuning die hen direct helpt bij het oplossen van de dagelijkse vraagstukken. De bouwbedrijven hebben een aantal roerige jaren achter de rug, waarbij er weinig aandacht was voor ICT-investeringen. Nu de blik weer op de toekomst gericht is benutten ze de vrijgekomen capaciteit om te standaardiseren naar één, permanent beschikbare systeemomgeving. Logisch dat ze hierbij voor Centric en KPN kiezen."

Eelco Blok, verantwoordelijk lid van de Raad van Bestuur van KPN, ziet grote voordelen voor TBI door de consolidatie van de groep van bouwbedrijven naar een geïntegreerde ICT dienstverlening. "Door de integratie van het beheer van de netwerken, telefonie en het serverpark kunnen we naadloos de afgesproken service levels garanderen. Het verder doorgroeien naar de 'All-IP' wereld wordt daardoor een stuk makkelijker."



KPN NV