Ingezonden persbericht


Naaldwijk 12 april 2007

Onderzoek toont aan: 'Klanten zijn tevreden met CAIW'

CAIWAY Internet scoort goed. Klanten zijn over het algemeen tevreden met internet en belonen de kabelexploitant met 7,9. CAIW scoort goed op alle aspecten, zoals snelheid, stabiliteit en service. Ook de helpdesk van CAIW doet het goed in vergelijking met 9 andere landelijke kabel-/internetproviders. Hun gemiddelde ligt op 6,7 terwijl CAIW op een 7,2 zit.

Heliview onderzoekt elk kwartaal de consumentenervaringen met internet, televisie en telefonie in Nederland door een kleine 2000 huishoudens te ondervragen. Eind 2006 zijn in aanvulling daarop nog eens 700 huishoudens in het CAIW-gebied bij het onderzoek betrokken. De resultaten geven een goed beeld van de snelle ontwikkelingen die op dit moment gaande zijn rond internet, telefonie en televisie.

In Nederland beschikt op dit ogenblik ongeveer 80% van de huishoudens over internet. In het CAIW gebied is dat nauwelijks anders, behalve in de omgeving van Aalsmeer en Uithoorn: daar gaat het om circa 70%. Het is onduidelijk wat de oorzaak is van dit verschil. CAIW gaat dit nader onderzoeken. Vooral bij ouderen en eenpersoonshuishoudens zijn minder pc's met internettoegang te vinden. Maar ouderen zijn bezig met een inhaalslag; CAIW krijgt in toenemende mate aanvragen uit bejaardenwoningen. Ook de belangstelling voor cursussen computergebruik voor ouderen groeit. Uiteraard is het aandeel huishoudens met kabelinternet hoog in het gebied van CAIW. In de 'bakermat' Westland, Midden-Delfland en Maassluis internet maar liefst 71% van de huishoudens via de kabel. In het hele verzorgingsgebied is dat 54% (en landelijk 41%). Het percentage huishoudens met kabelinternet groeit hard in gebieden waar CAIW nog niet zo lang actief is, zoals in Aalsmeer en Uithoorn.

Een derde van de kabelinternetters heeft meer dan één pc thuis. Gemiddeld zijn huishoudens met kabelinternet 19 uur per week actief online.

Bellen via de kabel
Ongeveer een op de vijf huishoudens belt wel eens via de pc. Het gebeurt naast het bellen via de vaste telefoonaansluiting of via de mobiele telefoon. Snel gaat de introductie van telefonie via de kabel, zowel landelijk als in het CAIW-gebied. Zo belt al meer dan één op de vier huishoudens in het Westland en Maassluis via de kabel, terwijl dat een jaar geleden vrijwel niet voorkwam.

Digitale televisie
Het gebruik van digitale televisie ligt in Nederland op dit moment op 24%. Begin 2006 was dat nog maar 15%. In het CAIW-gebied is het beduidend hoger en ligt dit ruim boven de 60%. Schiedam is landelijk de gemeente met het hoogste aansluitpercentage van 73%.

Bijna iedereen kent CAIW wel
Bijna iedereen in het gebied kent CAIW (91%). De reclames blijven beter hangen dan die van grote landelijk opererende aanbieders. CAIW wordt gezien als een klantgerichte aanbieder, met een goed dienstenpakket en met oog voor innovatie. Dat neemt niet weg dat CAIW natuurlijk voortdurend streeft naar een nog betere dienstverlening; dat is dan ook één van de redenen om zo'n onderzoek uit te laten voeren.

Over CAIW
CAIW levert digitale radio en televisie in de gemeenten Westland, Midden-Delfland, Maassluis, Schiedam, Aalsmeer, Uithoorn, Halderberge (kern Oudenbosch), IJsselstein, Loenen, Doorn en Den Haag (wijk Wateringse Veld). Het bedrijf bedient ongeveer 140.000 radio- en televisieabonnees, circa 67.000 internetabonnees en ruim 17.000 telefoonaansluitingen.

Over Heliview
Heliview Research is een full-service marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in onderzoek op het gebied van Informatietechnologie, Telecommunicatie, Mobiliteit, HRM, Charitatief, Financieel, Facilitair en Milieu. Kijk voor meer informatie op www.heliview.com.

Onderzoeksbureau Heliview BV is lid van de MOA (MarktOnderzoekAssociatie). Netto steekproefomvang ICT Consumer Monitor: 1.865 respondenten Methode van dataverzameling: online en telefonische afname vragenlijst Publicatie rapport: januari 2007
Onderzoekspopulatie: Nederlandse huishoudens