TNS NIPO

Foto

Publicaties over onderzoek i.s.m. RTL

12 april 2007

Meerderheid: Optreden tegen vrouwelijk bloot in reclames betuttelend

Ruim acht op de tien Nederlanders (83%) vinden het betuttelend dat sommige politieke partijen het tonen van vrouwelijk bloot in reclame-uitingen willen aanpakken; 55% vindt het zeer betuttelend en 29% een beetje. Mannen vinden het vaker zeer betuttelend (66%) dan vrouwen (45%).

---

1 | Meerderheid vind optreden tegen vrouwelijk bloot in reclames
betuttelend
---

                            Totaal Mannen Vrouwen
                               %      %       %
Helemaal niet betuttelend      6      5       6
Niet zo betuttelend           10      7      12
Een beetje betuttelend        29     21      37
Zeer betuttelend              55     66      45
Weet niet/geen mening          1      2       -
---
De discussie omtrent het vrouwelijk bloot in reclames is aangezwengeld door de ChristenUnie in Utrecht. De aanhang van de christelijke partijen geeft beduidend minder vaak aan het betuttelend te vinden wanneer politieke partijen vrouwelijk bloot in reclames willen aanpakken (75%) dan mensen die op een andere partij hebben gestemd (88%).

---
2 | Aanhang van christelijke partijen vindt optreden tegen vrouwelijk
bloot minder vaak betuttelend
---

                             Totaal CDA/CU/SGP Andere partij
                               %          %             %
Helemaal niet betuttelend      6          7             5
Niet zo betuttelend           10         18             7
Een beetje betuttelend        29         38            27
Zeer betuttelend              55         37            61
Weet niet/geen mening          1          0             0
---
Tweederde van de Nederlanders (65%) vindt het een (zeer) slechte zaak wanneer de overheid zou optreden tegen reclame-uitingen met vrouwelijk bloot. Ondanks het feit dat een forse meerderheid aangeeft overheidsingrijpen betuttelend te vinden, vindt een derde van de Nederlanders het een goede zaak wanneer de overheid hier tegen zou optreden (32%). Van de vrouwen vindt 43 procent dit een goede zaak, van de mannen slechts 19 procent.

Driekwart van de mannen stoort zich nooit aan vrouwelijk bloot in reclame-uitingen
Een op de drie Nederlanders (32%) vindt reclame-uitingen waarin vrouwelijk bloot te zien is (een beetje) storend. Van de mannen geeft 20 procent aan dit als storend te ervaren, van de vrouwen 46 procent. Ouderen geven vaker aan reclame-uitingen waarin vrouwelijk bloot te zien is, storend te vinden (45%) dan jongeren (25%) en mensen van middelbare leeftijd (29%).

---
3 | Eenderde vindt vrouwelijk bloot in reclame-uitingen storend
---

                        Totaal Mannen Vrouwen
                           %      %       %
Zeer storend               6      2      10
Een beetje storend        27     18      36
Niet zo storend           32     33      31
Helemaal niet storend     35     47      24
---
Als het om reclame-uitingen met vrouwelijk bloot in openbare ruimten gaat, stoort overigens 41 procent van de Nederlanders zich hier wel eens aan, 13 procent doet dit (zeer) regelmatig en 28 procent af en toe. Van de mannen geeft driekwart aan zich nooit te storen aan reclame-uitingen met vrouwelijk bloot in openbare ruimten (73%), minder dan de helft van de vrouwen stoort zich hier nooit aan (46%). Aan reclame-uitingen in openbare ruimten in het algemeen storen mannen (50%) zich iets minder vaak dan vrouwen (55%).

---
4 | Vier op de tien Nederlander storen zich (af en toe) aan vrouwelijk
bloot in reclames
---

Reclame-uitingen in openbare ruimte met vrouwelijk bloot
Reclame-uitingen in openbare ruimte in het algemeen
Totaal Mannen Vrouwen Totaal Mannen Vrouwen
% % % % % %
Zeer regelmatig 4 2 5 3 4 2
Regelmatig 9 5 12 8 6 9
Af en toe 28 20 37 41 40 43
Nooit 59 73 46 48 50 45
---
Hunkemöller poster voor een op de zes vrouwen storend Bijna een kwart van de Nederlanders (23%) heeft de poster van Hunkemöller waar de ChristenUnie in Utrecht vragen over heeft gesteld, (op een foto) gezien. Mannen (28%) en jongeren (29%) hebben de poster vaker gezien dan vrouwen (19%), mensen van middelbare leeftijd (21%) en ouderen (22%).

Een op de zes vrouwen (17%) en een op de tien mannen (10%) ervaren deze poster als storend voor zichzelf. Van de jongeren vindt niemand de poster (echt) storend voor zichzelf.

---
5 | Poster Hunkemöller vooral storend voor ouderen
---

Totaal 18-34 jaar 35-54 jaar 55 jaar en ouder
Vindt u de poster voor uzelf storend? % % % %
Zeer storend 7 - - 23
Een beetje storend 7 - 11 8
Niet zo storend 11 11 11 12
Helemaal niet storend 75 89 78 56
---
Een op de tien Nederlanders (11%) vindt de poster (zeer) kwetsend voor vrouwen. Van de mannen vindt acht procent de poster zeer kwetsend voor vrouwen. Geen van de ondervraagde vrouwen die de poster heeft gezien, ervoer deze als zeer kwetsend. Wel vindt 43 procent van de vrouwen die de poster hebben gezien, dat vrouwen op die manier als lustobject worden weergegeven. Een kwart van de mannen (24%) deelt deze mening.

C5361 | Methode: TNS NIPObase (CATI) | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van RTL Nieuws. Het veldwerk vond plaats op 4 april 2007. In totaal werden 600 personen van 18 jaar en ouder, behorend tot het Leven-in-Nederland-Forum, ondervraagd (n=600). De resultaten van het onderzoek zijn herwogen naar geslacht, leeftijd, opleiding, gezinsgrootte en regio.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO/ RTL Nieuws vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Tom van der Horst (tel: 020 522 57 45).