Gemeente Sluis

uitvoering wet werk en bijstandg

PERSBERICHT - 12 april 2007

Sluis scoort boven landelijk gemiddelde.
Klanten tevreden over uitvoering wet werk en bijstand

De klanten van de gemeente Sluis die een bijstandsuitkering ontvangen, waarderen de dienstverlening met een 7,6. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek over de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) dat in oktober 2006 is gehouden. Aan het onderzoek, dat werd uitgevoerd door onderzoeksbureau SGBO, deden 26 zowel grote als kleine gemeenten mee. Sluis scoort boven het landelijk gemiddelde van 7,0.

De gemeente Sluis deed mee aan het onderzoek om een beeld te krijgen van de klanttevredenheid over de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand. De mening van de klanten is belangrijk om de dienstverlening zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op hun behoeften.

De uitkomsten van het onderzoek worden ook gebruikt voor de nulmeting van het WIZ-loket. Dit loket voor Werk, Welzijn, (aangepast) Wonen, Inkomen en Zorg is op 1 januari 2007 opgericht. De directe aanleiding hiervoor was de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning. In het WIZ-loket zijn alle zaken die te maken hebben met de ondersteuning van de inwoners samengebracht. Dit om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn door integrale oplossingen en samenhangend beleid. De realisatie van het WIZ-loket is tevens een pilot voor de doorontwikkeling tot een vraaggestuurde organisatie. Na een jaar wordt het WIZ-loket geëvalueerd. Om dit goed te kunnen doen, moet de startsituatie duidelijk in beeld zijn. Daarvoor is de nulmeting bedoeld.

Het onderzoek
Voor het onderzoek zijn alle klanten die een bijstandsuitkering ontvangen (272 klanten) van de gemeente Sluis, aangeschreven. In grotere gemeenten is een steekproef genomen. In de gemeente Sluis lag de respons op 48,5%. Dit is voldoende voor een representatief onderzoek.

De klanten werd gevraagd anoniem een vragenlijst in te vullen. In het eerste deel van de vragenlijst werd gevraagd een rapportcijfer te geven voor verschillende onderdelen, zoals bijvoorbeeld die dienstverlening als geheel, de bejegening door de medewerkers, wachttijden, bereikbaarheid, stiptheid van de uitbetaling van de uitkering, de formulieren en de informatievoorziening. Het tweede deel bestond uit een aantal stellingen waarbij moest worden aangegeven of men het hiermee eens of oneens was. Het laatste deel van het onderzoek ging over de afhandeling van klachten. Tenslotte was er ruimte om zelf minpunten en verbeterpunten te omschrijven. Hiervan werd veel gebruik gemaakt.

Waardering van de dienstverlening
De klanten in de gemeente Sluis waarderen de dienstverlening in het algemeen met het cijfer 7,6. Het landelijk gemiddelde is 7,0. De klanten zijn vooral tevreden over de bejegening door de medewerkers. De klanten van de gemeente Sluis zijn positiever over (de snelheid en efficiëntie van) de medewerkers dan klanten in andere deelnemende gemeenten. Ook over de wachttijd aan de balie, de bereikbaarheid en de wachttijd voor een afspraak zijn de klanten tevreden. Het hoogste cijfer, een 8,2, scoort de gemeente voor de stiptheid waarmee de uitkering wordt uitbetaald.

Verbeterpunten
Natuurlijk zijn er altijd punten die (nog) beter kunnen. De klanten van de gemeente Sluis noemen de bejegening van klanten, de informatievoorziening en het eerder betalen van de uitkering als verbeterpunten.

Conclusie
De gemeente heeft de cijfers geanalyseerd en is blij met de conclusie dat de klanten met een bijstandsuitkering tevreden zijn over de dienstverlening. De medewerkers van het WIZ-loket, die door de klanten dus worden gewaardeerd, worden vanmiddag door het college in het zonnetje gezet. Er wordt bezien hoe de verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren kwamen, kunnen worden uitgewerkt.